Ve 22 letech ovlivňuje statisíce lidí. Karel Kovář alias Kovy o sociálních sítích, generaci Z a marketingu
, /

Ve 22 letech ovlivňuje statisíce lidí. Karel Kovář alias Kovy o sociálních sítích, generaci Z a marketingu

Ve 22 letech ovlivňuje statisíce lidí. Karel Kovář alias Kovy o sociálních sítích, generaci Z a marketingu

V širším povědomí asi není influencera, kterého by bylo v poslední době vidět více. Dvaadvacetiletý Karel Kovář, který je na internetu známý pod přezdívkou Kovy, už roky baví i vzdělává statisíce diváků prostřednictvím kanálu na YouTube i příspěvků na Instagramu. Do toho se střídá s několika dalšími v moderaci vlastního pořadu na Televizi Seznam, cestuje, přednáší na školách. Je také významným insiderem v oblasti takzvané generace Z a díky širokému spektru činností se mu podařilo z youtuberů shodit nálepku tvůrců, kteří nic neumí.

Pardubický rodák už v útlém věku natáčel vlastní hudební nahrávky na kazety, vytvářel imaginární zprávy, fotil nebo s kamarádem Tomášem na základní škole natáčel příběhová videa a vydával školní časopis. Pro kreativní kariéru tak v podstatě vyrůstal a v patnácti letech se připojil do tehdy rostoucího trendu youtuberů. Založil kanál Gameballcz, kam nejdříve právě s Tomášem a později sám natáčel převážně videa z her. Popularitu si však vydobyl až později, především díky parodiím populárních seriálů, internetových memů nebo skladeb.

Rok a půl po založení prvního kanálu vznikl i současný kanál Kovy, kde Karel Kovář pokračoval v parodické a také imitátorské tvorbě, ale velmi brzy začal ve svých videích pravidelně i vzdělávat. A to prostřednictvím infotainmentu – tedy videí, která kombinovala zábavnou složku a zároveň se snažila upozornit na problém ve společnosti nebo zajímavý fenomén.

Na své kořeny však nezapomněl a přesto, že širší veřejnost už ho dnes zná zejména pro vzdělávací videa, stále se na jeho kanálu čas od času objeví i parodické skladby, imitace nebo videa z cest. Právě hudební tvorba je na jeho kanále stále nejpopulárnější a Karlova verze hitu Despacito má již přes 10 milionů zhlédnutí. Videa se „značkou“ Kovy však běžně dosahují stovek tisíc zhlédnutí, nejpopulárnějšími z poslední doby byla i videa s tématy jako Článek 13, čínský kreditový systém nebo umělá inteligence.

Jak Kovář řekl v nedávném rozhovoru pro CzechCrunch, nevidí v tom rozpor a zábavnou i vzdělávací složku považuje za nedílné součásti své osobnosti. Stal se tak v podstatě průkopníkem infotainmentu na českém YouTube a z nuly se za čtyři a půl roku vypracoval k více než tři čtvrtě milionu odběratelů. Vše od e-mailové komunikace přes natáčení až po postprodukci si dodnes dělá sám a popisuje tak svojí značku jako „media house sám pro sebe“.

Moderátor, lektor, instagramer i youtuber

Přestože mu tvorba každého videa mu zabere desítky hodin, vydává je jednou týdně. Za gró stále považuje videa, takřka denně ale se svými fanoušky komunikuje i na Instagramu, který sleduje téměř 600 tisíc lidí. Dle jeho slov je potřeba, aby tvůrci byli všestranní, flexibilní, a tak s oblibou říká, že „youtuber je mrtev, ať žije influencer“.

Mezitím začal kariéru rozvíjet ještě více – o své životní cestě napsal a vydal knihu Ovšem, k níž letos přibyla i audiokniha, a stal se jedním z moderátorů pořadu V centru na nově vzniklé Televizi Seznam. Mluvil tak například s generálem Petrem Pavlem, marketingovým odborníkem Martinem Jarošem nebo Josefem Průšou z úspěšného startupu Prusa Research. K jednomu z jeho posledních projektů patří i nový pořad Kovyho mediální ring, kde ve spolupráci s Člověkem v tísni představuje základy mediální gramotnosti.

Není proto s podivem, že Karel Kovář bývá označován za nejvlivnějšího Čecha na sociálních sítích a v roce 2017 se objevil v prestižním žebříčku Forbes 30 pod 30. Říká, že si uvědomuje svůj vliv, a proto pravidelně vystupuje v diskuzích a rozhovorech a jezdí přednášet do škol. „Influencer je podle mě nejsilnější médium, které dokáže ovlivnit své diváky mnohem víc než klasické zdroje informací i reklamy,“ říká Kovář a dodává, že s takovým vlivem se musí pracovat opatrně.

Vzrůstajícího vlivu influencerů si začaly všímat postupně i firmy, a tak vznikl obor, kterému se dnes říká influencer marketing. A právě díky němu se mohli z lidí, jako je Karel Kovář, stát tvůrci, kteří se sami uživí. Sám Kovy ale říká, že se naučil mít příjmy i z jiných zdrojů, aby své diváky nemusel tolik vystavovat přímé reklamě.

Těžko uchopitelná generace Z

Kovář také získal unikátní náhled na generaci Z, která je dle jeho názoru velmi špatně uchopitelná a neexistuje jeden konkrétní způsob, jak ji oslovit. Jednou cestou je vzdělávací video, druhou zcela bulvární obsah, ale právě infotainment může být také cesta k úspěchu. Ostatně Kovář uvádí, že ví o lidech, kteří se díky jeho videím začali zajímat o politiku. V každém případě je ale klíčovým médiem video.

Český fintech startup Twisto nabral 300 milionů korun od zahraničních investorů. Pomohou mu v expanzi po Evropě

Za pět let bude platit přes Twisto ve střední a východní Evropě dva miliony lidí. Takový je plán českého...

Po sedmi letech své youtubové kariéry se rozhodl předávat své zkušenosti dál. A tak ve spolupráci se společností ELAI (European Leadership and Academic Institute) vede čtyřhodinový workshop, kde shrne veškeré know-how, které za dobu svého působení na internetu nasbíral. Zaměřuje se na tři zmíněné oblasti – sociální sítě, generaci Z a influencer marketing.

Účastníci se například dozví, s jakými firmami se Kovářovi spolupracovalo nejlépe a proč, jak influenceři využívají svůj dosah nebo proč na úspěchu nastupující generace do velké míry závisí osudy nás všech. Nejbližší workshop se uskuteční 4. 6. 2019 od 9 hodin, další termíny se připravují, a cena činí 7 900 korun bez DPH. Přihlásit se na něj lze přímo na stránkách ELAI.