Facebook bojuje se spamem i nahotou. Za půl roku odstranil přes 3 miliardy falešných účtů

Je jen málo firem, které se ve světě řadí k těm suverénně největším a nejvlivnějším a které mají od svého založení v čele stále stejného šéfa. V případě Facebooku si prakticky nelze ani představit, že by firmu vedl někdo jiný než Mark Zuckerberg, který již prožil tolik úspěchů i krkolomných pádů jako málokdo v technologickém světě. Vždy to ale ustál a jeho platforma se stále drží na špici mezi sociálními sítěmi.

Když se dnes řekne Facebook, u většiny lidí to vyvolá mírné pochybnosti o tom, zda může obrovská síť, která dnes čítá miliardy uživatelů a propojuje hlavní sociální síť také se službami jako Instagram, WhatsApp a především Messenger, dál existovat ve své aktuální formě. Je na ní jednoduše čím dál více lidí a obsahu, který má Facebook jako hlavní zdroj příjmů a který často nepřizpůsobuje pouze samotným uživatelům, ale především nahrává inzerentům, kteří díky tomu mohou cílit reklamu až s neuvěřitelnou přeností.

Není tak divu, že se v průběhu let z Facebooku stáhlo značné množství mladších uživatelů, kteří si kdysi nemohli představit jediný den bez něj. Dnes už jim ovšem často nedává to, co by chtěli, a proto přecházejí jinam, na menší a alternativní služby. Souvisí s tím i rostoucí počet falešných účtů a rafinovaných fíglů, jak útočit nejen na ostatní uživatele, ale také na platformu samotnou.

new-facebook-desktop

Facebook tak má mimo rozvíjení služeb plné ruce práce především s odstraňováním závadného obsahu a falešných účtů, jejichž počet enormě stoupá, a to i přesto, že se miliardová firma snaží vyvíjet čím dál propracovanější systémy. Jen za poslední kvartál minulého roku a první čtvrtletí toho letošního Facebook odstranil celkem 3,39 miliardy falešných účtů. Ano, čtete správně, více než 3 miliardy účtů za pouhých šest měsíců.

Nebylo to samozřejmě tak, že by si přes 3 miliardy lidí vytvořilo falešný účet, ale šlo především o práci hrstky skupin, které si vyvinuly systém na automatizovanou tvorbu falešných účtů. Přes ty poté spamují různé diskuze, promují vlastní produkty, přidávají si náhodné přátelé a následně zneužívají jejich informace a podobně. Dobrou zprávou je, že v 95 % případů byl schopen Facebook takové účty a jejich závadný obsah rozpoznat ještě předtím, než je někdo manuálně nahlásil.

kfc-sanders

Přečtěte si takéSmažená křídla a virtuální luxus. KFC představilo omlazeného digitálního influencera Sanderse

Vyplývá to z reportu, který společnost publikovala na svém blogu. Algoritmus Facebooku si pak ví rady například s urážlivou komunikací pouze v 65 procentech případů a Facebook aktivně pracuje na tom, aby číslo a systém maximálně vylepšil. Spousta z nahlášených příspěvků je pak totiž řešena ručně, což přidává společnosti další náklady.

Pokroky právě v urážlivých či například rasistických komentářích a jejich mazání ale Facebook v průběhu let udělal zásadní. Ještě před dvěma lety byla automatizovaná technologie schopna zaznamenat pouze 24 % příspěvků, dnes je to pomalu trojnásobek. Nejvíc závadných příspěvků je na Facebooku stále v kategorii spam, tedy odkazy na škodlivé nebo jinak nevhodné stránky. Druhou nejzásadnější kategorií je pak nahota a další obsah pro dospělé nebo právě nesnášenlivé komentáře.

Od nenávisti, nahoty až po prodej drog

Zajímavé je, že mezi takovými příspěvky jsou například i prodej zbraní nebo drog, které se nebojí někteří, především na první pohled falešní uživatelé nabízet prostřednictvím různých technik. Za zmíněných šest měsíců šlo o 1,4 milionu kusů obsahu, který byl spojený s prodejem zbraní nebo jejich částí. V případě drog pak šlo dokonce o 1,5 milionu příspěvků či dalšího typu obsahu. Hodně z těchto typů příspěvků je přímo nahlášeno uživateli, automaticky Facebook zastaví zhruba 70 procent z nich.

mark-zuckerberg-facebook3

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg

I když se postupně daří technologii vylepšovat, snahy o poškození platformy budou vždy a jejich počet bude zásadním způsobem růst. Není proto divu, že do řešení Facebook investuje ohromné peníze. Vezmeme-li v potaz, že se jinak platforma potýká s mnoha problémy kolem soukromí uživatelů, které ovšem s kontrolou podobného obsahu souvisí, moc to na důvěře stávajících uživatelů nepřidá. Facebooku ostatně za jeho praktiky v minulosti aktuálně hrozí miliardová pokuta. Pro tu si dal letos stranou prozatím 3 miliardy dolarů.

Spoluzakladatel CzechCrunche, nadšenec do byznysu, designu, kryptoměn, cestování a nejrůznějších technologií.