David Miklas získal miliony korun na svůj nový projekt. Po leteckém simulátoru staví elektrickou loď

Nejprve jste si mohli od Davida Miklase koupit 3D tiskárnu, pak se s ním proletět v leteckém simulátoru a již brzy zřejmě budete moci brázdit řeky v jeho luxusním elektrickém člunu. Přestože dvaatřicetiletého podnikatele nejvíce proslavilo, když před více než dvěma lety prodal svou firmu be3D brněnskému Y Softu, k vodě ho to prý táhlo odmalička.

Přestože tak může na první pohled cesta od 3D tiskáren až k letadlům a lodím vypadat bláznivě, pro Davida Miklase to je logický příběh. Jelikož se prodejem své úspěšné firmy be3D na výrobu 3D tiskárně slušně zaopatřil (Y Soft odkupoval podíly celkově za několik desítek milionů korun), mohl se dále věnovat projektům, kterého ho vždy lákaly.

Vedle toho, že se rozhodl předávat své nabyté zkušenosti začínajícím startupistům, otevřel v loňském roce s kolegy z firmy inAero v samotném centru Prahy unikátní simulátor českého letounu L-410. V něm mohl promítnout jednu ze svých zálib, když se rád sám jako pilot prohání oblaky, a nyní přichází na řadu další nový projekt, který Miklase přesouvá z pomyslného vzdušného prostoru do vody.

david-miklas-L410-simulator

David Miklas v simulátoru L410

„Věnovat se lodím a letadlům byl vždycky můj sen. Vše spojené s vodou mám v krvi už odmalička. Táta, který je námořním kapitánem na velkých nákladních lodích, mě už jako malého bral na zaoceánské plavby. Po prodeji podílu v be3D jsem hledal, čemu se dále věnovat, a kromě leteckého simulátoru, který jsme v té době s kolegy už budovali, jsem toužil ještě po něčem vlastním,“ popisuje Miklas pro CzechCrunch anabázi, která předcházela novému projektu.

Elektrická loď plná luxusu

Když se jednoho slunného letního dne před dvěma lety nudil na dovolené, objevil na internetu starou loď na prodej, která ho okamžitě zaujala. Možná by ji i hned koupil, ale nakonec se na ni jel nejprve podívat a v tu chvíli k tomu došlo. Když ji její majitel nakopl, vyprsklo z motoru do vody velké množství oleje, což Miklase zaskočilo a zároveň rozlítilo.

„Přestože se mě majitel snažil přesvědčit, že je to v pořádku, naštvalo mě to. Okamžitě jsem si zjišťoval více informací o ekologii lodního provozu a zároveň jsem narazil na vznikající restrikce pro lodě se spalovacím motorem na atraktivních vodních plochách. Tím vznikla myšlenka na elektrickou loď,“ vzpomíná Miklas, který tak podobně jako mnoho dalších firem a startupů po celém světě naskočil na trend elektrifikace všemožných dopravních prostředků.

keelcraft-side

Již pod značkou KeelCraft začal pomalu stavět první elektrickou loď, která má od začátku jeden hlavní cíl  uspokojit movitou klientelu, která si potrpí na luxusu. Plavidlo je stále ještě ve vývoji, ale už v létě se chystá Miklas zahájit první testování na rakouských jezerech. Na dokončení první elektrolodě navíc nyní získal důležitého partnera.

Bývalý námořní důstojník Jaroslav Hornof do projektu KeelCraft přináší jak cenné zkušenosti z námořní přepravy, tak také několik milionů korun, které pomohou se stavbou první elektrické lodě. „Když mi David představil nápad vyvinout rychlou elektrickou loď, která může plout i po vodách, do nichž lodě s tradičním spalovacím motorem kvůli ekologickým dopadům nesmějí, okamžitě si mne svou vizí získal,“ říká ke své investici Hornof, který se připojuje jako strategický obchodní partner.

blabu-petr-kovacik-peterkova-strejcek-simonovic-top

Přečtěte si takéPetr Kováčik: Jak jsme (ne)spouštěli Blabu aneb dá se rozjet startup za 120 dní?

Rychlá elektrická loď znamená, že by měla jet rychlostí minimálně 50 kilometrů v hodině, přičemž výdrž na jedno nabití vestavěných lithiových baterií by měla být kolem tří hodin. Prozatím jde však o výpočty, které potvrdí až zmíněné reálné testy, jež by měly brzy začít. David Miklas chce totiž ideálně se svou luxusní lodí stihnout ještě nadcházející hlavní prodejní sezonu, která probíhá od podzimu do jara.

Unikátní kusy z ušlechtilého dřeva

„Jedná se o velmi unikátní kusy z ušlechtilého dřeva a jejich počet bude omezený. Maximální roční výrobní kapacita bude omezena na deset kusů,“ potvrzuje Miklas, že jeho stroj s mahagonovým trupem, který pro něj zatím vyrábějí na východním Slovensku, nebude jen tak pro každého. Podobné dřevěné elektrické lodě se prodávají zhruba za 300 tisíc eur (7,7 milionu korun) a víc, nicméně Miklas chce vzhledem k tomu, že se svou značkou teprve začíná, odstartovat s o něco nižší cenovkou.

Vše je navíc teprve na začátku. Do budoucna by se mělo vybudovat kompletní zázemí KeelCraftu v České republice, kde by probíhala většina výroby, a Miklas již má v hlavě i další možné modely. „S Jaroslavem nás zajímají i větší lodě s kajutou pro dovolenkové přespání. Mně se v hlavě utváří myšlenka na autonomní řízení, taková loď by vás mohla odvézt na zvolené místo, zatímco byste spali,“ odhaluje Miklas.

david-miklas-simulator

David Miklas v simulátoru L410

Prozatím však KeelCraft soustředí veškerou energii na sportovní modely lodí do osmimetrové délky, čemuž bude odpovídat i první, právě stavěná loď. A jestli při ní podobně jako v leteckém simulátoru zavzpomínal i na svůj původní byznys s 3D tiskem? „Zatím jsme pracovali převážně se dřevem, ale 3D tisk rád používám pro ověřování různých konceptů a prototypů, a počítám, že při stavbě kokpitu na něj jistě přijde řada,“ dodává s úsměvem.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.