Jedinečný interiér i okénko vyrobené v Česku. To nabídne první elektrické Porsche, které se brzy odhalí

Testování předprodukční verze elektrického Porsche Taycan

Foto: Porsche

Automobilovému průmyslu se v České republice daří. Svědčí o tom i loňský rekordní počet vyrobených vozů v tuzemských automobilových závodech. Za rok 2018 zde bylo vyrobeno celkem 1,437 milionu automobilů, které na sobě nesly loga celé řady automobilek. Nejčastěji se jednalo o okřídlený šíp Škoda Auto, H společnosti Hyundai či některá z log patřící automobilkám spadajících pod koncern TPCA, tedy Toyoty, Peugeotu či Citroënu.

Na našem území však nevznikají jen hotové vozy, ale i celá řada menších dílů, které jsou následně odesílány do některé ze zahraničních továren. Jedním takovým dílem je i maličké, ale o to více unikátní sklo vyráběné v chudeřickém závodu AGC Automotive Czech, které bude dodáváno do stuttgartského Zuffenhausenu. V něm bude od letošního září zahájena výroba Porsche s kódovým označením 513, kterému nikdo neřekne jinak než Taycan.

Taycan je vůbec prvním čistě elektrickým vozem této německé automobilky, která následuje odkaz Ferdinanda Porscheho. Sám zakladatel značky si v sobě nese výraznou českou stopu, protože do svých 18 let žil ve Vratislavicích nad Nisou. A malý kousek Čech v sobě bude mít i každý vyrobený kus sportovního Taycanu. Stane se tak díky nejmenšímu kusu skla, jaké v Chudeřicích za několik posledních let vyráběli.

taycan

Elektrické Porsche Taycan

Foto: Porsche

Luděk Steklý, generální ředitel AGC Automotive Czech, k projektu říká: „Výrobu tohoto unikátního skla jsme vyvíjeli přímo se zákazníkem. Vzhledem k ojedinělosti projektu jsme také společně řešili úpravy výrobních linek. Výroba pro tento ojedinělý model Porsche dokazuje, že jsme schopni se v Chudeřicích podílet na špičkových projektech světových automobilek.“

V chudeřickém AGC totiž nevyrábějí jen tento jeden kus skla, ale jsou jedním z největších dodavatelů autoskel v Evropě. Mezi jejich zákazníky patří značky jako BMW, Volkswagen, Mercedes, Škoda Auto, GM, Ford, Renault, Toyota, Porsche a mnoho dalších.

Konkurence pro Tesla Roadster

Nově tak přibude i výroba skla pro model Taycan, který slibuje rozpoutání malé elektrické revoluce přímo na silnicích. Jedinečnost projektu naznačoval již jeho koncept jménem Mission E, který se představil v roce 2015. Po čtyřech letech konečně přichází jeho výrobní verze, která slibuje výkon až 440 kW (600 koňských sil) generovaných dvojicí synchronních elektromotorů. Kapacita baterie vozu by měla na jedno nabití vystačit až na 500 ujetých kilometrů a díky systému rychlonabíjení by ji mělo jít nabít na 100 % kapacity již za 15 až 20 minut.

lavoiturenoire2

Přečtěte si takéBugatti prodalo nejdražší nové auto v historii. Za jediný kus La Voiture Noire zájemce zaplatil 430 milionů korun

Porsche plánuje hned několik verzí vozu, kdy každá nabídne trochu jiný výkon a také kapacitu baterií. Všechny by se však měly pyšnit vskutku zajímavou cenovkou, ta u nejdražší verze bude šplhat až k částce 4,5 milionu korun. Vysoká cena však nebude to jediné, co budou mít všechny verze společné. Za pozornost bude rozhodně stát i interiér vozu.

Displeje a recyklované rybářské sítě

Jeho designéři hledali minimalistickou inspiraci u palubní desky ikonického modelu Porsche 911 z roku 1963. Retroprvky tu však nehledejte, ba naopak. Celý interiér působí velice moderně, chlubí se čistými a jasnými liniemi, minimem fyzických tlačítek a celou řadou displejů, které sahají až ke spolujezdci.

První displej slouží coby přístrojová deska vozu a zprostředkovává řidiči veškeré technické informace o jízdě a vozidlu. Zobrazované informace lze plně individualizovat, a pokud jste skutečnými milovníky minimalismu, pak vám zajisté udělá radost co nejčistší přednastavení, které zobrazuje pouze informace o rychlosti, navigaci či data ze systému rozpoznávání dopravních značek.

porsche-taycan-interier-2-min

Takový obrázek se naskytne řidiči po nastoupení do Taycanu

Foto: Porsche

Pro přímou komunikaci s infotainmentem Taycanu slouží další dva displeje a dotykový panel s trackpadem, přičemž jeden z displejů je určený výhradně pro spolujezdce. Jeho zajímavostí je, že Porsche vyvíjí technologii, díky které se neaktivuje, pokud je řidič jedinou osobou na palubě vozu. Nechybí ani tradiční detaily, jako jsou držáky nápojů či přihrádky pro uložení mobilního telefonu a peněženky.

Vývojáři navrhli vše tak, aby bylo ovládání infotainmentu vozu co nejintuitivnější a řidič nemusel neustále hledět do displejů. K tomu poslouží také funkce hlasového ovládání, která se aktivuje vyřčením „Hey Porsche“ či stisknutím tlačítka hlasového ovládání na volantu, nebo centrálním dotykovém displeji. Skrze něj bude možné ovládat například Apple CarPlay či Apple Music, která bude vůbec poprvé instalována přímo v infotainmentu jakéhokoliv vozu.

porsche-taycan-interier-3-min

Pohled na část interiéru vyhrazenou spolujezdci

Foto: Porsche

Celý interiér si budou zájemci moci ladit do čtyř základních barevných variant, které však půjde více individualizovat různým druhem obložení, chromováním a dalšími detaily. Ve voze s nulovými emisemi bude možné nalézt i ekologické čalounění, protože Porsche chce nabídnout speciální tkaninu z mikrovláken Race-Tex, které jsou částečně tvořeny recyklovaným polyesterem. Na koberečky vozu bude zase použito vlákno Econyl, které je vyráběno recyklací rybářských sítí.

Nadšení tak bude Taycan vyvolávat nejen svým exteriérem, ale i interiérem. Přesvědčit se o tom budeme moci již 4. září, kdy Porsche svou novinku oficiálně představí v produkční verzi. Až tedy někdy tuto elektrickou prvotinu od Porsche uvidíte, zkuste nenápadně nahlédnout dovnitř, třeba skrze jeho malé okénko vyrobené v Česku, a pokochejte se krásou moderní automobilové technologie ztělesňující budoucnost automobilového průmyslu.

porsche-taycan-interier-4-min

Skica interiéru Porsche Taycan

Foto: Porsche

porsche-taycan-interier-1-min

Skica interiéru Porsche Taycan

Foto: Porsche

porsche-taycan-interier-5-min

Skica interiéru Porsche Taycan

Foto: Porsche

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho, co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.