Ze Slevokingu je Travelking. Chceme být první volbou pro dovolenou ve střední a jižní Evropě, hlásí zakladatelé

Přestože dlouhé roky působil na tzv. slevovém trhu za nedostižným Slevomatem, český portál Slevoking stál vždy tak trochu bokem. Jeho hlavním tématem totiž byly od začátku dovolené, které se snažil nabízet za nejlepší ceny na trhu. Proto nebylo příliš velkým překvapením, když před nedávnem Slevoking oznámil, že se mění. Nově v České republice a na Slovensku působí jako Travelking a již z názvu je jasné, že zůstává u svého hlavního byznysu.

Jedná se potvrzení významnější trendu, kterým v poslední době prochází tuzemský slevový trh, na němž v poslední dekádě vyrostly v nejúrodnějších letech dokonce stovky portálů, které nabízely tisíce všemožných produktů za výhodnější ceny. Celý trh se už ale posunul, z původních slevových portálů zbyla jen hrstka a jak nám v dubnu říkala Marie Havlíčková, ani Slevomat už dnes není pouze o slevách.

Na rozdíl od jedničky na trhu se však současná dvojka rozhodla, že to vezme z gruntu a změní i brand, aby bylo na první pohled jasné, oč běží. Spoluzakladatelé Tomáš Čmelík a Peter Kóša přiznávají, že název, který již není spojen se slevou, jim otevírá nové možnosti při spolupráci s různými subjekty na trhu a mají jasný cíl: stát se číslem jedna pro cestování po Evropě po vlastní ose, minimálně když chcete jet k našim sousedům nebo na jih k moři.

travelking-web

Ze Slevokingu se stal nedávno Travelking. Co vás k tomu vedlo?

Tomáš Čmelík: V dubnu jsme oslavili páté narozeniny a jako dárek jsme si nadělili rebranding. V době našeho vzniku bylo vhodné názvem zapadnout mezi konkurenci, slevové portály byly velmi populární a název Slevoking byl pro nás rozhodně výhodou. Nikdy jsme však nebyli klasický slevový portál, specializovali jsme se výhradně na pobytové balíčky za nejlepší cenu na trhu, a od určitého momentu byl pro nás název Slevoking, který v sobě akcentuje slevu, spíš překážkou dalšího rozvoje než výhodou.

Peter Kóša: V názvu Travelking vystupuje do popředí naše primárně zaměření – travel čili cestování. Název je jednotný ve všech zemích, což je základ pro zahraniční expanzi.

Souhlasíte s Marií Havlíčkovou ze Slevomatu, že slevový trh už je přežitý?

Peter: Pokud je otázka položená takto, musíme si definovat, co slevový trh vlastně je. My slevový trh vnímáme jako trh slevových portálů, které jsou zaměřené na prodej širokého množství produktů a služeb ve slevě. Portály, které odpovídají této definici, jsou například HyperZľava, Slever, Slevadne, Slevomat. Je pravda, že tento trh se změnil, co se týče počtu hráčů a jejich vlivu, ale nezanikl. Akorát se přeuspořádal.

Tomáš: Chápeme, proč se Slevomat chce od slevového trhu distancovat. Slevové portály, které zkrachovaly, trhu pokazily jméno. Navíc slevy přitahují pouze určitý typ klientů v B2B i B2C segmentu. Distancovat se je logický krok, každopádně Slevomat je ve své podstatě slevový portál, což je znatelné na první pohled už z názvu, akorát má větší market share než jeho přímá konkurence.

travelking-tomas-cmelik

Tomáš Čmelík, spoluzakladatel Travelkingu

Když se vrátíme na začátek vašeho příběhu, Slevoking vznikl v roce 2014, tedy v době po největším boomu slevových serverů, kterých desítky až stovky postupně zkrachovaly. V čem jste viděli příležitost a co přisuzujete tomu, že jste se jako jedni z mála udrželi až dodnes?

Peter: Vděčíme za to především našim lidem a strategii. Od počátku jsme se vymezili proti konkurenci především tím, že jsme na trh dodali produkt, který zde nebyl – pobytové balíčky ze zahraničí –, a extrémně jsme dbali na kvalitu našich služeb, která byla jinde v té době nízká. Raději chceme být specialisté a být nejlepší v úzce vymezeném segmentu, což je cestování.

Tomáš: Od začátku navíc podnikáme bez investora a firma je od prvního měsíce zisková. Pokud cítíte neustálý tlak, je nutné, aby se tým semknul, nacházel řešení a kvalitně je vykonával, což se nám daří. Pokud bychom měli investora, byli bychom ve větším komfortu, a nemyslím si, že bychom zvládli podávat takové výkony.

Do cestování se postupně pustilo mnoho dalších portálů. Proč jste se do něj už před lety pustili i vy?

Peter: Celá naše rodina pracuje v cestovním ruchu, moje první brigáda v 16 letech byla v cestovním ruchu, podobné předchozí zkušenosti měl i Tomáš. Celkově je nám tento segment sympatický a baví nás v něm podnikat. Navíc naše produkty přináší lidem radost.

travelking-peter-kosa

Peter Kóša, spoluzakladatel Travelkingu

Možností, kde si najít dovolenou, existuje mnoho. Proč bych měl chtít jít právě na Travelking?

Tomáš: Existuje nespočet možností, kde můžeme dovolenou najít nepřímo – cestovní agentury, různé srovnávače a podobně. Ale nepřímí prodejci jsou pouze akviziční kanály, které směřují zákazníka k prodejci. Těchto firem je skutečně hodně. Pokud se však podívám na trh, kde jsou reální prodejci a pomineme-li one man show projekty, hráčů na trhu není zas tolik. V zásadě se jedná o cestovní kanceláře, rezervační portály a portály s pobytovou dovolenou, mezi kterými je i Travelking a Slevomat se svojí nabídkou cestování.

Peter: Každý prodejce má specifický produkt. Cestovky mají obvykle dražší zájezdy, to znamená produkt, který vytvoří ze služeb více poskytovatelů: hotelů, dopravní společnosti, delegáta a tak dále. Rezervační portály, typicky Booking, prodávají zpravidla pouze ubytování, případně ubytování se snídaní. Trhy se částečně překrývají, ale každý je specifický. Travelking stojí někde uprostřed. Máme za cíl být volbou číslo jedna pro zákazníky, kteří hledají dovolenou s vlastní dopravou do zemí střední Evropy a na jih k moři.

Pochopil jsem správně, že právě u vás mě má taková dovolená vyjít nejvýhodněji?

Peter: Ano, na Travelkingu najde zákazník nejvýhodnější produkty na trhu a vcelku širokou nabídku. Ta zahrnuje nejen Česko, ale i okolní země a přímořské destinace, jako je Chorvatsko a Itálie. Dbáme na výhodnost produktů a jejich kvalitu. Zákazník má široký výběr a také jistotu, že spolupracujeme pouze s prověřenými partnery.

lumir-kunz

Přečtěte si takéPale Fire Capital kupuje za více než 100 milionů korun většinový podíl v Aukru. Šéfem zůstává Kunz

Tomáš: Produkty jsou jedna věc, druhá jsou naše služby. Jsme úzce zaměření, jsme specialisté. Každý člověk v naší společnosti je specialista na trh krátkých dovolených. Máme extrémně prozákaznický přístup, zákazník se k nám vždy dovolá a k dispozici je mu jeden ze dvanácti specialistů zákaznického servisu. Většina cestovních kanceláří vznikla v 90. letech a od svého vzniku neinovuje a vyvíjí se pomalu. My inovujeme, sledujeme trendy a adaptujeme se.

Sleva už tedy u vás není podstatná, když už ani není v názvu?

Peter: Naše filozofie je mít nejvýhodnější produkty na trhu bez ohledu na výši slevy. Sleva není to podstatné. Podstatná je cena za produkt.

Na slevovém trhu jste podle dostupných informací dvojka za Slevomatem. Jak se vám v loňském roce dařilo a jaké plány máte pro letošní rok?

Tomáš: Loni jsme rostli v tržbách i EBITDA (zisk před započtením úroků, daní a odpisů), která byla přes 10 milionů. Tento rok je pro nás jiný než předešlé roky. Doposud bylo naším cílem hlavně růst v obratu a v tržbách. V roce 2019 je pro nás primární změna strategie. Změnil se nám název, web prošel hloubkovým redesignem, optimalizujeme a urychlujeme objednávkové i rezervační procesy a do značné míry se nám změnilo personální obsazení ve firmě. Pro tento rok je pro nás prioritní změnit se navenek i zevnitř.

Peter: Doposud jsme byli s Tomášem ve firmě jedni z nejstarších a Slevoking byl startup plný mladých nadšenců. Teď v Travelkingu patříme mezi ty mladší a firma je plná seniorních lidí s dlouholetou praxí.

travelking-peter-kosa-tomas-cmelik

Peter Kóša a Tomáš Čmelík, spoluzakladatelé Travelkingu

Co se pro vás ještě změnou v názvu mění?

Peter: Dokážeme nově oslovit i tu část zákazníků a partnerů, se kterými jsme pod jménem Slevoking nespolupracovali pouze z principu, že jsme patřili mezi slevové portály. Firma se stává zároveň podstatně odbornější, lidé z tradičních cestovních odvětví jako hoteliérství či cestovní kanceláře, kteří fandí inovacím a chtějí se rozvíjet, nás kontaktují stále častěji, začínáme navštěvovat odborné cestovatelské konference i veletrhy.

Konkurence na trhu s cestováním je vysoká. Jaké jsou na něm vaše cíle?

Tomáš: Naše vize je být jedničkou na trhu krátkých dovolených s vlastní dopravou a každý den se k tomuto cíli přiblížit aspoň malým krůčkem. Travelking spojuje dva světy: svět poskytovatelů služeb a svět koncových zákazníků.

Peter: Zákazníkům se snažíme nákupní proces zjednodušit na maximum, aby nákup dovolené byl příjemnou a jednoduchou události. Směrem k poskytovatelům je našim cílem vystupovat diametrálně odlišně od obchodníků slevových portálů. Jejich jednání je často vcelku agresivní a cílem jednání je získat co nejnižší ceny a vytvořit co největší objem nejméně bonitní klientely, která jde primárně po ceně. Tyto spolupráce jsou pro hotel často nutné zlo. Nechceme jít cestou kvantity za každou cenu, ale dáváme si záležet na tom, jaké zákazníky do hotelu přineseme.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.