Podívejte se na 10 inovativních návrhů na obnovu Notre-Dame. Zapojili se i slovenští architekti

Požár světoznámé pařížské katedrály Notre-Dame, který vypukl v pondělí 15. dubna, výrazně poznamenal celý svět. V přímém přenosu bylo možné sledovat smutné záběry, jak se postupně bortí střecha jednoho z nejdůležitějších symbolů křesťanství, svobody a obecně západní civilizace.

Netrvalo však dlouho a ozvalo se několik miliardářů včetně velkých firem jako Apple nebo Disney, že na rekonstrukci katedrály poskytnou nutné finanční prostředky. To ostatně korespondovalo s plánem francouzského prezidenta Emanuela Macrona, že Notre-Dame náležitě obnoví.

Francouzská vláda současně dala jasně najevo, že se nebude snažit o obnovu v podobě přesné kopie původní střechy, ikonického sanktusníku (který kompletně zmizel) a části vitrážových oken. Namísto toho se chce soustředit na modernější pojetí, které by vyjadřovalo různorodost národu Francie. Z toho důvodu vypsala oficiální tendr na nové podoby těchto segmentů Notre-Dame a vyzvala architektonická studia k účasti. Řada z nich už své inovativní návrhy zveřejnila.

whocares2

Přečtěte si takéRakouští designéři navrhli, že by mohl na střeše katedrály Notre-Dame vyrůst moderní apartmán s helipadem

1. Vizum Atelier (Slovensko)

Jedním z těch nápaditějších návrhů na obnovu Notre-Dame je počin z bratislavských dílen studia Vizum Atelier. Ten se soustředí výhradně na ikonickou věž, která by se dle jeho vizualizace měla tyčit do „nekonečných“ výšin, a to konkrétně stylem, že by z tenké bílé špičky v místech jejího zakončení vyzařoval stejnobarevný paprsek bez viditelného konce.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Vizum Atelier (@vizumatelier),

2. Kiss The Architect (Kypr)

Dalším futurističtějším nápadem je z kreativních hlav kyperské architektonické firmy Kiss The Architect. Jádrem celého konceptu je použití lesklých oblouků, věžiček a koulí v cínovém provedení, které by kryly točité schodiště uvnitř hlavní věže. Zajímavé je, že dle vizualizace by vrcholek vnitřního schodiště měl být otevřený, respektive bez fyzických stěn.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený kiss the architect (@kissthearchitect),

3. A6J Studio (Brazílie)

Architekti ze São Paula chtějí vrchní část katedrály založit výhradně na skle. Vše by mělo být tvořeno vitrážovými okny, které by díky své tematické barevné mozaice výrazně zářily a zastávaly by roli nejvýraznějších prvků na celé stavbě. Součástí by byly i malé sochy, jež by se tyčily u kořene věže.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Alexandre Fantozzi (@alexandre_fantozzi),

4. Alexander Nerovnya (Rusko)

Sklem se mimo jiné inspiroval i ruský architekt a designér Alexander Nerovnya. Namísto vitrážových oken se však zaměřil na moderní tvrzené sklo v barvách průzračného moře, které by pokrývalo střechu a zároveň tvořilo půdu pro samotnou věž. Ta by na rozdíl od střechy byla založena na tradičním (původním) gotickém stylu.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Alexander Nerovnya (@alex_nerovnya),

5. David Deroo (Francie)

Francouzský architekt David Deroo se ve srovnání s ostatními soustředil především na zachování co nejvěrnější podoby střechy a věže z původní stavby, nicméně s nádechem modernějšího vzhledu. Svým způsobem jeho vizualizace vychází z inspirace „ledovým královstvím“, což dokazuje zejména sanktusník, který by vycházel ze střechy připomínající „přehozenou plachtu“.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený DerooDavid (@deroodavid),

6. Studio Fuksas (Itálie)

Krystal a záře. To je alfou a omegou návrhu italských designérů ze Studio Fuksas. Celá střecha a věž by byly tvořeny výhradně ze speciálně upraveného skla z dílen francouzského výrobce Baccarat Crystal, které by v noci svítilo a bylo by viditelné ze širokého okolí. Jednotlivé prvky by na sebe navíc přesně navazovaly a působily uceleným dojmem.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Massimiliano e Doriana Fuksas (@fuksas_architects),

7. Mathieu Lehanneur (Francie)

V trošku provokativním směru jede kreativec Mathieu Lehanneur z Francie. Jeho návrh totiž nespočívá v obdobné variaci věže, ale naopak v zachycení samotného požáru v podobě zlatavého zpracování plamenů. Odůvodňuje to tak, že je nutné, aby si lidé stále připomínali, co Notre-Dame 15. dubna utrpěla a jak to celé vypadalo.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Mathieu Lehanneur (@mathieulehanneur),

8. Studio NAB (Francie)

Protože ekologické iniciativy v dnešním světě velmi táhnou, rozhodlo se francouzské Studio NAB přetvořit střechu katedrály na skleník a věž na včelín. Prostory by navíc sloužily edukativním účelům, kam by se scházely nejen profesionálové z oboru, ale také děti a studenti v rámci workshopů.

studio-nab-notre-dame-greenhouse-1

9. Miysis 3D Studio (Belgie)

Belgické studio Miysis si naopak myslí, že by Notre-Dame zasloužila obnovit tak, jak byla postavena před téměř 700 lety. Uvedený návrh tedy katedrálu vykresluje ve známé podobě, akorát s použitím větších skleněných ploch na střechu. Dbá také na to, aby kombinovala minulost s přítomností, čehož chce dosáhnout i po stránce použitých materiálů, konkrétně dřeva a oceli.

miysis-notre-dame

10. Norman Foster (Velká Británie)

Na závěr tohoto výčtu je příhodné uvést renomované architektonické studio Norman + Foster, které mimo jiné designuje i prodejny Apple Store a další významné budovy po celém světě. To totiž přišlo s poněkud konzervativním (byť dost možná nejlépe proveditelným) návrhem, který by kombinoval sklo a nerezovou ocel. Součástí by byla i vyhlídková platforma pro návštěvníky.

Foto: Miysis 3D Studio / Behance

Redaktor CzechCrunch, šéfredaktor AppleCrunch, fanoušek minimalismu, designu a technologií, Olomouc

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.