V největší ztrátě v historii. Uber za poslední tři měsíce prodělal rekordních 5 miliard dolarů a trápí investory

Dara Khosrowshahi, nynější CEO Uberu

Foto: Uber

Být veřejně obchodovatelnou firmou není jednoduché. Své by o tom mohl vyprávět například Elon Musk a jeho Tesla, jež často čelí například tlaku investorů na to, aby začala jeho firma pořádně vydělávat, ale také Uber, který relativně nedávno vstoupil na burzu a nyní teprve podruhé v historii publikuje své veřejné výsledky. Jak se očekávalo, není na nich nic moc pozitivního.

V minulém čtvrtletí dokonce americký startup ztratil vůbec nejvíce peněz ve své více než desetileté historii a celá situace začíná trápit investory, kteří zareagovali a hodnota celé firmy na akciovém trhu podstatně klesla. Finanční výsledky totiž informovaly o obří ztrátě 5,24 miliardy dolarů, tedy více než 119 miliard korun, při příjmech ve výši 3,16 miliardy dolarů. Celkem už tak ztratil od roku 2016 přes 16 miliard dolarů.

Krátce po oznámení letěly akcie znovu dolů a v jeden moment se jim podařilo ztratit na hodnotě až 12 procent. Ztráta na akcii představovala 4,72 dolaru, analytici přitom očekávali možnou ztrátu ve výši 3,12 dolaru na akcii. Lepší to bohužel není ani z dlouhodobého pohledu.

uber-app

Meziroční růst příjmů představuje „pouze“ 14 procent, což je víceméně nejslabší růst v historii firmy. Uber se ale brání a tvrdí, že výrazný pokles příjmů za druhý kvartál letošního roku je způsoben náklady spojenými s kompenzací zaměstnanců v rámci květnového IPO, tedy vstupu na burzu. Je však třeba dodat, že i v prvním čtvrtletí, tedy ještě před vstupem do veřejného obchodování, firma ztratila 1,3 miliardy dolarů.

Nelze ale říci, že by se Uber nesnažil optimalizovat náklady. Nedávno propustil třetinu svého marketingového oddělení, respektive kolem 400 zaměstnanců, další možné úspory hledá i jinde a snaží se přijít na způsob, jak vše dělat efektivněji a s větším potenciálním profitem. I když dnes funguje společnost v téměř 800 městech po celém světě, převážnou část příjmů má stále ve Spojených státech. V ostatních zemích pak kvůli investicím do masivního růstu ztrácí podstatnou část prostředků.

disney

Přečtěte si takéDisney letos v kinech vydělal už 8 miliard dolarů. Vsadí i na spojení několika streamingových služeb do jedné

Uberu se nedaří především zvyšovat zisk na jednotlivých svých jízdách. Přitom celkový objem objednaných jízd či jídel v rámci Uber Eats ze strany zákazníků neustále roste. V posledním čtvrtletí vyrostl meziročně o 37 % na více než 15,7 miliardy dolarů. Z této částky se ale pochopitelně musí odečíst provize řidičům či kurýrům a další náklady.

„Jsme stále přesvědčeni, že Uber může dospět do pozitivního cash-flow,“ komentoval výsledky šéf Uberu Dara Khosrowshahi.

ubereats2

Vizuál rozvozové služby Eats od Uberu

Foto: Uber

Samotný Uber Eats na rozvoz jídla je přitom vcelku zajímavou větví celého byznysu, které se daří slušně růst. Počet aktivních uživatelů, tedy těch, kteří si objednají alespoň jednou měsíčně, vyrostl meziročně o 140 procent. Celkově pak služba pracuje již s více než 320 tisíci restauracemi po celém světě a příjmy z Uber Eats v minulém čtvrtletí dosáhly 595 milionů dolarů, tedy o 72 % více než ve stejném období loni. Od loňska Uber Eats rozváží jídlo také z pražských restaurací.

Dobrou zprávou pro Uber je i skutečnost, že se postupně mírní válka mezi jednotlivými konkurenty na domácím americkém trhu. Konkurenční Lyft, který vstoupil na burzu o měsíc dříve než Uber, během tohoto týdne také oznámil finanční výsledky za své druhé čtvrtletí a překonal očekávání. Příjmy ve výši 867 milionů dolarů při ztrátě 644 milionů dolarů vyhouply akcie Lyftu o 12 procent.

Spoluzakladatel CzechCrunche, nadšenec do byznysu, designu, kryptoměn, cestování a nejrůznějších technologií.

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.