Už uslyšíte přijíždět i Teslu. Elektromobily v Evropě nově musí při jízdě vydávat zvuk

Tesla Model S

Foto: Tesla

Jak se na silnicích objevuje stále větší počet elektromobilů, debatuje se také o tom, zda nepředstavují větší nebezpečí pro chodce a obecně provoz ve městě. Vzhledem k prakticky neslyšitelnému elektrickému motoru totiž přijíždějící elektromobil snadno přehlédne například člověk na přechodu, který se často řídí hlavně zvukem a dostatečně se neohlédne. Evropská unie se proto rozhodla zakročit.

Od pondělí 1. července musí být všechny nově představené elektrické i hybridní vozy vybavené speciálním zařízením, které při jízdě přidá elektrickému motoru zvuk, jako kdyby byl spalovací. Takzvaný generátor plynulého zvuku AVAS (acoustic vehicle alert system) budou muset používat elektromobily při rychlosti nižší než 20 km/h.

Evropská unie argumentuje tím, že právě při takové rychlosti je vysoká pravděpodobnost, že se budou elektromobily a auta obecně pohybovat v blízkosti chodců, například na přechodech, a jelikož v tu chvíli prakticky není slyšet ani valení se kol po vozovce, upozorní je právě umělý zvuk motoru.

jaguar-i-pace2

Elektrický Jaguar I-PACE

Foto: Jaguar

Generátor plynulého zvuku má mít intenzitu 56 decibelů, nicméně v novém předpisu není stanoven žádný konkrétní zvuk ani frekvence, o jakou by se mělo jednat. Bude tedy zajímavé sledovat, s jakým zvukem se jednotlivé automobilky vytasí. Stanoveno je pouze to, že musí být vydávaný zvuk kontinuální s intenzitou 56 decibelů a stoupat či klesat podle toho, zda elektromobil zrychluje či zpomaluje.

Jak nicméně upozorňuje magazín New Atlas, 56 decibelů není zrovna dvakrát hlasitých, přičemž tuto hladinu přirovnává ke zvuku běžící klimatizace či elektrického kartáčku. Například dieselové vozy při projetí vydávají zhruba 85 decibelů.

bmw-vision-m-next1

Přečtěte si takéBurácení elektromobilu. Slavný hudební skladatel Hans Zimmer vytváří zvuk pro elektrické motory BMW

Přidání zvuků tichým elektromotorům kvituje například britská organizace Guide Dogs pomáhající nevidomým. Podle ní by nicméně měly elektromobily vydávat zvuk nejen při pomalé jízdě, ale za všech okolností.

Jak budou zvuky elektromotorů vypadat, si budeme muset u většiny automobilek ještě počkat, nicméně například Jaguar nebo Nissan už některé možné zvuky ukázaly. Připomínají například letadlo nebo vesmírnou loď a poslechnout si je můžete níže.

Prozatím nové nařízení platí od 1. 7. 2019 pro všechny nové typy elektromobilů a hybridů. Od roku 2021 už nicméně budou muset systémem AVAS disponovat všechny nově prodané či importované elektrické i hybridní vozy, nehledě na typ vozu, na evropských silnicích. Některé elektromobily byly vybavené tímto systémem již nyní, ale řidič ho obvykle mohl deaktivovat. Tato možnost již nyní bude taktéž zakázána.

Celé nařízení se nicméně pouze čtyř- a vícekolových vozidel, nikoliv motorek nebo elektrokol. Podobná novinka se probírá také ve Spojených státech, ale k jejímu schválení zatím nedošlo.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.