Francie zavádí digitální daň pro internetové giganty v čele s Facebookem či Googlem. Američané se hněvají

Americký prezident Donald Trump

Foto: Gage Skidmore/Flickr

Pokud podnikáte v digitálním světě, vyděláváte hodně peněz a máte svůj byznys také ve Francii, můžete počítat s novou daní. Francouzští senátoři dnes definitivně schválili nový zákon, který v zemi zavede tzv. digitální daň. Jedná se o způsob, jakým chce získat Francie peníze do státní pokladny od nadnárodních technologických gigantů, kteří sídlí – a tedy i daní – jinde, ale přitom získávají peníze také od francouzských uživatelů.

O digitální dani se v posledních měsících diskutovalo na úrovni celé Evropské unie. Členské státy se však nedokázaly shodnout, když například Irsko, Dánsko, Švédsko nebo Finsko byly proti, a tak se rozhodla Francie jednat na vlastní pěst. Po dolní komoře dnes dal zákonu potvrzující zelenou také Senát a nová daň tak začne platit retrospektivně už za rok 2019.

Nový odvod do francouzské státní pokladny se dotkne všech velkých internetových firem, jejichž globální roční obraty z digitálních aktivit převyšují 750 milionů eur (přes 19 miliard korun) a z toho z Francie plyne alespoň 25 milionů eur (640 milionů korun). Takové firmy budou muset odvést 3 % ze svých výnosů ve Francii.

francie-france-flag-vlajka

Podle odhadů by mohla digitální daň Francii přinést jen za letošní rok přes 10 miliard korun a padne především na americké giganty v čele s Facebookem, Googlem, Amazonem nebo Applem. Zdaleka však nepůjde pouze o tuto čtveřici jedněch z nejhodnotnějších firem na světě.

Celkem se má digitální daň dotknout zhruba 30 firem, mezi nimiž bude například také Uber, Airbnb, ale i evropské nebo čínské firmy. A pokud bude mít příliš vysoké obraty i francouzská firma, bude platit tuto další daň taky. To je například případ reklamní společnosti Criteo.

martin-masarik-sqldep

Přečtěte si takéUnikátní českou datovou firmu SQLdep kupuje za stovky milionů korun belgický startupový jednorožec

Kolem zdanění nadnárodních internetových firem panují od začátku velké vášně a nelibě to nesou zejména Spojené státy, kteří digitální daň vnímají jako útok na své firmy. Jak informovala agentura Reuters, prezident Donald Trump už proto nařídil vyšetřit, zda nová francouzská daň právě americké firmy nediskriminuje. Francouzští zákonodárci však zůstávají klidní.

„Spojenci by mezi sebou neměli řešit rozepře výhrůžkami, ale jinými způsoby. Francie je suverénní stát, její daňové rozhodnutí jsou suverénní a nadále budou suverénní,“ sdělil senátorům před závěrečným hlasováním francouzský ministr financí Bruno Le Maire. Podle Francouzů je daň plně v souladu s mezinárodními úmluvami.

facebook-hq-menlo-park3-min

Sídlo Facebooku v kalifornském Menlo Parku

Foto: Facebook

To však Američanům pochopitelně nestačí a mnozí se obávají, že by schválení digitální daně mohlo zhoršit obchodní situaci mezi Spojenými státy a Evropskou unií. Pokud by se totiž přístup ukázal jako nespravedlivý, mohl by Donald Trump na starý kontinent uvalit cla, což se stalo například v případě Číny. Ostatně právě na to upozorňoval už v květnu i irský ministr financí Paschal Donohoe.

Irsko je nicméně častým místem, kam právě nadnárodní internetoví giganti umisťují svá sídla, jelikož v zemi platí nižší daně, než by platili jinde po Evropě. Francie by ovšem neměla zůstat v EU sama, podobný zákon o digitální dani připravují také například v Rakousku, Španělsku, Itálii nebo Velké Británii a bude zajímavé sledovat, jak se situace vyvine.

Návrh na obdobnou digitální daň se nyní diskutuje i v České republice. V připomínkovém řízení se nachází návrh, kde by dokonce 7% dani podléhaly firmy rovněž s globálním obratem nad 750 milionů eur, jejichž roční obrat v Česku činí více než 50 milionů korun.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.