Šéf Tesly Elon Musk s nadací XPRIZE rozdali 15 milionů dolarů na podporu gramotnosti dětí

Možnost začíst se do řádků tohoto článků je pro vás naprostou samozřejmostí díky vzdělání, kterému se vám během dostalo už během dětství. Čtení, psaní a počítání je samozřejmou součástí našeho života a bylo by jen těžké odhadovat, jak by společnost vypadala, kdyby byla negramotnost jejím běžným jevem. I přesto, že žijeme ve 21. století, tedy v době, kdy konstruujeme humanoidní roboty a fotíme černé díry, najdou se mezi námi stále tací, kterým základy vzdělání nebyly předány a pro které jsou tyto řádky stále jen nesourodou změtí symbolů, ať už by byly napsány v jakémkoliv jazyce.

I přesto, že negramotnost světové populace rok od roku klesá, stále se jedná o závažný problém, na který bychom neměli zapomínat. Jen negramotných dětí je na světě přibližně 200 milionů. Neschopnost číst, psát a počítat jim přináší značná znevýhodnění, která budou pociťovat po celý život. Právě tyto, pro nás tolik samozřejmé dovednosti, jim totiž umožňují naplno rozvinout svůj potenciál a stát se plnohodnotnou součástí dnešní společnosti.

I z toho důvodu byla v roce 2014 vyhlášena soutěž Global Learning XPRIZE, která dala přihlášeným soutěžícím za úkol vytvořit open-source software umožňující dětem získat během 15 měsíců základy čtení, psaní a počítání v rámci samostudia. V roce 2017 bylo vyhlášeno pět finalistů, kteří byli odměněni finanční částkou ve výši 1 milionu dolarů (23 milionů korun) pro každého. Následujících 15 měsíců byly jimi vytvořené programy testovány přímo v terénu, ve 170 vesnicích v Tanzanii, kde je testovaly tři tisíce dětí. A po 15 měsících testování jsou známi dva vítězové.

landing_img2

Kitkit School v praxi

Těmi se staly společnosti Enuma z Berkeley se svým Kitkit School a londýnská nezisková společnost Onebilion se svým tabletem a softwarem Onetab. Oba dva týmy si rozdělily finanční odměnu ve výši 10 milionů dolarů (230 milionů korun), kterou do soutěže vložil vizionář a šéf Tesly a SpaceX Elon Musk.

„Vítězství v soutěži Global Learning XPRIZE znamená, že se nám podařilo skloubit dohromady tři důležité věci: software, který děti náležitě vzdělává, škálovatelnou technologii a vzdělávací modely, které fungují lokálně,“ říká Judith Hermetterová z Onebillion a dodává: „Největší radost z výhry máme proto, protože nám umožní vytvořit takové řešení, které bude fungovat pro všechny děti po celém světě.“

fuseproject-3Dprint1

Přečtěte si takéV Latinské Americe vyroste díky 3D tisku za 24 hodin nová obytná čtvrť. Má pomoci i lidem bez domova

Druhý vítěz Enuma je jedním z hlavních hráčů na poli vývoje softwaru, který poskytuje první krůčky ve vzdělávání skrze softwarové programy. Známá je především díky aplikaci Todo Math určené pro předškolní vzdělávání matematiky, která má na svém kontě již přes 6 milionu stažení.

onebillion-onetab

Onetab od Onebillion

„Naší vizí je vytvoření řešení, která pomohou žákům zápasícím s učivem,“ říká Sooinn Lee, tvůrce Kitkit School a zakladatel Enumy. „Jak by měl vypadat obsah vzdělávání pro děti, které nejsou dostatečně motivovány? Co můžeme udělat pro děti, které nejsou připraveny osvojit si kurikulum? Věříme, že náš unikátní přístup řeší tyto nejtěžší problémy ve vzdělávání,“ dodává Lee.

Na vývoji svých řešení budou nadále pracovat i tři zbylé týmy, jejichž softwary taktéž fungovaly, jen ne v tak vysoké míře jako ty vítězné. Nicméně úspěch všech pěti finalistů jasně dokazuje, že i děti z oblastí, ve kterých je jen minimální či nulový školský systém, mohou pomocí podobných řešení získat základní dovednosti – číst a psát ve svém rodném jazyce nebo počítat. Na tento projekt by se nyní mohly začít nabalovat další projekty neziskových organizací, vlád, výzkumných institucí a technologických společností, které by mohly efektivněji bojovat s negramotností v jednotlivých oblastech.

140 milionů dolarů pro lepší svět

Od roku 1994 rozdělila XPRIZE více než 140 milionů dolarů (3,2 miliardy korun) mezi vítěze svých soutěží týkajících se vědeckých výzkumů a projektů z oblastí vzdělávání, energetiky, životního prostředí, dopravy, bezpečnosti, robotiky, objevování vesmíru a ochrany oceánů. Každý projekt přinesl technologii, která lidstvo přibližuje k životu na bezpečnějším a udržitelnějším planetě.

Negramotností je postiženo méně než 10 % světové populace. Největší pokles probíhá v oblasti Asie a Tichomoří, zatímco v oblastech subsaharské Afriky díky vysoké míře růstu tamní populace situace spíše stagnuje. Tento problém se nejčastěji týká žen a mladých dívek, a to především v oblastech jižní a západní Asie a arabských zemích.

Na projektu odstraňování negramotnosti u dětí z chudých oblastí se XPRIZE spojila s organizací UNESCO, jejíž data dokazují potřebu vzdělání v lidském životě. Nejenže se díky němu dokáže jedinec vyhnout ekonomickému zoufalství, ale údaje UNESCO dokazují i to, že spolu se zvyšující se gramotností roste u dětí i jejich sebedůvěra a děti si ucelují touhy a cíle, kterých by chtěly do budoucna dosáhnout. Díky tomu mají mnohem větší šanci změnit nejen život svůj, ale i životy lidí ve svém okolí.

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.