Online supermarkety Košík.cz a Rohlik.cz končí s prodejem klecových vajec

Už je to rok, co byla v České republice nejvýraznějším tématem vejce. Začalo se řešit, v jakých podmínkách se chovají slepice a jaká vejce vlastně tuzemské obchody prodávají. Vzhledem k mnoha záběrům, kdy slepice kladou vejce skutečně v otřesných podmínkách, a nevoli zákazníků se mnoho supermarketů a obchodních řetězců zavázalo, že ukončí prodej vajec z klecových chovů.

Iniciativy se nejvýrazněji chopily zejména potravinové e-shopy v čele s Rohlik.cz, pro které jsou podobná témata dlouhodobě vlastní, a připojily se k nim i všechny největší řetězce v zemi. Zatímco ty ale plánují zcela odstranit klecová vejce z nabídky až do roku 2025, internetové supermarkety už jednají nyní. Jako první oznámil definitivní konec vejcí z klecových chovů Košík.cz a vzápětí se k němu připojil i Rohlik.cz.

Konec trojkových vajec

Od úterý 28. května už Košík.cz, který patří do e-commerce skupiny Mall Group, nabízí pouze vejce z bio chovů, volného výběhu nebo halových chovů, tedy ta s označením 0, 1 a 2. Klecové „trojky“ už u něj nenajdete. Jde přitom o poměrně překvapivý tah, protože původní plán Košíku zněl, že vejce z klecových chovů vyřadí až v příštím roce.

„Díky vyjednávání jsme dokázali zajistit dostatek vajíček od českých chovatelů včetně lepších nákupních cen. Zbývající rozdíl v ceně jsme se rozhodli vzít na sebe, abychom neklecová vajíčka nabídli za cenu dostupnou pro každého,“ vysvětluje Tomáš Jeřábek, CEO Košík.cz, který již loni na podzim upozorňoval, že okamžitým vyřazením klecových vajec by právě mohlo dojít ke zdražení.

tomas-jerabek-kosik2

Tomáš Jeřábek, CEO Košík.cz

Obchodní parametry, ke kterým došel s dodavateli, Košík prozradit nechtěl, ale výsledkem pro zákazníka je, že 10 vajec z chovu na podestýlce jsou nyní na Košíku k dostání místo za 40 korun o 10 korun levněji. „V našich možnostech a ani cílem samozřejmě není zadotovat všechna vajíčka z neklecových chovů. Chtěli jsme pouze zajistit, aby si neklecové vejce mohl koupit i zákazník, pro kterého byla vyšší cena bariéra,“ doplnil pro CzechCrunch Tomáš Jeřábek.

Závazek skončit s prodejem vajec z klecových chovů do konce letošního roku si dal také konkurenční Rohlik.cz Tomáše Čupra, který je jedničkou mezi tuzemskými internetovými e-shopy s potravinami. Nakonec i on jedná rychleji a od 1. června vyřadí „trojkové“ vejce ze své nabídky také.

ikea-cerny-most-praha2

Přečtěte si takéIKEA chystá rostlinnou zmrzlinu a burger. Testuje i veganskou verzi populárních masových koulí

„Při našem rychle rostoucím objemu jsme museli zainvestovat do farem, abychom byli schopni závazku dostát. Díky tomu se nám podařilo dostat dodatečné objemy tak, že již od 1. června budeme schopni prodávat pouze podestýlková vejce a vejce z volných chovů,“ prozradil pro CzechCrunch marketingový šéf Rohlik.cz Olin Novák s tím, že také jeho online supermarket nabídne jeden druh podestýlkových vajec za cenu klecových. Jde tedy o podobnou nabídku jako u Košíku.

Investice do farem i vejce ze zahraničí

Oba online supermarkety se nicméně shodují v tom, že pokrýt poptávku pouze podestýlkovými vejci je zatím velmi složité. Rohlík proto investuje do zmíněných farem v rámci My Food Centrum, v němž spolupracuje se sítí Sklizeno Petra Borkovce a RSJ Agro ze skupiny RSJ Investments Sicav, kde je například i miliardář Karel Janeček. Cílem investičního centra je podporovat menší pěstitele a odebírat od nich kvalitnější a ve výsledku i dostupnější potraviny.

tomas-cupr-rohlik.cz

Tomáš Čupr, zakladatel a šéf Rohlik.cz

S obtížnější situací v době zvýšené poptávky po vejcích, která je například o Velikonocích nebo Vánocích, počítají i v Košíku. Řešením může být i dovoz vajec ze zahraničí. „Jsme otevření jakékoli nabídce, pokud bude dávat smysl a pocházet od dodavatele, který splňuje naše nároky a respektuje naši filozofii. Využití schopných zahraničních farmářů tedy může být jedna z cest – poohlížet se chceme především na jih a západ od nás,“ dodává šéf Košíku Jeřábek.

Konec klecových vajec i ve velkých supermarketech

V následujících letech pak můžeme očekávat, že vejce z klecových chovů budou odstraňovat i velké kamenné řetězce, ale tam je i vzhledem k objemům, v jakých vejce prodávají, situace ještě složitější. K závazku učinit tak nejpozději do roku 2025 se nicméně připojili všichni velcí hráči jako Tesco, Lidl, Globus, Ahold, Kaufland, Penny Market nebo Billa.

„Prodej vajec z klecových chovů jsme připraveni ukončit nejpozději v roce 2025. Urychlení tohoto procesu závisí na našich dodavatelích, pokud tedy oni budou schopni nás plně zásobovat vejci bezklecovými, zohledníme to samozřejmě v naší nabídce,“ uvedla pro CzechCrunch tisková mluvčí Billy Dana Bratánková. A stejné plány potvrzují i další zmíněné firmy.

„Náš závazek vyřadit do roku 2025 všechna klecová vejce ze sortimentu Globusu trvá a abychom ho mohl odpovědně naplnit, spolupracujeme na něm s našimi dodavateli. Nejde totiž jen o vyřazení, ale současně i o náhradu za vejce z podestýlkových chovů. A to může být v objemu potřebném pro Globus pro dodavatele výzva,“ potvrzuje mluvčí Rita Gabrielová s tím, že Globusu se v květnu podařilo nahradit čtyři druhy klecových vajec podestýlkovými a na dalších usilovně pracuje.

Podobný stav potvrzuje i tisková mluvčí Lidlu Zuzana Holá a dodává: „Poptávka po vejcích z podestýlky, která v našich prodejnách v tuto chvíli nabízíme jako alternativu k vejcím z klecových chovů, postupně roste. Také proto se snažíme o zařazení alternativ i z dalších druhů chovů do sortimentu našich prodejen.“

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.