Daniel Hejl z Productboardu: Startup s valuací 7 miliard dolarů aneb jak se spolupracuje s jednorožcem UiPath?

Daniel Hejl, spoluzakladatel a CTO Productboardu

Foto: Productboard

Mezi nejlépe zafinancované tuzemské startupy dnes patří jednoznačně Productboard. Od investorů získal na vývoj svého unikátního nástroje pro produktové manažery už téměř 20 milionů dolarů a hovoří se o něm jako o možném českém jednorožci, tedy startupu s hodnotou přesahující 1 miliardu dolarů. Zatímco v Česku na něj zatím čekáme, v Rumunsku ho už mají. A právě Productboard s ním pracuje. O tom píše spoluzakladatel Daniel Hejl.

Že se v malé zemi nemůže zrodit velký technologický příběh? Tomu v roce 2005 rozhodně nevěřili Daniel Dines a Marius Tirca, když zakládali rumunský startup UiPath. O 14 let, 3 000 zaměstnanců a 7miliardovou valuaci později je UiPath ukázkovým příkladem toho, kam až se může startup dostat, když vrhne veškerou svou energii, sílu a know-how do ladění vlastního produktu namísto krátkozrakého fokusu na okamžité prodejní výsledky.

Je však tempo růstu nejen UiPath, ale i ostatních firem, které narazily na zlatou žílu startupového světa, udržitelné? Je vůbec možné, aby valuace firmy za dva roky vyrostla ze 110 milionů dolarů na 7 miliard, a uvnitř týmu se to prakticky neprojevilo?

Minimálně v případě UiPath, kteří jsou už skoro tři roky naším zákazníkem, se to zatím daří.

Přitom by vás asi nepřekvapilo, kdybych se začal pomalu rozepisovat o hvězdných manýrech, nesplnitelných požadavcích a chaosu v procesech extrémně rychle rostoucí firmy, že?

Jsem přesvědčený, že naše spolupráce s UiPath – a teď ji nechci přehnaně idealizovat, samozřejmě že máme čas od času rozdílné představy – funguje hlavně díky třem faktorům. Možná se v nich najdete a pomohou vám ve vztahu se zákazníkem, i když se pohybujete v jiném oboru než my.

Sdílíme progress, ladíme za pochodu

„Na práci s UiPath se mi líbí, že se můžu spolehnout na jejich ochotu vyzkoušet vše nové, co v Productboardu vyvíjíme, a poskytovat otevřený feedback,“ říká o spolupráci jeden z našich product managerů Martin Matuš.

Je přirozené, že se před velkým zákazníkem chcete určitým způsobem předvést. Dodat jen to nejlepší, v nejkratším čase a vyladěné do nejmenšího detailu. Nám funguje opačný přístup – když testujeme novou funkcionalitu, pouštíme UiPath do beta verze a sbíráme feedback od týmu, který bude výsledek naší práce každý den používat.

uipath_ceo

Daniel Dines, zakladatel a CEO UiPath

Že budeme vypadat jako ti, kdo si musí jít k zákazníkovi pro radu, jak vyvíjet vlastní produkt? Takový pohled je krátkozraký. Když se na testování se zákazníkem domluvíte předem a dokážete jej dobře odůvodnit („výsledek se vám bude lépe používat a ve firmě vám bude lépe fungovat“), nejenže vaše image nijak neutrpí, naopak si se zákazníkem prohloubíte vztah a vzájemnou důvěru.

Fungujeme na stejné vlnové délce

Kdo se pohybuje v B2B byznysu, ví, jak snadno se dá sklouznout od jednoho drobného ústupku k tomu, že pro zákazníka děláte první poslední a váš produkt začíná připomínat shluk funkcí, o které si druhá strana průběžně píše.

S UiPath fungujeme jinak. Rád věřím, že navzájem respektujeme své produktové roadmapy.

martin-masarik-sqldep

Přečtěte si takéUnikátní českou datovou firmu SQLdep kupuje za stovky milionů korun belgický startupový jednorožec

Oni vědí, co vyvíjíme, my předem víme, že je to něco, co naši zákazníci dlouhodobě potřebují. Spolupráce tak zapadá do našeho product-first mindsetu, kdy produkt nepřizpůsobujeme konkrétním firmám, ale celým segmentům zákazníků.

Selský rozum vládne nad příručkami a teoriemi

Kolegové, kteří jsou s týmem UiPath prakticky denně v kontaktu, si všimli jedné věci – oproti mnoha jiným rychle rostoucím firmám se UiPath i při skoro 3 000 zaměstnancích nenechá svazovat přebytečnými pravidly, doktrínami a politikařením.

Martin Felcman, product manager na naší straně, který je se zákazníkem takřka v denním kontaktu, říká: „Růst UiPath je enormní a mimo hranice chápání. Přitom se ale ukazuje, že jsou taky jenom lidi, a spolupráce se nese v neuvěřitelně přátelské atmosféře. Je to vyvážené partnerství, ze kterého těží obě strany.“

Místo lpění na striktním dodržování příruček a zobecňovaných pravd se rozhodují podle toho, co je a co není životaschopné ve chvíli, kdy tým vyroste na dvojnásobek, klidně trojnásobek stávajícího. Firma je otevřená, maximálně transparentní a snaží se, aby v rámci týmů existovaly co nejmenší bariéry přístupu k know-how a informacím. Proč? Protože každá překážka zpomalí růst, a na ten se v UiPath hledí především.

Víc takových firem, prosím!

Daniel je spoluzakladatel a CTO productboard.com, uživatelsky přívětivé Software-as-a-Service (SaaS) platformy pro strategický vývoj a řízení produktů, která umožňuje účinně definovat a strukturovat trh, analyzovat konkurenci a zákazníky a následně odhalovat jejich skutečné potřeby. Napomáhá produktovým manažerům a marketingovým specialistům optimálně rozhodovat o stanovení správného pořadí tvorby jednotlivých funkcí vyvíjeného produktu, ekonomicky je řídit a přinášet na vybraný trh opravdu žádané produkty.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.