Na Fundliftu se za tři roky vybralo přes 330 milionů. Podívejte se na nejrychleji zafinancované kampaně

Když se ke konci května roku 2016 po dlouhém vývoji a právním martýriu na českém trhu objevila první investiční crowdfundingová platforma Fundlift, spousta lidí vůbec nevěděla, jaký je rozdíl mezi ní a klasickým crowdfundingem, jaký lidé znali z Kickstarteru, Indiegogo či u nás z Hithitu nebo Startovače. Postupem času se ovšem díky spoustě projektům a edukaci trhu podařilo vytvořit na české poměry nový a velmi efektivní způsob získání finančních prostředků mimo klasické investory nebo banku.

Na Fundliftu, který vznikl v rukou finanční skupiny Roklen a investiční společnosti Rockaway, se totiž mimo začínajících startupů objevily i známé firmy z převážně offline světa, jako například síť mexických fastfoodů Burrito Loco, skupina NWT nebo Pivovar Zvíkov. Každá z firem standardně nabízí výměnou za investici několikaletý bond s pravidelným ročním úrokem nebo dokonce podílovou účast.

Právě tím se Fundlift od většiny jiných služeb liší, byť dnes je na trhu alternativ mnohem více. Během takřka tří let fungování se v celkem 52 kampaních podařilo Fundliftu vybrat od investorů přes 339 milionů korun s 90% úspěšností. Průměrná emise přitom dosahuje lehce přes 6,5 milionu korun a průměrná investice se pohybuje na hranici 35 tisíc korun.

fundliftweb

Vysokou úspěšnost kampaní – tedy že se ji povedlo zafinancovat podle plánu – přisuzuje šéf Fundliftu Radek Musil (titulní foto) tomu, že procházejí veškeré projekty přísným schvalovacím procesem a nejen, že jim služba pomáhá se samotnou kampaní, ale také její propagací či právní podporou. Ostatně i riziko pro investory je zmiňováno u každé kampaně a propagačního materiálu, jelikož chce být Fundlift jednak transparentní a jednak je to dáno legislativou.

Jako jediná platforma tohoto typu v České republice totiž funguje ve spolupráci s licencovaným obchodníkem s cennými papíry, firmou Roklen. „Bohužel v Česku vznikalo a stále vzniká hodně emisí, které nemohou dopadnout dobře, a existuje velké množství prodejních portálů, které nikdo nekontroluje a nabízené projekty nedávají vůbec žádný smysl – tady se obávám, že hodně lidí přijde o peníze,“ komentuje situaci na trhu investičních portálů Radek Musil, který Fundliftu šéfuje.

simona-kijonkova-zasilkovna-top

Přečtěte si takéZásilkovna představila první robotickou výdejnu bez obsluhy. Balík vydá za pár vteřin

Loni služba na tržbách vygenerovala zhruba 8 milionů korun, ale i kvůli aktuální situaci na trhu a jisté nevědomosti převážně malých a středně velkých firem je teprve na začátku. Během několika let se ovšem chce investiční crowdfundingová platforma dostat v proinvestovaném objemu na 400 milionů korun ročně, a letos překročit 150 milionů korun. Pomoci jí k tomu má i rostoucí počet aktivních uživatelů. Nedávno přesáhl 10 tisíc registrovaných uživatelů, ze kterých několik tisíc alespoň jednou investovalo.

Roste také počet jednotlivých investic, které přesahují hranici 1 milionu korun, takže již nejde pouze o investice v řádech desítek či nižších stovek tisíc. Největší jednorázová investice směřovala například od známého investičního fondu Natland, a to ve výši 3,2 milionu korun. Většina investorů jsou pak dle platformy muži z celého Česka v průměrném věku 36 let. U většiny jde o diverzifikaci portfolia s investicí do firem bez nutnosti vyjednávání o podrobných podmínkách, které jsou již předem dané.

Přes 2 miliony za 2 hodiny

Zajímavou metrikou pro samotné firmy, které na Fundliftu hledají financování, je nicméně mimo výše samotné investice také rychlost získání prostředků. Kampaně běží do doby, než se vyberou veškeré prostředky, některé z nich jdou ovšem tak dobře, že je kampaň uzavřena v řádu hodin, a zároveň je možné v případě zájmu celou emisi navýšit. Nejsou tak ojedinělé případy, kdy si šla firma například pro 3 miliony a nakonec získala více než dvojnásobek.

fundlift_t

Část týmu Fundliftu s CEO Radkem Musilem uprostřed

Navýšení vybírané částky je u kampaní poměrně časté. Příkladem mohou být realitní investice, ve kterých skupina NWT nabízela účast na developerském projektu Park Tower ve Zlíně. Kampaň začala s cílem 10 milionů korun, ale nakonec se vyšplhala až na 25 milionů. Na podobných částkách skončil například i tuzemský startupový inkubátor StartupYard, firma na výrobu a prodej spotřebních dílů do svařovacích a řezacích strojů B&Bartoni nebo rezidenční developerský projekt od platformy Bidli.

Vůbec nejrychleji se v historii Fundliftu podařilo zafinancovat emisi kavárny eM3 coffee, ve které získala 810 tisíc korun. Podobnou částku obdržela během pouhých 58 minut potravinářská dílna Dobroty s příběhem a za pouhých 144 minut se podařilo vybrat lehce přes 2 miliony korun i pražské technologické firmě SilentLab, jež se soustředí na výrobu akustických „phone booths“ do kanceláří.

lab

Mezi nejúspěšnější kampaně se zařadila i ta od české designové společnosti SilentLab

Kampaně v řádu desítek milionů korun jsou přitom pro Fundlift prioritou, i s ohledem na fakt, že si firma bere provizi s úspěšně uzavřené investice, a to ve výši 5 % z vybrané částky. „Cílem je navázat nová partnerství, a to jak z hlediska získávání projektů, které na Fundliftu poptávají financování, tak i z hlediska získávání nových investorů. Rádi bychom realizovali více emisí pro větší společnosti a častěji se v jednotlivých emisích přibližovali objemu v ekvivalentu jeden milion eur,“ doplňuje Musil.

Prodej na sekundárním trhu, prozatím bez expanze

Právě Radek Musil v loňském rozhovoru pro CzechCrunch naznačil, že by se mohl Fundlift dočkat i sekundárního trhu, na kterém by mohli investoři své dluhopisy či jiná aktiva předprodávat ještě před jejich plnou splatností. „Sekundární trh je ve fázi získávání nacenění od třetích stran pro jeho vyhotovení a specifikace jeho finální možné podoby. Je to pro nás potenciálně velmi důležitý další krok, bohužel jeho vytvoření české regulatorní prostředí příliš nenahrává,“ doplňuje k tomu dnes Musil.

Naopak plánovaná zahraniční expanze byla prozatím odložena, jelikož se Fundlift naplno soustředil a nadále soustředí na tuzemský trh. Jakmile dosáhne výše vytyčených cílů, může se začít poohlížet i po zahraniční expanzi, především pak ve střední Evropě.

Spoluzakladatel CzechCrunche, nadšenec do byznysu, designu, kryptoměn, cestování a nejrůznějších technologií.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.