Učí Čechy dobře se oblékat a přitom šetřit čas. Štěpán Vladyka buduje Stylify a posílá módu na míru poštou

Štěpán Vladyka, spoluzakladatel Stylify

Foto: Stylify

Finance, házená, móda. Ptáte se, jak jdou tyto tři světy dohromady? Pro třiatřicetiletého Štěpána Vladyku to je prakticky denní chleba. Zatímco ve svém hlavním zaměstnání pomáhá se stavěním finančních produktů po celém světě, o víkendech hraje druhou nejvyšší házenkářskou ligu v Česku a o volných večerech ještě s kamarády rozjíždí vlastní internetový byznys s pánskou módou – Stylify. Štěpán Vladyka je zkrátka muž mnoha oborů, který chce naučit Čechy dobře se oblékat.

Allianz Group, NN pojišťovna, Deloitte, Accenture. Štěpán Vladyka se celou svou profesní kariéru věnuje v různých pozicích i společnostech financím, ale co je v tuto chvíli důležitější než firmy v jeho CV, je fakt, že během těch let absolvoval stovky mítinků s těmi nejvýše postavenými manažery a šéfy nejen svých firem všude po světě.

A jestli si z toho vedle mnoha nově nabytých pracovních zkušeností vášnivý sportovec něco odnesl, tak to, že se čeští manažeři neumí příliš dobře oblékat. „Lidé z boardů a top managementu se často oblékají úplně šíleně. Mají nepadnoucí obleky, špatné pásky, potkávám je dnes a denně,“ směje se v kavárně na pražských Vinohradech Štěpán Vladyka.

stepan-vladyka2

Štěpán Vladyka, spoluzakladatel Stylify

Foto: Stylify

Měl to sem kousek. Deloitte, kde aktuálně pomáhá zejména bankám a pojišťovnám v různých zemích v oblasti financí a nových technologií, se nedávno přestěhoval do nového sídla v komplexu Churchill právě na Vinohradech. Vladyka přišel v kostičkované košili a chinoskách a ještě než dosedl, tak hned podotkl, že dress code i v dříve striktně kravaťáckých firmách jako Deloitte je dnes již značně uvolněnější než dřív.

Podle něj je však pořád důležité, jak se lidé oblékají. Nehledě na to, jestli musí mít kravatu, nebo třeba jen košili a kraťasy. „Nemusí všichni chodit nastrojení jako Italové, ale jsem zastáncem toho, že to, jak jsi oblečený, reprezentuje jednak tebe a jednak tvoji firmu,“ je přesvědčen Vladyka, který ve volném čase zvládá ještě pořádat různé akce pro házenkářskou komunitu.

Šetřit čas dobře situovaným mužům

To je ale pořád hlavně zábava. Když se před časem s nejlepším kamarádem Vojtěchem Hanzlem a jeho švagrem Ondřejem Jelínkem bavili o tom, že by mohli rozjet vlastní byznys, celkem rychle našli společnou notu. Jejich startup ale vznikal trochu jinak, než bývá zvykem. „Nejprve jsme si vybrali naši cílovou skupinu, která nám byla blízká. Rozhodli jsme se cílit na dobře situované muže, kterým chceme šetřit čas,“ popisuje Vladyka.

Důvod byl nasnadě. Štěpán Vladyka se mezi takovými lidmi pohybuje a jejich životy tak dobře zná. Dnes je již zcela běžné, že si na šetření času lidé najímají uklízečky nebo údržbáře a trojice přátel chtěla přidat další službu. „Měli jsme vytipovaných asi pět oblastí, ale na začátku jsme ještě nevěděli, do jaké se pustíme,“ vzpomíná Vladyka. Nakonec padla volba na módu – a tak vznikl projekt Stylify.

„Stylify je prémiová služba pro muže, které nebaví chodit do obchodů.“

Motivaci měli začínající startupisté jasnou. Chtěli kultivovat českou módní scénu a šetřit čas zaneprázdněným mužům. Služby, které dokáží každému zájemci na míru zkompletovat outfit, sice nejsou ve světě žádnou novinkou, ale v Česku v té době žádná nefungovala. Vladyka se se svými kolegy inspiroval zejména u německého Outfittery a také dalších služeb z jiných zemí, vzal z nich to nejlepší a vytvořili Stylify, které má dobře fungovat i pro český trh.

stylify01-min

Oblečení na míru vám Stylify doručí ve stylové krabici

Foto: Stylify

Před dvěma lety začal nápad nabývat reálných obrysů a dnes je to přesně rok, co je Stylify v plném provozu a má za sebou vytvořené outfity pro první desítky zákazníků. A o co že přesně jde? „Stylify je prémiová služba pro muže, které nebaví chodit do obchodů, ale zároveň chtějí vylepšit svůj styl a oblékat se podle posledních trendů,“ popisuje Vladyka.

Když si chcete nechat vytvořit outfit na míru, musíte na webu Stylify vyplnit svůj módní profil. Prozradíte, co nosíte ve volném čase, jak se oblékáte do práce, jaký styl obuvi se vám líbí, jaké preferujete značky – a pak přijde to hlavní: zvolíte, jaký outfit vlastně chcete sestavit. Algoritmus strojového učení zpracuje klientské data a ty jsou vstupem pro stylisty. Profesionální stylisté umí cokoliv, od formálního obleku přes smart casual až po volnočasové triko s kraťasy.

Stylista pro každého

Právě stylista je klíčovou součástí celého Stylify. „Lidé u nás nejsou zvyklí používat stylisty. Obecně u nás módu řešíme méně než třeba na Slovensku nebo v Rumunsku, ale chceme to změnit. Služba stylisty je naše největší přidaná hodnota,“ říká Vladyka s tím, že stylisté jsou obecně poměrně drazí, ale Stylify dokáže jejich cenu stlačit na minimum.

„Stylista vše sladí a vysvětlí vám, proč takové kousky vybral, jak je máte nosit a jak je můžete kombinovat s dalšími věcmi. Za rozumné peníze dostanete outfit, který dohromady dává smysl, obsahuje nejnovější trendy, a zároveň vše funguje i samostatně,“ vysvětluje onu přidanou hodnotu služby její šéf.

stylify02-min

Stylify umí obléknout muže pro každou příležitost

Foto: Stylify

Jakmile stylista na základě vašich preferencí a přání sestaví outfit, máte dvě možnosti. Buď si necháte balíček poslat tzv. naslepo, nebo do něj můžete ještě před odesláním nahlédnout a se stylistou případně doladit, když se vám nějaký kousek nezdá. Při první objednávce se prý lidé raději podívají předem, ale Stylify již má i několik vracejících se zákazníků, kteří už vědí, co mohou od stylisty čekat, a rádi se nechají dalším outfitem překvapit.

frusack-hana-fortova-tereza-dvorakova

Přečtěte si takéČeského eko sáčku Frusack se už v Evropě prodalo čtvrt milionu kusů. Teď s ním chtějí zakladatelky dobýt Ameriku

Vladyka ostatně přiznává, že práce se stylistou, na kterou skutečně většina Čechů není vůbec zvyklá, vás může značně posunout z vaší komfortní zóny. Sám si již několik outfitů nechal od profíka sestavit a když viděl oblečení v krabici, trochu se vyděsil. „Kdybych takové věci viděl v obchodě, nikdy bych si je nekoupil. Když si je ale pak vyzkouším, tak to všechno začne dávat smysl, protože to k sobě zkrátka pasuje,“ předává vlastní zkušenost Vladyka.

Stylista se pochopitelně nemusí vždy trefit do vkusu, ale Stylify se proto nejprve snaží získat co možná nejvíce dat, z nichž pak lze vycházet. V prvním roce dokázala módní platforma přilákat první desítky zákazníků, kteří udělali několik stovek objednávek, a Vladyka říká, že v drtivé většině případů s výběrem stylisty žádný problém nebyl. „Do stylu se trefujeme dobře, výměna bývá většinou kvůli špatné velikosti,“ říká.

Za lépe oblečené kolegy

V Česku již dnes není Stylify samo, kdo se snaží o zlepšení módní situace a propouje stylisty s lidmi, kteří se chtějí dobře obléknout. Podobně dlouho funguje také Genster Michaely Kloudové, který letos získal první několikamilionovou investici. „Pomáháme si v tom, že společně vzděláváme celý trh a umožňujeme lidem jednoduše využít služeb stylisty,“ přitakává Vladyka.

Podobně jako ve světě funguje podobných služeb vícero, ani Stylify si s Gensterem přímo nekonkurují. Stylify je svým výběrem značek prémiovější, jinými slovy dražší služba, která cílí na bohatší klientelu. Stylisté vybírají ze stovek značek, mezi nimiž jsou tradiční jména jako Gant, Lacoste, Tommy Hilfiger nebo Calvin Klein, ale často si hrají i s menšími značkami.

„Když nás nějaká značka baví, rádi ji nabízíme i zákazníkům. Teď jsou to třeba české ponožky We Are Ferdinand a do některých outfitů jsme dávali také například limitovanou košili od českého návrháře Leoše Matzenauera, to bylo unikátní,“ říká Vladyka. Cena outfitů – obvykle složených alespoň ze tří kusů – se na Stylify vejde i pod 10 tisíc korun, ale často stojí 10 až 20 tisíc.

stylify03-min

V krabici od Stylify můžete dostat všechno od bot přes kalhoty až po triko, košili či sako

Foto: Stylify

Se zájmem zákazníků Stylify problém nicméně nemá. Sám Štěpán Vladyka říká, že na to, že je na trhu se svou službou teprve relativně krátce, zájem předčil jeho očekávání, a tak už podobně jako konkurenční Genster pokukuje po první investici. Vzhledem k jeho plnému vytížení v Deloittu, odkud se odcházet nechystá, je potřeba najímat lidi, kteří by slušně se rozjíždějící módní startup pomohli posunout dál.

„O první investici již jednáme. Najali bychom nové lidi a také posílili marketing, protože potřebujeme, aby se o nás lidé dozvěděli. V hlavě už máme také potenciální expanzi na východ, protože tam takový trh vůbec neexistuje, a i díky své práci v zahraničí tam mám konexe, jež by nám při expanzi pomohly,“ dodává Vladyka.

V hlavě už má i plno technologií, které by chtěl do svého startupu nasadit, ale na ty je zatím brzy. Prozatím je pro něj nejdůležitější další růst a fakt, že dokáže Čechům jednoduše a online nabídnout služeb stylisty, díky čemuž by se mohl i na svých schůzkách potkávat se stále lépe oblečenými kolegy.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.