Facebook chystá největší změny za 15 let. Své aplikace přebarví na bílo a upřednostní komunity

Včerejší den se pro Facebook nesl ve znamení velkých změn. V rámci prvního dne tradiční vývojářské konference F8 ohlásil několik zajímavých novinek, které se promítnou napříč celým jeho portfoliem. Vedle novinek v Instagramu, podzimního spuštění prodeje chytrých obrazovek Portal v Evropě nebo zahájení předprodejů VR headsetů Oculus Quest a Oculus Rift S se však největší pozornosti dočkaly změny v oblasti samotné sociální sítě a její hlavní aplikace.

Právě samotný Facebook projde patrně nejzásadnějším redesignem uživatelského prostředí ve své historii. Základním stavebním kamenem „nového“ Facebooku, pomocí něhož bude chtít Mark Zuckerberg zvrátit negativní postoje veřejnosti, má být prioritizace skupin (komunit) a událostí na úkor algoritmy ovládaného a reklamami přehlceného novinkového feedu. Tomu bude odpovídat i designová změna prostředí, a to jak v mobilní aplikace, tak webovém rozhraní.

new-facebook-desktop

Z prvních vizualizací je jasně vidět, že se Facebook inspiruje „přátelštějším“ a především modernějším vzhledem, jaký nabízí jeho vlastní aplikace Messenger. Takřka definitivně tak například na Facebooku končí jeho ikonická modrá barva, dominovat bude hlavně bílá.

Absence tradiční modré lišty, minimalisticky rozložené sekce, tenké linky a všeobecně kompaktnější dojem. Právě díky těmto prvkům má být pro Facebook mnohem jednodušší nabízet uživatelům pohodlnější přístup ke skupinám a událostem. Ostatně není tajemstvím, že právě různorodé komunity lidí usídlené v dedikovaných skupinách a detailně propracovaná sekce pro pořádání všemožných události drží uživatele v této bublině.

facebook-groups

Dle interních statistik mají být na Facebooku desítky milionů aktivních skupin, přičemž až 400 milionů uživatelů minimálně jednu z nich pravidelně navštěvují. To byly klíčové údaje, od nichž se Zuckerbergův tým odvíjel. Proto se zavázal ke kompletnímu přepracování jejich zobrazování, které bude nově založené na výčtu aktuálních a relevantních skupinových příspěvků včetně doporučení k dalším, novým skupinám s podobným zaměřením.

Doporučení pro připojení se do dalších skupin se má mimo jiné promítat také v sekcích pro nákupy (Marketplace), hraní her (Gaming) nebo sledování videí (Facebook Watch). Lze tedy říct, že myšlenka spojování lidí ze všech koutů světa bude nově založena na těchto aspektech. Facebook však do tohoto písečku přihazuje i další doplňkové funkce: Facebook Dating pro hledání nových partnerů nebo Meet New Friends pro navázání přátelských kontaktů. Vše opět napříč skupinami.

zoot-vydejna-radosti-top

Přečtěte si takéZoot spustil nový web a navrhl plán, jak přežije finanční problémy. Zachránit ho má skupina Natland

Na obdobné bázi má pak fungovat i přepracovaná sekce pro události (Events), která má zájemcům zobrazovat relevantnější místa konání různých akcí včetně důrazu na co nejbližší lokalitu a přítomnost největšího počtu přátel. Na první pohled se navíc zdá, že by mělo být přehlednější i samotné vyhledávání událostí či organizování facebookového kalendáře. Designově pak půjde o stejný, minimalistický zážitek z používání.

facebook-udalosti

Co se týče příchodu těchto novinek, dle slov společnosti by k nasazení nového kabátku do mobilní aplikace pro iOS a Android mělo dojít každým dnem. Je otázka, zda nejprve nebude upřednostněna například uživatelská základna ve Spojených státech, ale i v Česku bychom se ji měli brzy dočkat. Proměna desktopové varianty se pak očekává v rámci několika měsíců.

Nový Messenger pro mobily i desktop

Značným změnám má být vystaven i Messenger, jedna z nejoblíbenějších komunikačních služeb dnešní internetové doby. Ta bude v rámci vlastní aplikace oficiálně dostupná i na desktopy (macOS a Windows), kde dosud tuto roli suplovaly neoficiální aplikace napojené na webové rozhraní Messenger.com.

Zároveň má být přepracována i mobilní verze Messengeru, které bude díky nové architektuře rychlejší, stabilnější a méně náročná na úložiště v telefonu. Chystá se i funkce pro sdílení videí a jejich sledování s ostatními v reálném čase na několika zařízeních. To vše má dorazit do konce roku.

messenger-video

Ačkoliv všechny novinky vypadají svěže a moderně, nehledě na to, že se musí ocenit odhodlání Facebooku k takto klíčovým změnám po přibližně patnáctiletém udržování podobného designu, žádná z nich nebude dávat velký smysl, pokud by firma neřešila uživatelské soukromí.

Budoucnost je v soukromí

Vysoce probírané téma, které může za to, že Facebooku v dnešní době už málokdo věří. Šéf sítě Mark Zuckerberg má nicméně výdrž, což ukázal i během premiérového dne F8, v rámci něhož několikrát jasně zdůrazňoval, že Facebook chce být platformou, jejíž alfou a omegou je právě bezpečnost a soukromí. Nyní je otázkou, zdali má ještě dostatečný kredit na to, veřejnost přesvědčit, že to myslí skutečně vážně.

Po několika bouřlivých týdnech je to nicméně právě Mark Zuckerberg, který drží otěže Facebooku pevně ve svých rukou, a bude tak zajímavé sledovat, zda jeho slova o tom, že budoucnost je v soukromí a bezpečnosti – což si podle mnohých měl uvědomit už mnohem dávno, ale úsudek mu zakalila vidina miliardových zisků na úkor uživatelů – nebudou jen dalším planým výkřikem do tmy.

mark-zuckerberg-facebook

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg

Foto: Facebook

Foto: Facebook

Redaktor CzechCrunch, šéfredaktor AppleCrunch, fanoušek minimalismu, designu a technologií, Olomouc

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.