Britové vyrábí přenosný hrnek z použitých jednorázových kelímků. Chtějí motivovat k recyklaci

Problém s plastovým zahlcováním Země vychází z různých oblastí. Vedle obyčejných PET lahví, jednorázových příborů nebo brček se v tomto zástupu nachází i plastové kelímky na jedno použití, které standardně nabízí snad každý kavárenský řetězec. Byť jsou tyto kelímky tvořeny hlavně z papíru, patří k nim i plastové víčko a hlavně vnitřek kelímku je pro vodotěsnost často potažen plastovou folií, takže se na negativním trendu taktéž podílejí.

Existuje nicméně řada lidí, kteří si pro svůj oblíbený nápoj nosí své vlastní kelímky nebo termosky (například Starbucks a Costa Coffee nabízí i vlastní znovupoužitelná řešení), na druhou stranu jich zatím rozhodně není tolik, aby se dalo hovořit o tom, že se problém s jednorázovými kelímky zásadně menší. To chce změnit britský designový startup Ashortwalk, který do nabídky hrnků na opakované použití přihazuje vlastní designový produkt.

rcup

Dan Dicker, CEO Ashortwalk

Tím je takzvaný rCUP, ekologický přenosný hrnek tvořený z použitých obyčejných kelímků, které startup ve svých dílnách umyje, rozemele na miniaturní částice, přimíchá do nich polypropylen a vytvoří nový materiál, z něhož hrnek zformuje. Podle CEO Ashortwalk Dana Dickera se má na jeden rCUP použít 6 běžných kelímků a díky zpracování, ve kterém hrají zpevňující roli papírová vlákna, má vydržet až 10 let.

Nejdůležitější na celé věci je však motivace, která Ashortwalk hnala k navržení rCUPu. Vzhledem k tomu, že je jen ve Velké Británii každým rokem vyhozeno okolo 2,5 miliardy kávových kelímků, potřeboval startup navrhnout něco, co tento trend zbrzdí a zároveň dá zákazníkům do rukou líbivý produkt s ekologickým základem.

starbucks-coffee-cups-top

Přečtěte si takéStarbucks chce snížit spotřebu jednorázových kelímků na letištích. Zdarma místo nich nabídne vratné

Dicker si ostatně navíc myslí, že rCUP může být spouštěčem pro aktivnější recyklaci. „Lidé začínají věřit, že pokud si dají tu extra práci a vyhodí svůj kelímek od kávy do správného koše, začnou se dít správné věci, což je také důležité,“ uvedl pro magazín Fast Company Dicker.

rcup2

Co se týče použití, má rCUP i několik velmi praktických prvků, které mohou být během nákupu rozhodující. V první řadě má být provedení hrnku na takové úrovni, že nepropustí tekutiny ven ani v situacích, kdy je pohozen do batohu (nemusí tedy nutně stát). S tím se pojí i možnost otevírání víka jednou rukou, což mnohé také zjednodušuje, a namísto malého otvoru pro pití se majitelům otevírá celý kulatý prostor pro pohodlnější konzumaci. Nehledě na to, že přichází v několika barevných provedeních a svým způsobem se tak inspiruje známým KeepCupem.

Ashortwalk nabízí rCUP v několik velikostních variantách, přičemž ta nejmenší o objemu 340 ml vychází na 19 liber včetně poštovného do České republiky (zhruba 550 korun). K dispozici jsou také různé balíčky pro páry nebo celou rodinu. Objednávat je také možné přímo na vybraných českých e-shopech.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch hlavně o technologiích, designu, udržitelnosti a zábavním průmyslu. Vede dceřiný web AppleCrunch. To vše přímo ze srdce Moravy.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.