Dcera Paula McCartneyho a Adidas spouští udržitelnou edici oblečení. Je ze starého textilu a umělého pavoučího vlákna

Foto: Adidas

Byť si to mnozí neuvědomují, i textilní látky představují seriózní nebezpečí pro životní prostředí na Zemi. Podobně jako plasty i běžné kusy oblečení nemají příliš optimistické vyhlídky ke kompletnímu rozkladu a zpravidla dlouhé roky leží na skládkách (v tom lepším případě). Ekologické inovace v módním průmyslu jsou tedy více než žádané.

Logicky se tak nabízí postup, díky němuž by se z obnošených kusů vytvářely nové, které by následně mířily do běžného prodeje. Podobně jako to plánuje dělat například Converse u svých tenisek, jež chce vytvářet primárně ze starých džín (vyjma gumové podrážky), nebo americká značka Marine Layer. Na tento takzvaný upcyklační trend slyší i Adidas.

Jedna z nejzásadnějších sportovních značek světa je v oblasti udržitelné módy a ochrany životního prostředí silným hráčem. Dokazuje to především na své edici s Parley for the Oceans, v rámci níž produkuje tenisky a oblečení z oceánských plastů. A jde o skutečně seriózní věc, která se těší velké oblibě a zároveň má výrazný ekologický přesah.

adidas-parley

Model UltraBOOST Parley v oceánských barvách

Foto: Adidas

Na zelených plánech nicméně Adidas nespolupracuje pouze s Parley for the Oceans, ale už téměř 15 let také se Stellou McCartney, britskou návrhářkou a mimo jiné dcerou legendárního zpěváka Paula McCartneyho z The Beatles. Ta se dlouhodobě soustředí především na oblečení, které má smysl vůči přírodě, a Adidas jí to nyní znovu umožňuje.

Dva modely, dva revoluční materiály

Společně totiž představují novou kolekci sportovního oblečení, která se zatím skládá z mikiny Infinite Hoodie a dámského tenisového dresu Biofabric Tennis Dress. I když na první pohled příliš nepraští do očí, což je důsledkem minimalistického béžovo-bílého designu a decentním printem, zaujmou hlavně tím, z čeho jsou tvořeny.

adidas-stella-mccartney

Mikina a tenisový dres z edice adidas by Stella McCartney

Foto: Adidas

Aby Adidas mohl docílit co nejekologičtějšího pojetí této kolekce, potřeboval mít k dispozici správné materiály spolu se specifickými výrobními procesy. Překvapivě však žádný z těchto elementů nepochází z jeho vlastních dílen – jak materiál, tak výrobní principy převzal od jiných subjektů, které na této oblasti staví byznys.

Konkrétně jde o společnost Evrnu a Bolt Threads, jež se snaží přicházet s moderními a pokročilými textiliemi nezatěžující životní prostředí. První jmenována vyvíjí unikátní materiál pod názvem NuCycl, který je produkován ze starého oblečení a je možné jej i po spotřebování neustále využívat pro nové věci. Právě z něj je ze 60 % tvořena i zmíněná mikina od Adidasu, přičemž zbylých 40 % tvoří organická bavlna.

ocean-plasty

Přečtěte si takéThe Ocean Cleanup není jediný. Američané z Ocean Voyages Institute vytáhli z moře na 40 tun plastového odpadu

Výrobce Bolt Threads se naopak specializuje na udržitelné materiály a vlákna, mezi které patří i takzvaný Microsilk. Jde o unikátní materiál na bázi mikrohedvábí, který je vyrobený podle struktury pavučiny. Je totiž známo, že pavouci dokáží produkovat vysoce odolná a kvalitní vlákna, která prakticky nemusí sloužit jen pro jejich sítě. Všimli si toho i inženýři z Bolt Threads a díky kombinaci specifických bílkovin, kvasinek, cukru a vody pavoučí produkt velmi věrohodně napodobili. Tak dobře, že z něj mohou být tvořeny i třeba tenisové dresy.

stella

Stella McCartney ve šlépějích svého otce nejde

Foto: Jaguar MENA / Flickr

„Móda je nejškodlivějším průmyslem pro životní prostředí. Už nemůžeme dále hledat odpovědi a alternativy. Vytvořením skutečné snahy pro řešení problému s textilním odpadem můžeme nastartovat tento průmysl k prosazování více udržitelných praktik,“ komentuje tento globální nešvar Stella McCartney.

Co se týče oficiálního vydání těchto modelů, na trh mají dorazit koncem letošního roku. U mikiny pravděpodobně nepůjde o ryze limitovanou edici, nicméně u tenisového dresu kvůli její vyšší výrobní náročnosti lze očekávat jistou formu exkluzivity.

Klíčový je strategický plán

Spolu s touto edicí Adidas připomíná i svůj plán, kterým se chce po stránce šetrnější výroby řídit. Skládá se ze tří základních pilířů, přičemž ten první je velmi dobře známý – plasty. Původem německá společnost vidí v upcyklaci plastového odpadu, který se nejvíce soustředí v mořích, obrovský smysl a do budoucna lze očekávat, že kolaborace s Parley for the Oceans bude jen vzkvétat.

V druhém kroku se Adidas plánuje zaměřovat na efektivní cirkulaci svých produktů. Jinak řečeno procesem, že maximum spotřebovaných tenisek nebo oblečení bude možné znovu převzít, vyextrahovat základní materiál a následně jej použít do nových věcí. Na to ostatně navazuje i krok číslo tři – přirozený rozklad. Pokud by firma spotřebovaný materiál nechtěla znovu použít, musí mít jistotu, že se rozloží. A to je třeba onen zmíněný tenisový dres.

Kasper Rørsted

Kasper Rørsted, CEO Adidasu

Foto: Adidas

Redaktor CzechCrunch, šéfredaktor AppleCrunch, fanoušek minimalismu, designu a technologií, Olomouc

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.