Nespresso opět ukazuje sílu recyklace. Z 300 tisíc hliníkových kávových kapslí vyrobí tisíc městských kol

Kolo od Vélosophy vyrobené z recyklovaných kávových kapslí Nespresso

Foto: Vélosophy

Připomínat zde nejrůznější studie, které nás varují před nutností šetrnějšího přístupu k planetě, by bylo asi zbytečné. Naštěstí to vypadá, že lidstvo začíná brát rozum do hrsti a tématům ekologie a ochrany životního prostředí se alespoň západní svět věnuje o něco zodpovědněji. Důkazem je vzdouvající se vlna elektromobility, hledání obnovitelných zdrojů energie a také stále naléhavější důraz na potřebu recyklace a snižování množství vzniklého odpadu.

Právě recyklace by mohla být do budoucna způsobem, jak výrazně snížit průmyslovou zátěž působící na životní prostředí. Češi se mohou v této oblasti poplácat po ramenou, protože co se třídění odpadů a jejich recyklace týče, zde dominujeme. V Evropě jsme v tomto ohledu jedni z nejlepších a třídění jako samozřejmost bere přibližně 75 % z nás. Proto se v České republice daří recyklovat průměrně 8 z 10 PET lahví a každý Čech v průměru za rok vyhodí do jednoho z více než 350 tisíc barevných kontejnerů přibližně 14 kilogramů plastu a 13 kilogramů skla.

Výrazně českou stopu nesou i dva projekty značky Nespresso spadající pod švýcarskou nadnárodní společnost Nestlé. Ta patří ke světově největším producentům plastového odpadu, a proto se v poslední době snaží snižovat svou ekologickou stopu a omezovat produkci odpadu, mezi který patří i použité jednorázové kávové kapsle. Jejich recyklace je však velice komplikovaná, protože hliníkové tělo je potaženo plastovou fólií a dalšími látkami, které celý proces recyklace znesnadňují.

nespresso_cc3

Festka for Nespresso

Foto: Festka

Že se tyto kapsle však dají i dále využívat, v loňském roce předvedla česká společnost Festka, se kterou spojilo Nespresso své síly a z použitých kávových kapslí vyrobili luxusní jízdní kolo, které se následně vydražilo za 160 tisíc korun.

Na tento úspěšný projekt pak Nespresso navázalo spoluprací s další českou firmou Mikov, která je známá především pro výrobu legendárního skládacího nožíku, kterému nikdo neřekne jinak než rybička. Mikov přepracoval design rybičky tak, aby ji bylo možné vyrobit z 35 hliníkových kávových kapslí. Výtěžek z 1 300 prodaných kusů tohoto nožíku pak putoval na nadaci Terezy Maxové, stejně jako výtěžek z prodeje kola od Festky.

rohlik-cz-kuryr

Přečtěte si takéOnline supermarket Rohlik.cz začíná vozit do Prostějova. Chce otevřít i další česká města

A právě na projekt kola z recyklovaných kapslí nyní Nespresso opět navazuje. Tentokrát se spojilo se švédskou společností Vélosophy, která z použitých hliníkových kapslí vyrábí limitovanou edici jednoho tisíce městských kol RE:CYCLE z více než 300 tisíc kávových kapslí. Tato kola by se měla začít prodávat od 12. srpna a budou k dispozici výhradně na e-shopu švédské společnosti.

nespresso-velosophy2-min

Speciální fialová barva kola od Vélosophy má napodobovat populární kávovou kapsli Arpeggio od Nespressa

Foto: Vélosophy

Plánování výroby kola zabralo švédské společnosti Jimmyho Östholma, bývalého obchodního manažera společnosti IKEA, celkem dva roky. Za tu dobu navrhli kolo v retro stylu, k jehož výrobě postačí 300 kusů hliníkových kávových kapslí. Tím vůbec nejtěžším úkolem bylo podle Östholma vyrobit z lehkých hliníkových kapslí dostatečně pevný materiál, který by splňoval bezpečnostní normy standardních jízdních kol.

V kole se promítá několik konstrukčních prvků, které upozorňují na to, z čeho je kolo vyrobeno. Barva rámu je švestková, stejně jako kapsle Nespresso Arpeggio, které pro výrobu posloužily. Zvonek kola má tvar kávové kapsle a do nosného košíku je možné umístit mimo jiné i dva hrnky na kávu, které lze uchytit popruhem.

nespresso-velosophy4-min

Kolo vyrobené z kávových kapslí musí být nutně vybaveno systémem převozu kávy

Foto: Vélosophy

Cena kola je 1 290 eur, tedy přibližně 33 tisíc korun, a Jean-Marc Duvoisin, generální ředitel Nesspresso, o něm říká: „Ilustrujeme milovníkům kávy potenciál recyklace hliníkových kapslí Nespresso. Inspirovali jsme se spoluprací s Velósophy a doufáme, že kolo RE:CYCLE bude lidem inspirací k recyklaci.“

Otázkou však je, zda by nemělo Nespresso raději více zapracovat na svých technologiích a snažit se vyrábět snadno recyklovatelné kávové kapsle, či by nemělo vylepšit svůj systém výběru kapslí zpět od zákazníků.

nespresso-kapsle

Hliníkové kapsle Nespresso

Podle nedávné studie britské společnosti Halo, která se zabývá výrobou snadno recyklovatelných kávových kapslí, skončí na skládkách ročně přibližně 56 miliard hliníkových kávových kapslí. Z toho Nespresso vyrobí ročně těchto obalů přibližně 12 miliard. Z nich je recyklováno přibližně jen 30 % a některé studie dokonce mluví o 25 %. I proto například vedení města Hamburk nedávno zcela zakázalo používání jednorázových kávových kapslí na všech svých vládních úřadech.

Recyklované iPhony a olympijské medaile

Problém recyklace výrobků však zaměstnává daleko více společností. O recyklaci se zajímá například Apple, který v nedávné době zásadně rozšířil počet míst, kam mohou zákazníci odnášet své nefunkční iPhony. Plánem společnosti je v budoucnu vyvinout takový systém recyklace a výroby elektroniky, které by umožnily vyrábět plně recyklovatelná zařízení.

ikea-symfonisk-sonos

Přečtěte si takéSonosu vychází sázka na spolupráci s IKEA. Lampy a police s reproduktory brzy dorazí i do Česka

O recyklaci se ve velkém zajímají i známé módní značky, jako je Prada, Nike či Converse. A ukázkou toho, kde všude nachází recyklace své uplatnění, jsou i medaile, kterými budou odměňováni sportovci na nadcházejících letních olympijských hrách v Tokiu. Ty jsou vyrobeny z drahých kovů získaných z mobilních telefonů a další elektroniky, kterou pořadatelům zasílali zájemci z celého světa. Recyklace tak bude dávat do budoucna stále větší smysl a záleží jen na nás, zda si tento důležitý fakt uvědomíme.

nespresso-velosophy3-min

Unikátních kol z kávových kapslí vyrobí Vélosophy jen 1 000 kusů

Foto: Vélosophy

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.