Škoda Auto představila svůj první elektromobil. Citigo na baterky ujede přes 250 kilometrů

Škoda Citigo-e iV

Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto vstupuje do nové éry, kterou symbolizují elektrické motory a obří baterie v podlaze. V Bratislavě při příležitosti hokejového mistrovství světa odhalila svůj vůbec první sériově vyráběný elektromobil Citigo-e a také nový Superb, který má jako první škodovka plug-in hybridní motor.

Do éry elektromobility vstupuje Škoda Auto také s novou značkou iV, která bude zastřešovat všechny vozy s elektrickými motory. Jak prozradil šéf automobilky Bernhard Maier, do roku 2022 hodlá Škodovka proinvestovat dvě miliardy eur (přes 50 miliard korun) a představit přes deset nových elektrických či hybridních modelů.

skoda-citigo-e-iv2-min

Škoda Citigo-e iV

Jako první na trh přijde plně elektrické Citigo-e iV, které se příliš neliší od dosavadní varianty se spalovacím motorem. Místo něj však bude čtyřmístné městské vozidlo pohánět elektromotor o výkonu 61 kW, který bude napojený na baterii s kapacitou 36,8 kWh. Díky ní má Citigo-e ujet na jedno nabití až 265 kilometrů, což by mělo být pro dopravu po městě zcela dostačující.

Sériová výroba vůbec prvního elektromobilu značky Škoda začne v Bratislavě v druhé polovině letošního roku a jak prozradil Bernhard Maier pro iRozhlas, jeho cena by se měla vejít do půl milionu korun. Přesnou cenu však Škodovka zatím nezveřejnila. K prvním zákazníkům by se mělo elektrické Citigo dostat na přelomu roku.

keelcraft

Přečtěte si takéDavid Miklas získal miliony korun na svůj nový projekt. Po leteckém simulátoru staví elektrickou loď

U elektromobilů je vedle jejich dojezdů důležitý také čas nabíjení. Při využití rychlodobíjecí stanice Škodovka udává, že se Citigo dobije z 0 na 80 % kapacity baterie zhruba za jednu hodinu. V případě domácího wallboxu, který je pomalejší, to bude za čtyři hodiny a do 100 % pak za 5,5 hodiny. I díky tomu řidiči dostanou na palubní desku nový ukazatel, který ukazuje úroveň nabití baterie a údaj o zbývajícím dojezdu.

skoda-citigo-e-iv3-min

Škoda Citigo-e iV

Dominantním nicméně bude ručkový ukazatel pro zobrazení módu jízdy, který informuje o relativním výkonu pohonu nebo o relativní úrovni rekuperace brzdné energie zpět do vysokonapěťové baterie. Řidič má tak během jízdy neustále aktuální přehled o tom, jaký je stav baterie a zda ji případně jízdou aktivně dobíjí. Maximální rychlost malého Citigo je 130 kilometrů v hodině.

Superb do zásuvky

Plně elektrické Citigo nicméně není jediným představitelem nové elektrifikované éry. Škoda Auto v Bratislavě ukázala také nový Superb iV, který je prvním vozem automobilky s plug-in hybridním motorem. To znamená, že benzinový motor 1,4 TSI se kombinuje s elektromotorem a dohromady podávají maximální systémový výkon 160 kW.

Nový hybridní Superb dokáže jet i čistě na elektromotor, díky baterii o kapacitě 13 kWh až do vzdálenosti 55 kilometrů. Kombinovaný dojezd činí 850 kilometrů a baterie je schopná se dobíjet i během jízdy, buď spalovacím motorem, nebo rekuperací brzdné energie. Když je potřeba dobít ze zásuvky, konektor se nachází pod krytkou v masce chladiče a z wallboxu trvá nabití 3,5 hodiny.

skoda-superb-iv2-min

Škoda Superb iV

V hybridním módu řídicí motorová jednotka sama určuje na základě vyhodnocení mnoha parametrů zapojení jednoho, druhého nebo obou motorů, a to vždy na základě toho, jak řidič jede, s cílem minimalizovat spotřebu. Nový hybridní Superb iV se začne v závodě v Kvasinách vyrábět rovněž ve druhé polovině letošního roku a k zákazníkům dorazí začátkem příštího roku.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.