Prusa Research Josefa Průši prodal již přes 130 tisíc 3D tiskáren. Loni firma utržila více než miliardu korun

Josef Průša, zakladatel a CEO Prusa Research

Foto: Prusa Research

Ještě před několika lety byly 3D tiskárny spíše okrajovou záležitostí nadšenců, kteří si ve svých pokojích tvořili na počítači jednoduché modely a ty následně přetvářely do reálných výrobků. Dostupnost 3D tiskáren se ovšem od té doby značně změnila a trh začal růst. Zásadní vliv na to měla v průběhu posledních let také česká firma Prusa Research, za kterou stojí devětadvacetiletý Josef Průša.

První krůčky 3D tiskáren od Průši sahají téměř 10 let zpět, když Josef se svým bratrem Michalem sestrojili svou první tiskárnu, kterou vypustili do světa pod názvem Prusa Mendel. Samotná firma Prusa Research se ovšem datuje až od roku 2012, když Průša představil nový typ Prusa i3, který o několik let později zdokonalil v i3 MK2 až po aktuální generaci i3 MK3S a další typy.

Průša na to ovšem již od začátku šel trochu jinak – většinu tiskáren prodává ve formě stavebnice, takže si ji zákazníci po doručení ještě musejí sami složit. To na druhou stranu zajistilo mnohem nižší cenu, než kterou má konkurence, a v kombinaci s mnoha dalšími faktory, jako přímý prodej a blízký kontakt se zákazníky, tak z Prusa Research tyto kroky udělaly mašinu na peníze.

prusa-3D-tiskarna

3D tiskárna Original Prusa i3 od Prusa Research

Foto: Prusa Research

Ostatně, za loňský rok společnost Prusa Research utržila 1,13 miliardy korun, což je o téměř 100 % více než v předcházejícím roce, kdy dosáhla na necelých 590 milionů korun. Jen loni Průšova firma prodala 59 776 tiskáren, což společnost posunulo lehce nad 10 % celosvětového trhu, na kterém se v loňském roce prodalo dle reportu agentury Wohlers Associates lehce přes 591 tisíc 3D tiskáren.

Z pohledu růstu se tak Prusa Research posouvá dopředu rychleji než samotný trh. Technologie 3D tisku se na něm nejčastěji využívá k tisku funkčních prototypů, ale i kosmetických modelů nebo v oblasti vzdělávání.

„Pomáháme vychovávat novou generaci makerů a kutilů.“

„Jednou z našich největších výhod je, že děláme celosvětový prodej napřímo, bez prostředníků. Máme tak přímý kontakt se zákazníkem a snažíme se mu maximálně vyhovět. Momentálně máme kolem 60 vývojářů a hledáme další. Klíčem k úspěchu v open-source prostředí je neustálý vývoj a posouvání hranic, protože vás pak konkurence nestíhá kopírovat,“ říká pro CzechCrunch k úspěchu šéf firmy Josef Průša.

Holešovická firma doposud prodala již přes 130 tisíc tiskáren, přičemž magické číslo 100 tisíc prodaných kusů přesáhla s přelomem roku a další desítky tisíc prodala během první poloviny letoška. Dnes má Prusa Research již přes 430 zaměstnanců a od své strategie DIY balení tiskáren jen tak ustupovat nehodlá.

„Rád nad tím přemýšlím tak, že pomáháme vychovávat novou generaci makerů a kutilů, kteří rozumí principu fungování věcí, které si kupují, umí si je sami opravit a kreativně využít. Věřím, že i náš růst ukazuje, že DIY hnutí neumírá, ale naopak se mu daří lépe než kdykoliv předtím,“ dodává Průša.

Josef Prusa_Prusa Research_001

Josef Průša, zakladatel a CEO Prusa Research

Foto: Prusa Research

Dnes má Prusa Research primárně dva typy tiskáren – takzvané FFF, které tisknou tavením filamentu (plastové tiskové struny), do nichž spadá Prusa i3 MK3S, a následně SLA, jež využívají k tisku fotocitlivé pryskyřice. V rámci SLA prodává od letošního března Prusa Research tiskárny Original Prusa SL1.

Další typy tiskáren by chtěla firma představit ještě letos. Mimo toho má Prusa Research rozšířit také svůj byznys s výrobou vlastních filamentů neboli tiskových strun, které většina 3D tiskáren potřebuje.

tesla-model-s-4

Přečtěte si takéUž uslyšíte přijíždět i Teslu. Elektromobily v Evropě nově musí při jízdě vydávat zvuk

Trh s filamety se v loňském roce posunul na obrat 308 milionů dolarů a Prusa Research si z něj chce ukousnout svůj podíl. Samotný trh s 3D tiskárnami je pak přibližně na dvojnásobku, kdy v loňském roce vyrostl o 11,7 % na 744,9 milionu dolarů. Prusa Research patří k nejrychleji rostoucím firmám nejen ve svém segmentu, ale také mezi dalšími firmami v centrální Evropě.

Loni společnost Josefa Průši ohodnotila agentura Deloitte jako vůbec nejrychleji rostoucí technologickou firmu ve střední Evropě. Za sebou Prusa Research nechala z českých zástupců i brněnský miliardový startup Kiwi.com či síť lékáren Pilulka.cz. Prestižní časopis MIT Technology Review pak označil jako jednoho z největších evropských inovátorů i samotného Josefa Průšu.

V souvislosti s oslavou více než 100 tisíc prodaných kusů vydali v Prusa Research video, které mapuje historii firmy:

Spoluzakladatel CzechCrunche, nadšenec do byznysu, designu, kryptoměn, cestování a nejrůznějších technologií.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.