Skleněná váza jinak. Vaaza Víta Bechynského spojuje tradiční české řemeslo s vlastní kreativitou

Vít Bechynský a jeho VAAZA

Ačkoliv by se mohlo zdát, že moderní doba už prostor pro tradiční řemesla a materiály často nenabízí, produktový designér Vít Bechynský ukazuje světu přesný opak. Svou lásku k českým řemeslům přetváří v produkty, které si nacházejí své zákazníky nejen po celé Evropě, ale dokonce i mezi arabskými šejky na Blízkém východě.

Jméno Vít Bechynský si mnozí patrně spojí s inovativními vodními dýmkami Shisha Original. Ačkoliv jednatřicetiletý designér projekt před nedávnem prodal a dnes už v něm nijak nefiguruje, v oblasti sklářství se rozhodl zůstat. A tak vznikl další neobvyklý a ryze český produkt propojující estetiku s užitkem – skleněná váza.

Přesto, že většina lidí vnímá takový předmět jako omezeně užitečný, v podobě pocházející z pražského designového studia Bechynsky má mnohem širší využití. Skleněná váza zde sama o sobě plní pouze půlku příběhu. Druhá polovina je uvnitř jí samotné a závisí pouze na jejím majiteli, jak se rozhodne ji využít. VAAZA, jak se produkt jmenuje, zkrátka není jen tak obyčejná váza.

vaaza20

Designová skleněná váza Vaaza

Foto: Vaaza

„Snažíme se naše produkty designovat tak, aby nebyly pouze estetické, ale aby inovovaly samotnou funkci celého produktu,“ vysvětluje jednatřicetiletý absolvent automobilového designu na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě. Stejný přístup se mu již osvědčil u zmíněných vodních dýmek, a proto na něm staví znovu.

Kde se design snoubí se zahradnictvím

Nový Bechynského produkt je tak opět tradiční a řemeslný, zároveň ale moderně pojatý. Na moderní interiérový doplněk v podobně skleněné vázy už navíc není sám. Značku Vaaza Design založil společně s kamarádem Markem Ferenčíkem, protože potřeboval ještě další specializaci.

„Spojili jsme se dohromady s kamarádem, já jako designér a on jako zahradník. On tedy do projektu přináší vše, co se týká zahradnictví a světových trendů v této oblasti, a já zase tu druhou část, kterou jsou inovace, design a vizuální stránka. Klíčové pro naši Vaazu je propojení čistého skleněného tvaru a nekonečné množství kombinací dekorací, a to ať už v podobě živých rostlin, tak i jiných, mnohdy nečekaných věcí,“ vysvětluje Bechynský.

Jak již bylo řečeno, jedním z hlavních pilířů, na kterých studio staví své produkty, je především design propojený s vyšší využitelností, a proto bylo jejich cílem naplnění této myšlenky i v případě nového produktu. „Vaaza je ztělesněním kvality, funkčnosti a estetiky. Chtěli jsme vytvořit tradiční produkt, který ale nebude zapadat prachem, jako tomu je právě u většiny váz.“

marek_ferencik

Marek Ferenčík, spoluzakladatel Vaaza Design

Foto: Vaaza

Vaaza je složená ze dvou oddělených komponentů. Tím hlavním, a větším, je běžná nádoba oblého tvaru, do které by běžně přišla umístit řezaná květina. V případě Vaazy pro tyto účely však slouží vnitřní část, která je do ní vložená. Oba komponenty jsou přitom propojeny dřevěným rámečkem, který drží skleněné nádoby u sebe a zajišťuje, že se o sebe nebudou odírat.

Vnitřní prostor poskytuje dostatek místa pro vlastní zdobení, při kterém má majitel zcela volnou ruku v tom, jakým způsobem prostor využije. Ať už se rozhodne dovnitř zasadit mech nebo jiné rostliny nebo ji vyzdobit pískem se sukulenty a dalšími okrasnými prvky, zde se fantazii meze nekladou. Lidem by měla sloužit nejen jako designový doplněk interiéru, ale současně v nich má vzbuzovat kreativitu a tvořivost.

Ryze český produkt

Vaaza je ryze českým produktem, který reprezentuje tradiční tuzemská řemesla. Výroba všech váz v současné době probíhá ve sklárnách v Novém Boru, ze kterých by se do budoucna měla přesunout i do jiných českých výroben. Všude totiž se sklem pracují jinak, a tak by mohly vznikat i nové podoby.

„Ve výběru sklárny nám značně pomohly zkušenosti získané u již dříve navržených produktů. Díky tomu jsme totiž už dobře věděli, za kým máme s výrobou jít,“ říká Bechynský a zároveň dodává: „Těší nás pracovat s lidmi, kteří své řemeslo dělají srdcem. Z toho důvodu soustředíme výrobu jenom u nás v Čechách. Výhodou je také to, že si dokážeme dobře pohlídat kvalitu.“

Správný výběr sklárny byl důležitý. Specifickou vlastností vázy je totiž bezpochyby její velikost, která může ve finále být jak její výhodou, tak i negativní stránkou. Každý kus se vyrábí ručně a foukání do patřičných forem je pro skláře velmi obtížné. Souvisí s tím logicky i váha, kdy výsledná váza může vážit až 6 kilogramů.

vaaza4

Výroba Vaazy probíhá v českých sklárnách

Foto: Vaaza

Z celkového počtu vyfoukaných váz se ve výsledku mohou dále využít jen zhruba dvě třetiny, protože zbytek má drobnou kazovost nebo nemá požadovaný tvar. Po samotném foukání navíc přichází na řadu další část procesu, která je ještě časově náročnější – broušení skla. I tady je dbáno na každý detail.

Jelikož je tak každý kus ve výsledku naprostým originálem a nejde o produkt, který byste si mohli koupit na každém rohu, je podle toho nastavená i cena. Mohutnou Vaazu pořídíte zhruba za 9 tisíc korun, což jen potvrzuje, že ruční řemeslná práce nabývá na ceně.

Jenom půlka příběhu

Rozhodně to ale není tak, že si jen Vaazu koupíte, přinese ji domu, umístíte na vhodné místo a tím hra končí. Naopak. Podle Bechynského je hlavním smyslem skleněné vázy, budit v lidech kreativitu. „Podstatou Vaazy je, aby byla produktem, který bude používaný i ve chvíli, kdy doma člověk řezanou květinu nemá. Chtěli jsme zamezit tomu, aby měli lidé potřebu vázu uklidit stranou a vůbec ji nepoužívat,“ vysvětluje.

Majitel ji tak může vyzdobit, jakkoliv uzná za vhodné. Jako dekoraci může použít sukulenty i mechy nebo třeba suché dekorace. Právě zdobení prostor živými rostlinami, jako jsou mechy, vodní řasy nebo kapradiny, je stále více trendy. Interiér pak díky tomu spoluvytváří živá příroda, která si žije vlastním životem.

vaaza10

V naplnění Vaazy se kreativitě meze nekladou

Foto: Vaaza

„Fakt, že jde o velkou skleněnou vázu, je vlastně jen půlka příběhu. Ta druhá polovina je uvnitř samotné vázy a záleží pouze na zákazníkovi, jak moc bude kreativní v jejím zdobení,“ říká Bechynský.

Prodej Vaazy byl zahájen koncem loňského roku a fakt, že produktu se po půl roce prodeje daří, je pro Bechynského zásadní. Prvních šest měsíců si totiž firma dala za cíl prodat sto kusů váz, sesbírat dostatek zpětné vazby od zákazníků a ověřit si svůj předpoklad, že se produkt potkává s očekáváním zákazníků.

adidas-stella-mccartney-3

Přečtěte si takéDcera Paula McCartneyho a Adidas spouští udržitelnou edici oblečení. Je ze starého textilu a umělého pavoučího vlákna

Původní domněnka se ale potvrdila a ukázalo se, že Vaaza je lákavým produktem, který lidé cení především pro její kvalitu. „Přestává to být pouze o konzumním zboží. Lidé s postupem času zase začali upřednostňovat věci, které mají životnost a cení fakt, že produkt vydrží déle a nestárne, protože se dá v rámci období velmi jednoduše obměňovat.

Expanze do Evropy

Dosud bylo možné si Vaazu objednat pouze přes formulář na webových stránkách. V rámci expanze ale nyní tvůrci spouští vlastní internetových obchod, v němž se budou zaměřovat nejen na prodej váz samotných, ale i na paletu dekorací a komponentů ke zdobení. Objednat si bude možné také již vyzdobenou vázu podle vkusu a nálady.

Fantazii se skutečně meze nekladou, takže si můžete Vaazu vyzdobit rostlinami a dalšími prvky z pouště, mokřadu, tropů, pralesa nebo džungle. Navíc takový produkt pak nebude muset nutně zdobit jen váš domov, ale i jakýkoliv jiný prostor.

„Vaaza se hodí jak do domácnosti, tak i do společných prostor, jako jsou kavárny, restaurace nebo i kanceláře a hotelové lobby. V našem případě je velký rozdíl, když zákazník vidí produkt naživo. V takové chvíli pochopí jeho cenu, protože v něm dobře vidí jeho monumentálnost, výrobní preciznost zpracování a v neposlední řadě nekonečnou pestrost zbobení a užitých dekorací,“ vysvětluje Bechynský, proč je důležité, aby lidé jeho unikátní vázu neviděli pouze na obrázku na webu.

img_9425-min

Designová skleněná váza Vaaza

Foto: Vaaza

Proto nyní firma hledá různé partnery z řad designových obchodů, kde by se mohly Vaazy vystavit. O vlastním obchodu zatím Bechynský neuvažuje. Díky tomu, že se první půlrok prodeje ve firmě věnovali ve velké míře především marketingu, přilákali také zájem ze zahraničí. V přípravě je tak anglický web, se kterým chce Vaaza pomalu vyrazit do světa. A to není všechno.

„Momentálně pracujeme na designu nových váz. Chceme kolekci doplnit a rozšířit, aby se v ní našlo větší spektrum potenciálních zákazníků,“ říká Bechynský. Vedle toho by se navíc zákazníci měli brzy dočkat i úplné novinky, na které studio zatím ještě pracuje.

„Vytváříme produkt, který bude sice odlišný, ale bude mít původní myšlenku vázy a do rodiny Vaaza bude patřit,“ říká tajemně designér. Víc ale zatím odmítá prozradit.

V CzechCrunch se věnuje především tématu byznysu, startupů a inovací. Fanoušek nejen Applu, ale i cestování a dobré kávy.

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.