Český startup ShipMonk loni vyrostl o další tisíce procent. Otevřel nové sídlo a míří z USA poprvé do Evropy

Zakladatel a šéf českého logistického startupu ShipMonk Jan Bednář

Foto: ShipMonk

Ve svých 28 letech je jedním z nejúspěšnějších mladých Čechů v zahraničí, konkrétně ve Spojených státech. Jan Bednář před pěti lety založil logistickou firmu ShipMonk, která ale oproti mnoha jiným společnostem nezamířila do Silicon Valley v Kalifornii, ale na úplně opačnou stranu obrovské země – na Floridu. Právě odtamtud kdysi Bednář se svým týmem začal posílat balíčky do celého světa.

Dnes už působí v několika strategických lokacích, včetně Los Angeles nebo New Yorku, aby co nejrychleji firma pokryla obě americká pobřeží, a svůj vývoj má i přímo v Česku, byť už prapůvodně Bednář ShipMonk zakládal ze Spojených států. Důležitější ale pro Bednářovu firmu, která má letos v obratu dosáhnout na 70 milionů dolarů (1,6 miliardy korun), bude expanze do Evropy.

Své pobočky na takzvaný fulfillment chce rozšířit do západní Evropy, konkrétně do Německa nebo Nizozemska. Česko podle něj s ohledem na lokalitu a logistickou náročnost ve spojení s mnoha americkými klienty nedává prozatím smysl. I to by mohlo ShipMonk nakopnout k dalšímu raketovému růstu, který drží už několik let za sebou.

bednaroffice

Jan Bednář v roce 2014 při začátcích startupu ShipMonk

Foto: ShipMonk

Ostatně čísla hovoří za vše. Zatímco v roce 2016 firma obratem dosáhla na 3,9 milionu dolarů, o rok později to bylo už 10,6 milionu dolarů a ShipMonk se díky tomu dostal na 29. místo z 5 000 mezi vůbec nejrychleji rostoucími privátními firmami v rámci žebříčku prestižního magazínu Inc. Na slušné místo se startup ve stejném žebříčku dostal i letos, když se umístil na 154. místě s příjmy ve výši 28,4 milionu dolarů.

Pokud bychom brali v potaz pouze společnosti, které se zaměřují na logistiku a dopravu, pak by ShipMonk skončil na 12. místě. To je na poměrně mladou firmu velmi slušný výsledek, navíc k tomu můžeme přidat skutečnost, že byla každý rok firma zisková a veškerý svůj kapitál investovala do dalšího růstu bez investorů. Ani na ty ale nenechal startup dlouho čekat.

„Z investice jsme zatím neutratili ani dolar.“

Jak sám Bednář přiznává, investory nikdy nepotřeboval, firma zvládala růst sama, ale partner se jí hodil z jiného důvodu. V druhé polovině minulého roku ShipMonk získal investici ve výši 10 milionů dolarů od skupiny investičních fondů. Podle našich informací to byl pro Bednáře tehdy zásadní milník především kvůli tomu, že součástí dohody bylo i přímo odkoupení části jeho podílu za hotovost, což mu dalo nejen větší klid a jistou rezervu, ale také možnost investovat do dalších projektů nebo realit a diverzifikovat tak riziko.

„Z investice jsme zatím neutratili ani dolar, ale určitě pomohlo mít takový board (představenstvo) a lidi kolem. Paradoxně nás začali partneři a zákazníci brát víc vážně,“ dodává pro CzechCrunch Bednář. Letos už ShipMonk přesáhl loňský obrat a míří k 70 milionům dolarů. Původní cíl byl 60, ale firmě se daří růst rychleji, než předpokládala.

shipmonk

Jan Bednář spolu se svým týmem na oslavě v růstu novém sídle ShipMonku

Foto: ShipMonk

Dnes má Bednářova firma přibližně 1 000 klientů a měsíčně odbaví na 800 tisíc objednávek. Balíky pro fulfillment, který využívají především e-shopy pro odesílání a skladování balíčků místo svého vlastního skladovacího prostoru, má ShipMonk na zhruba 42 tisících metrech čtverečních a neustále svá centra rozšiřuje. Dnes v nich pracuje již přes 450 zaměstnanců.

V počtu zaměstnanců by chtěl Bednář v následujícím období zásadně růst. Jen na Floridě, konkrétně ve Fort Lauderdale, kde letos otevřel své nové sídlo, chce ShipMonk do 5 let najmout dalších zhruba 400 lidí. Do nového místa investovala Bednářova firma už 2,5 milionu dolarů a další 2 miliony dolarů má podle jeho slov vrazit do automatizace. Celková investice se tak v přepočtu přehoupne přes 100 milionů korun.

t-mobile-prodejna

Přečtěte si takéT-Mobile má jako první v Česku skutečně neomezená data. Nabídne internet bez limitů i vyšší datové balíčky

Výsledkem by mělo být celkové zefektivnění práce, snížení nákladů na práci, zvýšení profitů a značné omezení možné chyby. Zároveň se blíží doba, kterou si Bednář vytyčil pro případný prodej firmy.

ShipMonk totiž jeho zakladatel nechce držet další desítky let, ale naopak ji do dvou až tří let odprodat za mnohonásobek aktuální hodnoty. V té době by se mohla hodnota společnosti pohybovat v řádu stovek milionů dolarů. Už dnes je valuace jeho firmy po poslední investici na 60 milionech dolarů. Se 70% podílem se tak velmi brzy Bednář zařadí mezi české miliardáře.

Spoluzakladatel CzechCrunche, nadšenec do byznysu, designu, kryptoměn, cestování a nejrůznějších technologií.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.