WeWork si jde na burzu pro miliardy. Uvnitř byznysu, který mimo coworkingů otevírá vlastní školy i luxusní posilovny

WeWork v pekingském Sanlitunu

Foto: WeWork

Jak dnes 40letý izraelský imigrant k pohádkovému jmění přišel. Tak by mohl začínat příběh Adama Neumanna, zakladatele a šéfa populární sítě coworkingů WeWork, které dnes fungují ve více než 520 lokacích ve 111 městech a 29 zemích a které se vyprofilovaly v jednu z nejzajímavějších společností současnosti s hodnotou 47 miliard dolarů. Vše přitom kdysi začalo poměrně nenápadně.

Nynější šéf WeWorku a spoluzakladatel Adam Neumann ještě před založením coworkingového startupu figuroval v čele vlastní společnosti, která vyráběla dětské oblečení. Tehdy na firmě pracoval společně se spoluzakladatelem Miguelem McKelveym, který se mimo to živil jako architekt v malé newyorské společnosti. Když pak část budovy, ve které měli svou kancelář, byla dlouhodobě prázdná, dostala dvojice myšlenku, že by mohla dostat pod svá křídla i zbývající prostor a ten dál pronajímat.

A tak se také stalo, po dlouhých jednáních s majitelem nemovitosti duo otevřelo celé jedno patro, které bylo k dispozici k pronájmům. Vše fungovalo pod novou entitou zvanou Green Desk. Cíl byl jednoduchý. Nabízet dostupná místa pro práci v rámci sdíleného coworkingového prostoru a do toho všeho zapojit udržitelné energie z větru a stoly z recyklovaných materiálů.

neumann

Spoluzakladatel a šéf WeWorku Adam Neumann

Foto: TechCrunch / Flickr

A co víc, konceptu se dařilo natolik, že se během chvíle prostory zaplnily a začaly se rozšiřovat. To samozřejmě zajímalo vlastníka samotné nemovitosti a i přes stávající úspěch se mu dvojice rozhodla celý byznys odprodat. Neumann a McKelvey tak získali díky prodeji několik milionů dolarů a mohli se pustit do vlastního, většího byznysu. Jeho název byl WeWork.

Z jedné newyorské budovy, kterou si startup koupil, se rozšířil WeWork během zhruba osmi let do téměř 30 zemí a více než 520 lokací ve 111 městech a neustále roste. Dnes už ovšem WeWork nejsou pouze sdílené kanceláře, ale celá skupina, která funguje od letošního roku pod názvem We Co. (The We Company) a pod kterou se řadí jak kanceláře WeWorku, tak sdílené prostory pro bydlení WeLive a také WeGrow, které se zaměřuje na vzdělávání.

retino-rehacek-boros

Přečtěte si takéJiří Hlavenka a Martin Rozhoň chtějí zlepšit vracení zboží v e-shopech. Miliony korun posílají do startupu Retino

Právě pro celou skupinu chce startup získat další financování prostřednictvím takzvaného IPO, tedy úpisu akcií na burze, který proběhne ještě letos a ke kterému WeWork publikoval prostřednictvím oficiální žádosti všechny podstatné informace. Na burze chce The We Company získat 1 miliardu dolarů, a to upsáním nových akcií. Při reálném příchodu na burzu a úplné finalizaci dokumentů by mohla být částka dokonce podstatně vyšší.

WeWorku se vstupem na burzu pomáhají banky JPMorgan a Goldman Sachs a z dokumentu, který byl zaslán americkému Úřadu pro cenné papíry a burzu (SEC), je jasných hned několik dalších zásadních věcí, včetně aktuálních čísel. WeWork má aktuálně 527 tisíc placených členů po celém světě a největší část prostředků vydělává na prostorách pro firmy. Často pro ně dokonce dedikuje celá patra a pomáhá spolufinancovat přestavbu.

Tak trochu na hraně

A i když se podařilo startupu od roku 2016 do 2018 téměř zečtyřnásobit příjmy, stále je v hluboké ztrátě. Za minulý rok utržil WeWork 1,82 miliardy dolarů, ale zároveň ztratil 1,6 miliardy. To je téměř dvakrát tolik, co ztratil předcházející rok, kde se čísla zastavila na hranici 900 milionů dolarů. Ani letos to ovšem nevypadá o moc příznivěji, jelikož WeWork jen za první polovinu letošního roku ztratil již 700 milionů dolarů.

WeWork nebo obecně celá The We Company nicméně dle vlastních slov ani profit během následujících let neočekává. Soustředí se na významný růst po celém světě a s tím samozřejmě souvisí i zásadní náklady, které se budou jen a jen prohlubovat se zapojením dalších větví, jako jsou zmíněné designové školy WeGrow a spolubydlení WeLive.

wework-paris

Jeden WeWork kampusů v Paříži

Startup přitom za svou ani ne devět let starou historii na investicích nabral již 12,8 miliardy dolarů, převážně pak od japonské investiční společnosti SoftBank a jejího miliardového fondu Vision Fund. To firmu vystřelilo na pozici jednoho z nejhodnotnějších startupů současnosti s valuací 47 miliard dolarů a také mu zajistilo poměrně silnou pozici pro růst, jelikož mohl pálit spoustu cizích peněz. Startup navíc ve svém fillingu na burzu varuje, že bude klesat i příjem z každého platícího uživatele coworkingů.

Jde tak o poměrně zásadní varovné signály, které mohou potenciální investory odradit. Nepomohl tomu ani fakt, že si sám šéf WeWorku, Adam Neumann, v nedávné době z firmy vyplatil za pomocí půjček a prodeje akcií celkem 700 milionů dolarů. Šlo o vůbec největší transakci tohoto typu u privátních firem. Neumann má peníze použít na nákup nemovitostí, které mnohdy sám přepronajímá WeWorku (což představuje poměrně zásadní konflikt zájmů), startupů a také na množství charitativních záležitostí.

pocasi-cz-top

Přečtěte si takéPočasí.cz má po letech novou podobu. Seznam ho propojil s Windy.com miliardáře Iva Lukačoviče

I po prodeji, který je poměrně nestandardní před vstupem společnosti na burzu, ovšem drží Neumann ve firmě 30% podíl. To z něj dělá člověka s majetkem kolem 4,1 miliardy dolarů a zároveň i nadále největšího akcionáře WeWorku, respektive nyní The We Company.

Designové školy, novodobé bydlení i luxusní posilovny

Nejen sdílené kanceláře jsou ovšem pro celou skupinu, která aktuálně zaměstnává na 12 500 lidí, zajímavým byznysem. Důležitou větví pro celou skupinu je také WeGrow, která se zaměřuje na budování designových škol, často uvnitř stejných budov, kde jsou coworkingy, a také na samotné vzdělávání. Celou tuto divizi vede manželka šéfa WeWorku Rebekah Neumannová a první škola byla otevřela v samém srdci města New York.

wegrow

Designové školy WeGrow skupiny The We Company

Foto: WeGrow

Školy jsou k dispozici pro žáky od dvou do jedenácti let a roční školné na nich stojí mezi 22 tisíci a 42 tisíci dolary, tedy mezi půl milionem a milionem korun ročně. Výhodou má být to, že The We Company buduje školy postupně po celém světě, a děti se do výuky mohou zapojit kdykoliv a kdekoliv. Nejsou tak vázány na jednu lokaci. V září letošního roku pak začíná škola učit vůbec poprvé.

Další, poměrně logickou větví se stalo už dříve takzvané WeLive, které nabízí v amerických městech New York a Washington D.C. sdílené a plně vybavené ubytování. Bydlet v něm lze několik dní, stejně jako dlouhodoběji na pár měsíců. Hlavní výhodou má být plná vybavenost designovým nábytkem, ale také především flexibilita a sdílené společné prostory, sloužící k networkingu.

Z pohledu The We Company samozřejmě dává propojení s těmito vertikálami smysl. V rámci jednoho zákazníka totiž může společnost kasírovat za jeho prostor pro bydlení, pracovní prostor, teoreticky také jídlo, pití, potraviny, které lze přes concierge službu objednat, a pak samozřejmě i za další doplňkové služby, mezi kterými je i divize Rise by We.

welive-2

Jeden z apatmánů WeLive od The We Company

Foto: WeLive

Rise by We má za cíl budovat místa, která slouží pro rozvoj těla. Od lázní a masážných studií přes posilovny a sauny nebo celá wellness centra až k místům pro trénink boxu. To vše v rámci jednorázových vstupů nebo za týdenní a měsíční členství, které lze kombinovat ve všech lokacích po světě, což má být jedna z hlavních výhod. A pro všechny tyto vertikály nyní The We Company hledá další financování, které by mělo celý proces expanze urychlit. Bude ale zajímavé sledovat, jak se popere s dlouhodobou ztrátovostí a střetem zájmů, který firmu doprovází.

Spoluzakladatel CzechCrunche, nadšenec do byznysu, designu, kryptoměn, cestování a nejrůznějších technologií.

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.