Robotický pošťák budoucnosti podle Fordu. Přiveze ho autonomní auto a balík donese až ke dveřím

V sektoru doručovacích služeb se v poslední době dějí velké věci. Klasičtí dopravci tak trochu zaspali dobu, a proto nejen v České republice přibývá velké množství soukromých společností zabývajících se doručováním zásilek. U nás je aktuálně nejaktivnějším hráčem a dobrým příkladem, jak lze i v logistice inovovat, především Zásilkovna, která už letos spustila několik novinek a netají se tím, že chce v doručování zásilek konkurovat i České poště.

Podobný doručovací boom probíhá i ve Spojených státech, kde je hlavním tématem doručování balíčků či jídla pomocí autonomních technologií. Amazon a další společnosti testují létající drony a do autonomních vozítek rozvážejících balíčky nedávno investoval i japonský SoftBank. K těmto společnostem se nyní přidává také automobilka Ford, která přišla s vlastní vizí budoucnosti doručování zásilek.

Ford-Digit

Pokud pošťák zvoní vždy dvakrát, kolikrát asi bude zvonit donáškový robot? Možná, že i na tuto otázku bude Ford hledat odpověď ve svém novém projektu, ve kterém chce vyřešit problém týkající se posledních metrů při doručování balíků. Jde o scénář, kdy je zásilka k domu doručena pomocí autonomního vozidla, které však není schopné jej bez pomoci člověka dopravit přímo ke dveřím domu, ke kterým z chodníku zbývá zpravidla pár metrů.

Ford chce tento problém řešit autonomním robotem Digit od startupu Agility Robotics. Tento dvounohý android, který je schopen unést až 18 kilogramů vážící předmět, se může pochlubit extrémně nízkou váhou. Většina jeho výpočetního výkonu je totiž umístěna v autonomním voze, které jej na místo dopraví, a robot z něj tedy může vyjít nalehko jen s kamerovým systémem a laser-radarovou technologií.

Automobil vybavený samořídící technologií zastaví na nejoptimálnějším místě, díky zabudovaným senzorům vypočítá pro robota nejlepší trasu a dále jej podporuje v navigaci. Robot tak okamžitě ví, co má dělat, a nemusí čekat, než mu jeho vlastní senzory pomohou s orientací. Když robot vykoná svůj úkol, vrátí se k vozu a složí se do jeho kufru, který funguje i jako dokovací stanice. Automobil je připraven poskytnout robotovi pomoc i v momentě, kdy se dostane do potíží a pomůže mu s co nejlepším řešením dané situace.

Vývoj samotného androida má na svědomí startup Agility Robotics sídlící v oregonském městě Albany, který zaměstnává asi 30 zaměstnanců a vznikl v roce 2015 s tím, že se od začátku primárně zaměřuje právě na dvounohé robotické platformy sloužící pro vojenské, dodávkové i výzkumné účely. Do podvědomí se již dříve zapsal díky svému projektu Cassie, tedy dvounohému robotu, ze kterého vychází i Digit.

Doručení k domu i bytu

Americký výrobce osobních automobilů momentálně optimalizuje robotického doručovatele tak, aby mu lidé důvěřovali. Do jaké míry se jim to daří, bude testováno v továrně i na ulicích měst Dearborn, Michigan a Pittsburgh. Za vůbec největší výzvu však Ford považuje verandy, které má ve Spojených státech většina domů, a ke dveřím zde vede hned několik schodů, jež je nutné překonat. I proto Digit disponuje párem kovových nohou, které mu umožní zdolávat nejen schody, ale i jiné překážky, a umožní mu pohyb na travnatých, betonových, štěrkových i dřevěných plochách.

Ford-Digit

Automobilka do budoucna počítá s doručováním zásilek nejen ke vstupním dveřím domů, ale chce svého robota naučit doručovat balíčky i ke dveřím jednotlivých bytů v bytových domech. Zde se chce Ford nejdříve spolehnout na vrátné a další zaměstnance takových domů, kteří budou robotovi pomáhat dostat se na dané místo, později by však měl celý proces doručení balíků zvládnout Digit zcela samostatně.

boston-dynamics-robot-spotmini-truck

Přečtěte si takéPsí roboti od Boston Dynamics hravě utáhnou i náklaďák. Brzy se mají dostat do prodeje

Ford by rád svého doručovacího robota poslal do terénu již v roce 2021, spolu se zavedením své flotily autonomních vozů, které budou zajišťovat přepravu osob a zásilek. „Budeme disponovat flotilou autonomních vozů a našim cílem je mít ve stejný čas i připravené roboty,“ říká Craig Stephens, ředitel segmentu ovládání a automatizace ve výzkumném středisku automobilky. Ta vidí v autonomním doručování zásilek mimořádný tržní potenciál, který odhadla na částku 332 miliard dolarů, a Stephens k tomu dodává: „Obchodní potenciál je obrovský. Roboti budou časem nezbytní.

Digit_with_box_2 (1)

Doručovací robot Digit

Fanoušek projektů Elona Muska a všeho co dělá z budoucnosti současnost. Milovník historie, dobrého humoru, kostkovaných flanelek a soli ve vlasech.