Elektronické dálniční známky v Česku schválili i senátoři. Místo kalendářního roku si je nově koupíte na 365 dní

Dálnice D1 u Antošovic

Foto: Harold

Od roku 2021 už nebudou muset čeští řidiči, kteří budou chtít jet po placeném úseku tuzemských dálnic a silnic, lepit na okno papírový kupon. Dálniční známka bude nově v elektronické podobě a řidič si ji jednoduše koupí přes internet nebo v mobilní aplikaci. Příslušnou novelu zákona dnes po poslancích schválili také senátoři.

Pro nahrazení nálepek moderní elektronickou podobou hlasovalo 43 ze 68 přítomných senátorů (šest bylo proti) a návrh zákona se nově přesouvá k podpisu na stůl prezidenta republiky. V tomto případě by už mělo jít pouze o formalitu a řidiči tedy mohou počítat s tím, že v roce 2021 už nebude pravý dolní roh jejich čelního okna zdobit dálniční známka.

„Jako ministr dopravy návrh zákona vnímám jako výrazný postup v elektronizaci a odbřemenění našich řidičů od každoroční povinnosti odlepovat, například pomocí žiletky, dálniční známky,“ uvedl dnes před senátory ministr dopravy Vladimír Kremlík (za ANO).

dalnicni-znamka

Papírové dálniční kupóny v roce 2021 skončí

Poplatek za využívání placených úseků českých dálnic bude nově možné hradit bezhotovostně, a to prostřednictvím internetu nebo mobilní aplikace. Nadále však zůstane možnost nákupu také na čerpacích stanicích či poště. Každá elektronická „známka“ bude vázána na registrační značku vozidla, což přinese několik pozitivních změn, a zároveň nebude spjata s konkrétním kalendářním rokem jako dosud.

„Časový poplatek bude možné uhradit na jeden rok, nebude se tak už vztahovat na kalendářní rok, ale na 365 dní po sobě jdoucích. To znamená, že když auto prodáte a pořídíte si nové, tak můžete zaplatit poplatek na celý rok kdykoliv během roku,“ vysvětloval v Senátu zpravodaj zákona a senátor František Bradáč (KDU-ČSL).

Roční poplatek nadále za 1 500 korun

Elektronické dálniční známky navíc budou přenositelné. Když tak budete prodávat auto, zaplacený kupón automaticky prodáte i s autem, protože je vázán na konkrétní vozidlo, nicméně bude možné také poplatek převést na jinou registrační značku. A to i v případě, že dojde například k odcizení vozu.

Roční sazba za jízdu po dálnici zůstane i od roku na 1 500 korunách jako nyní, nicméně v rámci novely zákony senátoři odhlasovali možné zvýšení krátkodobých poplatků. Měsíční kupon bude moci stát až 600 korun (aktuálně 440 korun) a desetidenní kupon až 400 korun (nyní 310 korun). Zda se však ceny reálně zvednou, zatím není jasné. Výši poplatků může každý rok změnit vláda.

linkedin-sunnyvale-office-m

Přečtěte si takéNové kanceláře LinkedInu v Silicon Valley mají speciální navigační systém. Lidé v nich mohou jezdit na kole

Kontrola úhrady časového poplatku bude od roku 2021 prováděna zejména prostřednictvím stacionárních i mobilních videokamer na dálnicích, které ověří, zda je daná státní registrační značka vedena v systému a má poplatek uhrazený. Do příslušné databáze Státního fondu dopravní infrastruktury budou mít přístup policie i celníci, kteří budou případné hříšníky také pokutovat.

Od poplatků budou nicméně plně osvobozeny elektromobily nebo auta na vodík a také hybridní vozidla, kombinující elektrický nebo vodíkový pohon se spalovacím motorem, avšak za podmínky, že jejich emise CO2 nepřesahují v kombinovaném provozu hodnotu 50 gramů na kilometr. Nižší sazby by se měli dočkat také majitelé vozidel poháněných zemním plynem nebo biometanem (CNG).

dalnice-D8

Dálnice D8

Foto: Miraceti

Výjimku z poplatků budou mít také vozidla, která převážejí zdravotně postižené osoby. Ta ovšem nakonec na rozdíl od elektromobilů a dalších osvobozených typů vozidel ani nebudou mít oznamovací povinnost a nebudou muset být vedena v systému. Zvýhodnění se naopak nedočkají auta na propan-butan (LPG), protože jich již podle vlády jezdí mnoho, a tak není jejich podpora nutná.

Ministerstvo dopravy si od elektronických známek slibuje zvýšení příjmů z dálničních poplatků o 220 milionů korun ročně, přičemž provozní náklady by se díky elektronizaci měly snížit až o 120 milionů korun za rok.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.