Zara chce do pár let vyrábět oblečení pouze z udržitelných materiálů. Zajistí i 100% recyklaci svých odpadů

Obchod Zara v Bruselu

Foto: Inditex

Španělský módní řetězec Zara oznámil, že do roku 2025 plánuje 100 % materiálů používaných pro výrobu oblečení, jako je bavlna, len a polyester, vyrábět výhradně z přírodních či recyklovaných zdrojů. Na udržitelnou výrobu oděvů z viskózy by měl kompletně přejít do konce roku 2023.

Rozhodlo se tak na červencové výroční schůzi Inditexu, španělské skupiny módních značek, do které spadá mimo Zary například také Pull&Bear, Bershka nebo Massimo Dutti. Právě produkty značky Zara tvoří celosvětově až 70 % veškerého prodeje Inditexu a i díky tomu se řetězec letos stal podle Forbesu třetím největším prodejcem oblečení na světě.

Inditex všechny tyto změny plánuje postupně aplikovat v rámci svého dlouhodobého plánu za větší udržitelností celého řetězce. A právě Zara, která ročně generuje tržby v hodnotě 20 miliard dolarů, má být první značkou, která takový závazek přijala.

Ekologicky ve všech směrech

Užívání ekologických materiálů však není jediný cíl, který španělská nadnárodní společnost plánuje v blízkých letech splnit. Protože se Zara chce soustředit na ekologii ve všech směrech, rozhodlo její vedení, že do konce tohoto roku budou všechny její hlavní kanceláře splňovat nejdůležitější certifikáty pro ekologické budovy. Do roku 2025 potom plánuje 80 % veškeré energie spotřebované ve svém sídle, továrnách a kamenných prodejnách využívat pouze z obnovitelných zdrojů a navíc produkovat nulový skládkový odpad.

inditex-vyroba-min

Výroba oblečení skupiny Inditex

Foto: Inditex

„Musíme být těmi, kdo udělá změnu. A to nejen v rámci naší společnosti, ale v celé této oblasti,“ komentuje plány současný CEO Inditexu Pablo Isla, kterého by měl již tento měsíc ve funkci nahradit Španěl Carlos Crespo. „My jsme ti, kdo určuje cíle: síla a impuls pro změnu přichází z týmu soustředícího se na prodej, lidí pracujících s našimi dodavateli a lidí v továrnách. Je to něco, co se děje uvnitř naší společnosti.“

K tomu však Isla dodává, že ačkoliv kamenné obchody Inditexu lze najít téměř na každé rušnější ulici na světě, jsou prý přitom opakem tzv. fast fashion. „Fungujeme na jiném schématu. Vytváříme vlastní modely, pracujeme s vlastními továrnami, udržujeme malé množství zásob a využíváme místní zdroje.“

beyond-burger_summer-2018_1

Přečtěte si takéV Praze se představí budoucnost potravin. V hlavní roli bude laboratorní maso i inovativní způsoby pěstitelství

O tomto tvrzení ředitele společnosti by se však dalo polemizovat. Podle magazínu Fast Company jen Zara zaměstnává celkem 300 designérů, kteří ročně navrhnou 12 tisíc nových designů, přičemž většina z nich se z návrhu na papíře dostane až do kamenných obchodů za méně než 6 týdnů. Pokud se podobné řetězce opravdu chtějí stát udržitelnějšími, musí své fungování změnit od základu.

Celá skupina Inditex, do které spadá více než osm různých značek a kterou vlastní nejbohatší Španěl Amancio Ortega, byla dokonce mezi lety 2016 a 2018 oceněna jako nejudržitelnější společnost na světě. Na své cestě za větší udržitelností chce proto skupina do konce příštího roku také již zcela nahradit plastové nákupní tašky papírovými.

pablo-isla_milan-min

Pablo Isla, CEO Inditexu

Foto: Inditex

Inditex tvrdí, že již nyní recykluje 88 % procent veškerého vyprodukovaného odpadu. Do roku 2023 však chce zcela zrušit také placené plastové tašky na jedno použití a další jednorázové plasty v obchodech a zároveň recyklovat 100 % veškerého odpadu ze svých hlavních kanceláří a kamenných prodejen.

Inditex má po celém světě celkem 7 490 kamenných prodejen v 96 zemích a zaměstnává celkem 174 tisíc lidí 154 různých národností. Pokud by se této gigantické společnosti tedy opravdu povedlo aplikovat alespoň některé z cílů, které si stanovila, mohla by se významně zasadit o pokles emisí oxidu uhličitého i plastového znečištění po celém světě.

Inditexu v Česku klesají zisky

Ačkoliv podle výroční zprávy, na kterou upozornil deník E15, pěti značkám Inditexu v Česku v uplynulém roce vzrostly tržby o více než 14 % na téměř 1,86 miliardy korun, španělskému gigantovi se v tuzemsku poslední dva roky tolik nedaří. Na rozdíl od tržeb mu totiž již druhý rok v řadě klesají zisky. V roce 2018 vydělal 87 milionů korun, což bylo o několik procent méně než o rok předtím a o čtvrtinu méně než v roce 2016.

I v České republice je nejúspěšnější značkou z celého portfolia značek Inditexu Zara, jejíž tržby loni dosáhly na 1,2 miliardy korun. Zisk ovšem meziročně spadl ze 63 na 57 milionů korun.

zara_mallorca-min

Obchod Zara na Mallorce

Foto: Inditex

V CzechCrunch se věnuje především tématu byznysu, startupů a inovací. Fanoušek nejen Applu, ale i cestování a dobré kávy.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.