V Praze se objevilo prvních 100 hybridních Toyot. Italský carsharing Anytime cílí na desítky tisíc uživatelů
, /

V Praze se objevilo prvních 100 hybridních Toyot. Italský carsharing Anytime cílí na desítky tisíc uživatelů

V Praze se objevilo prvních 100 hybridních Toyot. Italský carsharing Anytime cílí na desítky tisíc uživatelů

Pro přepravu v Praze je od čtvrtka 25. dubna možné využívat novou službu. Prvních 100 sdílených automobilů do ulic Prahy vypustil italský carsharing Anytime, který už na začátku měsíce spustil svou aplikaci, kterou si stáhlo přes 5 tisíc uživatelů. V České republice jich chce ale nový carsharing, který působí celkem ve čtrnácti městech a čtyřech zemích, získat ještě mnohem víc. První stovka automobilů má být jen začátek jeho tuzemské mise.

Anytime je prvním zahraničním carsharingem, který do Česka vstupuje, a do Prahy prozatím nasadil Toyoty Yaris s automatickou převodovkou, parkovací kamerou a především hybridním motorem. Právě v něm vidí Anytime, za nímž stojí italský finanční holding Mikro Kapital Group, velkou výhodu pro provoz ve městech, jelikož je šetrnější k životnímu prostředí než čistě spalovací motory a navíc by mělo hybridní ústrojí zajistit také úspornější jízdu.

S první stovkou hybridních vozů si chce Anytime osahat, jak bude v Praze vše fungovat, a podle toho přiveze další auta. Do konce roku by jich mělo být v hlavním městě až 500, ale zatím není jasné, zda to budou opět Toyoty Yaris. „Do konce roku chceme mít v Praze 500 vozů, ale zatím nevíme, jaké další vozy nakoupíme. Potřebujeme zjistit, jak se budou auta chovat v reálném provozu, jak bude využíván elektromotor a jaká bude spotřeba a podle toho se rozhodneme, jaké vozy nakoupíme dál,“ uvedl při oficiálním spuštění carsharingové služby Anytime v Praze její tuzemský ředitel Milan Beutl.

Pokud se hybridní Toyota Yaris osvědčí, nevidí Beutl důvod, proč by neměly přibýt další vozy stejné značky. „Bylo by to ideální, protože bychom měli flotilu se stejnými auty, na které by byli zákazníci zvyklí. Pokud ale bude poptávka například po větších modelech, nevylučujeme ani jiné typy vozů nebo jinou značku,“ dodal Beutl.

Hybridy si ostatně Anytime nevybral jen pro jejich ekologičtější provoz, ale také proto, že je s nimi možné bezplatně parkovat v modrých a fialových zónách, což je v centru Prahy vítaný bonus. Praha však nedávno změnila podmínky a oznámila, že za minimální roční poplatek už budou tyto pozice volně k dispozici prakticky pouze pro elektromobily. Beutl přiznal, že to udělalo dalšímu rozvoji Anytime trochu čáru přes rozpočet a firma teprve vyhodnocuje, co to pro ni a potenciálně její zákazníky bude do budoucna znamenat.

Minutový carsharing bez bariér

Rozhodně se ale prý nedočkáme toho, že by kvůli tomu Anytime do Prahy přivezlo elektromobily. „To pro nás zatím není téma,“ prohlásil rezolutně Beutl, podle něhož mají elektrické vozy stále tři zásadní nedostatky: vysoká pořizovací cena, delší doba dobíjení a stále relativně malý dojezd. „To jsou pro nás a potřeby minutového carsharingu zatím nepřekonatelné nevýhody. Proto sázíme na hybridy,“ dodává šéf českého Anytime, který již vyjednává s vedením Prahy, jak se bude parkování do budoucna řešit.

Důležité téma to pochopitelně není jen pro Anytime. Beutl přiznává, že spolupráce s městem je pro efektivní a pro všechny strany prospěšné fungování carsharingu absolutně kritická. Magistrát údajně přemýšlí, jak carsharingy, jejichž sdílené auto může v ulicích nahradit podle zkušeností z jiných měst až 15 soukromých vozů, dále podporovat. V květnu má prý ostatně Rada hl. m. Prahy právě otázku parkování řešit a podle Beutla se budou nastavovat také důležité parametry do budoucna, které určí dlouhodobý rozvoj Prahy v této oblasti.

Ford investuje půl miliardy dolarů do startupu Rivian. S konkurentem Tesly bude vyrábět elektromobily

Americký výrobce elektromobilů Rivian má velký potenciál stát se vážným konkurentem pro automobilku Tesla. Po...

Jinak je Milan Beutl přesvědčen, že má Anytime v Praze své místo. Na rozdíl od jiných flotilových carsharingů, jako jsou Auto Napůl, Ajo či Car4Way, funguje minutově – platíte tedy pouze za každou ujetou minutu, za nic víc. Neexistuje žádný vstupní (odemykací) poplatek, ani poplatky za ujeté kilometry. V aplikaci si jen najdete auto, přes mobil ho odemknete a můžete jet. Přes den zaplatíte za 1 minutu 5 korun, v ranních hodinách (od 6 do 10 hodin) pak dokonce jen 2 koruny.

Právě fakt, že Anytime nemá žádný vstupní poplatek a nasazuje relativně atraktivní sazbu, má pomoci italskému carsharingu k rychlému rozvoji v Praze. „Vstupní poplatek nemáme, protože ho pro uživatele považujeme za příliš vysokou bariéru vstupu. Věříme, že tím, že ho nemáme, přilákáme více uživatelů,“ prozradil pro CzechCrunch Milan Beutl, který vidí v Praze pro sdílené vozy velký potenciál. „Je možné se bavit v jednotkách stovek tisíc uživatelů,“ neskrývá ambice. Cílem prý může být klidně 100 až 200 tisíc uživatelů.

Po pár týdnech, kdy byla k dispozici pouze aplikace a auta ještě v ulicích nejezdila, hlásí Anytime už přes 5 tisíc uživatelů. Nyní bude kritické, aby začali službu skutečně aktivně využívat. Bude tedy rozhodně zajímavé sledovat, jak se v Praze nová přepravní služba prosadí. Když se jí bude dařit, můžeme mimo jiné očekávat rozšiřování flotily na zmíněných několik stovek vozů. Ostatně Anytime má v plánu v Česku v příštích letech proinvestovat až 30 milionů eur. V přepočtu necelých 800 milionů korun má padnout také právě na nové vozy a dále na rozvoj týmu a technologií, na nichž služba stojí.