Sonosu vychází sázka na spolupráci s IKEA. Lampy a police s reproduktory brzy dorazí i do Česka

Lampa s reproduktorem Symfonisk

Foto: IKEA

S velkým očekáváním dorazily na pulty obchodních domů IKEA koncem července dva chytré produkty. Ve spolupráci s uznávanou americkou společností Sonos, která se specializuje na hudbu, vytvořil švédský nábytkářský gigant dva stylové reproduktory. A podle prvních ohlasů se dílo povedlo. O hrající poličku a lampu je zájem a pociťuje to i právě Sonos.

Americký Sonos se už dlouhé roky specializuje na chytré reproduktory vyšší třídy, které se vyznačují vedle kvalitního zvuku především tím, že se umí vzájemně propojit a hrát najednou třeba z několika místností (multiroom). Jenže přestože se reproduktory Sonos těší značné popularitě, firmě na nich pořád nedaří soustavně vydělávat.

Přesně před rokem navíc vstoupila kalifornská na burzu. Cena akcií se nejprve z úvodních 15 dolarů vyhoupla až přes 20 dolarů, ale od té doby klesala a ustálila se zhruba na 11 dolarech. Sonosu u akcionářů nepomáhala zejména červená čísla v kolonce zisku, která se v některých kvartálech stále objevují. Zatímco v prvním letošním čtvrtletí, které obsahuje plodnou vánoční sezonu, dokázala firma vygenerovat historicky nejvyšší zisk přesahující 61 milionů dolarů, v tom posledním opět spadla do ztráty.

ikea-symfonisk-sonos3-min

Police s reproduktorem Symfonisk

Foto: IKEA

Nicméně poslední finanční výsledky ukázaly, že se možná blýská na lepší časy. A spolupráce s Ikeou by mohla pomoci.

Ve svém třetím fiskálním čtvrtletí Sonos vygeneroval příjmy ve výši 260,2 milionu dolarů, což je o téměř 52 milionů více než o rok předtím. Klíčové však bylo zejména to, že se významně snížila i čistá ztráta, která představovala 14 milionů dolarů. To bylo jednak o 13 milionů dolarů méně než před rokem a také méně, než původně očekávali analytici.

Jednu z nejpozitivnějších částí uplynulého kvartálu představovala produktová kategorie „Other“, kam Sonos zahrnuje i prodej hardwarových modulů pro tzv. multiroom audio. Právě ty od Sonosu odebírá IKEA do své nové řady chytrých reproduktorů s označením Symfonisk a americké firmě příjem z této kategorie meziročně vyrostl z 5,5 milionu dolarů na 17,7 milionu. To je růst o více než 220 procent.

Ve srovnání s hlavním byznysem Sonosu, který představují vlastní bezdrátové reproduktory s příjmy ve výši téměř 105 milionů dolarů a systémy domácího kino s příjmy téměř 90 milionů dolarů, jde stále o relativně malý podíl, ale pro Sonos je to důležité i z jiného hlediska.

patrick-spence-sonos

Patrick Spence, CEO Sonosu

Foto: Sonos

Zatímco Sonos dodal své know-how a technologie v oblasti zvuku, IKEA je zabudovala do svých doplňků, a tak řada Symfonisk rozhodně nepředstavuje tradiční reproduktory, na jaké jsme od Sonosu zvyklí. Naopak – jeden reproduktor je zabudovaný do lampy, druhý zase do poličky, která může vedle přehrávání hudby sloužit různým účelům.

„Od začátku jsme věděli, že chceme zpochybnit tradiční vzhled moderních technologií,“ potvrzovala při dubnovém představení jedna z designérek IKEA. A zatímco tradiční produkty značky Sonos patří do dražších cenových kategorií, v řadě Symfonisk dokázala IKEA jejich cenu stlačit na přijatelnější úroveň, která dokáže uspokojit masy, jež chtějí jak stylový doplněk, tak si potrpí i na kvalitnějším zvuku.

beat-saber-keyart1

Přečtěte si takéČeský hit Beat Saber se po pár měsících vrací na první místo nejprodávanějších her na PlayStation VR

Pro Sonos je navíc klíčové, že se reproduktory objeví v několika stovkách obchodů IKEA po celém světě, čímž by se mohl dostat k dalším zákazníkům. „Partnerství s IKEA představuje inovativní způsob, jak dostat zážitek se Sonosem k novým potenciálním zákazníkům na globální škále,“ uvedl v dopise investorům CEO Sonosu Patrick Spence.

„Věříme, že to má potenciál významně rozšířit naše publikum a dostat Sonos do milionů nových domů, které naše současné portfolio neoslovuje,“ přiznal Spence s tím, že jakmile si lidé vyzkouší jednoduchost celého systému Sonos, budou si chtít mnozí pořídit i další reproduktory. A tehdy už to nemusí být nutně jen Symfonisk, ale třeba i dražší a ještě kvalitnější reproduktory nebo celé audio systémy.

sonos-one-min

Reproduktor Sonos One

Foto: Sonos

Prozatím se navíc lampičky a poličky Symfonisk, které jsou dostupné v bílé a černé barvě, prodávaly jen v některých zemích. Brzy již ale dorazí také do České republiky. Jak pro CzechCrunch potvrdilo české zastoupení švédského nábytkáře, v tuzemských obchodních domech IKEA se oba produkty objeví od druhé poloviny října.

Start prodeje je naplánován na 24. srpna a zatímco polička Symfonisk vyjde na 2 690 korun, lampa ze stejné řady bude stát 4 690 korun. Podle dosud publikovaných recenzí dokázal Sonos i do menší lampičky vměstnat hardware, jehož zvuk se velmi podobá populárnímu reproduktoru Sonos One či Play:1, byť není na úplně stejné úrovni.

lego-friends

Přečtěte si takéLEGO slaví 25 let kultovního seriálu Přátelé. Z kostiček si můžete postavit ikonickou kavárnu Central Perk

Vedle tlačítek pro ovládání hudby má na sobě lampa také kolečko pro ovládání světla a oba reproduktory z řady Symfonisk lze ovládat i přes aplikaci Sonosu a propojit je s dalšími produkty. Policový reproduktor Symfonisk je o něco variabilnější a lze postavit na polici, udělat z něj zarážku pro knihy, nebo klidně přivrtat na zeď, kde může sloužit jako police sám o sobě.

ikea-symfonisk-sonos1-min

Hrající lampičky Symfonisk

Foto: IKEA

Vzhledem k ceně není zvukový výkon tak kvalitní jako v případě lampy nebo dalších reproduktorů od Sonosu, ale police Symfonisk je právě hlavně o ceně. Za 2 690 korun se může jednat v mnoha případech o první vstup do světa Sonosu, což je přesně to, o čem mluvil jeho šéf Patrick Spence. Navíc jde jen o první vlaštovku spolupráce, která má mezi Sonosem a Ikeou pokračovat i nadále. Po prvotním úspěchu tak bude zajímavé sledovat, jaké další produkty si obě firmy připraví.

Sama IKEA pak rozvíjí i další produkty v rámci chytré domácnosti, mezi něž již delší dobu patří bezdrátové nabíječky, chytré žárovky i zásuvky, několik bezdrátových reproduktorů a přicházejí také chytré rolety a závěsy.

Společným jmenovatelem všech těchto produktů je pak tradiční recept švédského obra – udělat je co možná nejdostupnější a zároveň kvalitní, aby oslovily velké masy. A tomu se nelze divit, když si uvědomíme, že obchodními domy IKEA jen v loňském roce prošla téměř miliarda návštěvníků.

ikea-symfonisk-sonos2-min

Policový reproduktor Symfonisk

Foto: IKEA

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.