Slovenský producent Jaro Slávik spouští vlastní talentovou aplikaci. Získal na ni desítky milionů korun

Bývalý výkonný ředitel slovenské a ukrajinské pobočky hudebního vydavatelství EMI či východoevropské Warner Music ve Vídni a především známý hudební producent, který spolupracoval s umělci jako Shaggy, Anastacia, Sean Paul nebo Phil Collins. Tak by se dal ve zkratce popsat Jaro Slávik, který je v posledních letech mimo jiné vidět i díky talentové soutěži Česko Slovensko má talent, v níž vystupuje jako jeden z porotců.

I když je Slávik na veřejnosti vidět především na televizních obrazovkách, v pozadí buduje i velmi úspěšný byznys, který se soustředí na hledání především hudebních talentů. Právě vyhledávání talentů je Slávikovou vášní již přes dvě dekády, během kterých rodák z Bratislavy objevil například ukrajinskou zpěvačku Ruslanu, jež následně vyhrála soutěž Eurovize, nebo organizoval koncert Madonny v Moskvě. A vedle toho vedl evropské pobočky předních vydavatelství.

I přes své četné aktivity si nicméně dnes čtyřiačtyřicetiletý Slávik v pestrém harmonogramu našel čas na budování vlastního startupu, kterému se věnuje již od minulého roku. Jmenuje se BOOYANG a jde o nový přístup k talent managementu v rámci mobilní aplikace, do které se mohou zapojit účastníci z celého světa, soupeřit mezi sebou v množství kategorií a získat jak finanční odměnu, tak další zviditelnění. A brzy bude hotovo.

jaro

Jaro Slávik

Prezentovat svůj vlastní talent mohou uživatelé v rámci aplikace v mnoha kategoriích – od komedie, sportu, řemesel přes zpěv a tanec až po gastronomii a fashion. Právě například ve sportu je obrovský potenciál, protože existuje množství aktivit, které se sice hromadně například na televizních obrazovkách nebo stadionech nesledují, ale jsou pro oko zajímavé. Ať už jde třeba o horolezectví nebo tělový trénink ve fitness centru – i to lze teoreticky na zábavní platformě ukázat.

Cílem je pobavit lidi, a to jakýmkoliv způsobem. Jednotlivé talentové soutěže finančně podporuje samotná platforma, nicméně i když soutěžící nevyhrají, mohou je stále podpořit i ostatní uživatelé. Právě díky aktivitě uživatelů ostatně bude možné určovat budoucí trendy.

„Nyní pracujeme se zhruba tisíci aktivními videi, které budou dostupné již při testovací fázi. Během ní pravděpodobně na platformu získáme další dva nebo tři tisíce videí. Naplno ven tak půjdeme s vcelku solidním balíčkem zábavy,“ popisuje Slávik na úvod našeho videohovoru mezi Prahou a jeho domovskou Bratislavou. Nová aplikace vstoupí do testování zhruba v průběhu července, jakmile se doladí veškeré potřebné formality a zbývající funkce, na kterých pracuje již přes půl roku více než třicetičlenný tým. Oficiální spuštění už má jasně dané datum: 1. září.

slavikcst

Jaro Slávik v Česko Slovensko má talent

„Slovenská televize JOJ, která vysílá Česko Slovensko má talent, má zájem o marketingovou podporu pořadu i aplikace, což by mělo spočívat ve vytvoření online, ale i TV magazínu o nejzajímavějších talentech z různých oblastí. I proto víceméně nemám ten luxus vybírat si, kdy reálně aplikace vyjde ven, datum je dané,“ odhaluje jeden z bičů, které Slávika a jeho tým pohání kupředu. „Nově projevili zájem o jednání o spolupráci i zástupci TV Prima,“ dodává Slávik.

Spolupráce s televizí se navíc nebude týkat pouze nového webového serveru, ale také zhruba desetiminutového pořadu, ve kterém se budou pravidelně ukazovat největší talenty z aplikace. A rozhodovat o jejich úspěchu, či neúspěchu budou jejich diváci.

Souboj s monotónností

Pochopitelně ani vývoj BOOYANG, jehož jméno je odvozeno od mýtického ostrova a zároveň exotického letoviska, se neobešel bez zdržení a komplikací, jak už to ve startupovém světě bývá. Odsunulo se i testování, které původně mělo začít už v průběhu června, ale nakonec se vše posouvá až na červenec. Slávik nicméně hlásí, že to zářijové spuštění nijak neovlivní. Jeho tým si navíc dával velký pozor, aby nenarazil na stejný problém jako spousta jiných a nových zábavních aplikací – totiž to, že nemají dostatek obsahu, a narážíte pak na pořád jedna a ta samá videa.

„Už při současném množství se uživateli každých několik minut zobrazí vždy nový obsah. S rostoucím počtem zapojených uživatelů se tato doba samozřejmě zkracuje, navíc je složité zkonzumovat veškerý nový obsah během tak krátké doby,“ doplňuje. Při spuštění testovací verze by ostatně v aplikaci mělo být přes 3 tisíce minut čistého záznamu, tedy více než 50 hodin. BOOYANG ani nehledá způsob, jak se vyrovnat stávajícím dominantním platformám jako YouTube, TikTok či Facebook, ty fungují na zcela jiném principu.

„Dosah a potenciál aplikace je neporovnatelný s čímkoliv, co jsem prozatím vytvořil.“

Na novém startupu aktuálně pracují desítky lidí. Přes polovinu z nich tvoří tým designérů, vývojářů a analytiků, zbytek převážně prodejní tým – což je na začínající startup již velmi solidní rozložení. „Podobný druh aplikace nejde dělat metodou pokus-omyl. Nejde vše spustit a čekat, co se bude dít, je potřeba do toho jít naplno,“ popisuje ambice svého projektu Slávik.

O tom, že projektu bezmezně věří, svědčí i fakt, že do něj sám vložil částku, za kterou si dle jeho slov lze na Slovensku koupit byt. Celkem má startup k dispozici lehce přes 1 milion eur, na který se Slávik složil spolu s dalšími dvěma spoluzakladateli a také jedním slovenským investičním fondem, který se rozhodl do firmy vstoupit.

Jaro Slávik navíc nevěří na něco mezi, aplikace zkrátka buď uspěje, nebo ne. V případě úspěchu je připraven věnovat se jí naplno na úkor ostatních současných aktivit, které se aktuálně mimo natáčení pro televizi točí také kolem vlastní firmy a sportovního marketingu. Kombinace několika věcí naráz by už pak prý nedávala příliš velký smysl. „Dosah a potenciál aplikace je neporovnatelný s čímkoliv, co jsem prozatím vytvořil,“ usměje se Slávik, když usrkává ze své čerstvě udělané kávy.

tomas-hodbod-glami

Přečtěte si takéČeský módní vyhledávač Glami expanduje do dalších tří zemí. E-shopům chce letos přinést 5 miliard korun

Aplikace si na sebe prý dokáže vydělat zhruba za tři roky. Nabídne hned několik možností monetizace, mezi kterými dominuje samozřejmě klasická reklama a nechybí ani prémiová verze aplikace nebo různé placené balíčky pro zvýhodnění pozice v trendech. „Plánujeme i spolupráci se značkami, které budou jednotlivé kategorie sponzorovat. Stejně tak budou moci partneři podpořit i samotné soutěže, které běžně poběží zhruba šest týdnů,“ doplňuje Slávik.

Oproti jiným zábavním aplikacím, které fungují dobře především v Asii, navíc nabízí Slávikův startup místo virtuální měny rovnou výplatu v eurech. Místo přepočtů tak bude možné rovnou vidět, kolik člověk za výhru v některé z talentových soutěží získá. Slávik věří, že i taková maličkost jako zapojení reálné měny místo vymýšlení virtuálních odměn, které lze později směnit, jsou cestou k vítězství. Především proto, že běžné měně rozumí každý, včetně generace nad 40, třeba i 50 let, která může zastoupit podstatné místo na platformě.

booyang

První náhled na aplikaci BOOYANG

Aplikace bude prozatím fungovat na Slovensku a v České republice, později by se měl startup rozšířit i dále do zahraničí, především na další středoevropské a východní trhy jako Ukrajina nebo Rusko, ale také na Střední východ či do Asie, především pak té jihovýchodní. To jsou ovšem plány na roky dopředu, aktuálně bude hrát prim tuzemský trh. O expanzi bude rozhodovat především spolupráce s lokálními lidmi, kteří na nich mají mnohaleté zkušenosti.

Ambice vstupu na americký trh prozatím Slávik s aplikací rozhodně nemá a dost dobře tam možná ani nikdy nevstoupí. Proniknout na saturovaný trh zábavy, který se zásadně liší stát od státu, je opravdu hodně složité. Na otázku, jak chce vůbec spolu se svým týmem přilákat lidi do aplikace a následně je udržet aktivní, Slávik odpovídá: „Máme vytvořený systém, díky němuž si lze navolit a měnit 9 talentů, kteří budou v nejbližší době úspěšní, a následně se porovnávat s ostatními v jejich tipech. První, který dosáhne u svých tipů na 10 milionů zhlédnutí, bude moct nominovat talenty do různých kategorií.“

Součástí celého ekosystému je samozřejmě více prvků gamifikace, stejně jako chat, ve kterém je možné napřímo komunikovat s jednotlivými umělci. Tím se talenti mohou opravdu cítit tak, že mají před sebou obrovské publikum se zájmem o jejich čísla. Nyní ovšem Slávika a jeho tým čeká největší zkouška – otestování konceptu a spuštění do reálného provozu. Na to vše má startup aktuálně necelé tři měsíce.

Spoluzakladatel CzechCrunche, nadšenec do byznysu, designu, kryptoměn, cestování a nejrůznějších technologií.

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.