Sociální síť TikTok chce objevovat nové hudební talenty. Těm nejlepším pomůže odstartovat kariéru

Devatenáctiletý raper Montero „Lil Nas X“ Hill

Sociální síť TikTok představila funkci, díky které se chce stát nástrojem na objevování nových hudeních talentů. Původem čínská služba se svým obsahem cílí na nejmladší generace a ukazuje, že hudba je pro dnešní děti klíčová. Logicky se tak chce stát místem, kde se hudba nejenom reprodukuje, ale i vytváří. Zejména v Asii by tak mohl vzniknout díky TikToku další světově známý boyband nebo zpěvačka.

Nový program zvaný TikTok Spotlight umožní aspirujícím umělcům v Japonsku a Korei nahrát vlastní skladby na platformu, kde TikTok samotný bude měřit jejich popularitu. V příštích pěti měsících pak vybere stovku finalistů, z nichž ti nejlepší dostanou šanci nahrát profesionální skladbu u jednoho z jednadvaceti partnerů TikToku a v podstatě tak odstartovat vlastní hudební kariéru.

Pro TikTok, který na podzim 2017 pohltil na západě známější aplikaci Musical.ly, je hudební složka životně důležitá. Zjednodušeně řečeno totiž funguje na principu nahrávání vlastního videa na zvuk či skladbu, který je v daném čase a prostoru trendem. Často tak vznikají kolekce tisíců i desetitisíců videí se stejným zvukem, případě i tancem či gestem od různých uživatelů.

tiktokapp

Celá síť je tedy založená na nekonečném kopírování a remixování zvuků i skladeb, a tak se může zdát paradoxní, že právě v tomto prostředí se snaží najít zcela originální a nové hudební tvůrce. Jenže dosavadní praxe říká, že by model mohl fungovat.

Vlastník TikToku, kterým je nejhodnotnější startup světa ByteDance, podle serveru TechCrunch tvrdí, že jen v Číně má sjednané dohody s více než 800 vlastníky autorských práv, a to včetně velkých jmen jako Universal Music Group nebo Warner Music Group. Stejně tak lze ale narazit na zvuky nebo skladby, které byly z důvodu problémů s autorskými právy odstraněny. Alternativou pak je, že uživatelé mohou nahrávat na TikTok vlastní skladby.

tiktokapp

Přečtěte si takéFenomén TikTok. Sociální síť stovek milionů mladých, které už skoro nezajímá Instagram ani YouTube

Hudební producenti jsou tedy s TikTokem za jedno a v Japonsku i Korei se s ním na novém hledání talentů budou podílet například Spotify, Line Records, ale i již zmíněné Warner Music Group a Universal Music Group. Z jednotlivých umělců jsou mezi oznámenými spolupracovníky známá jména místního K-Popu.

Ráj pro hudební marketéry

TikTok s novou vertikálou jednoznačně podniká vstřícný krok k jednotlivým umělcům a zejména jejich marketingovým týmům. Pro ně už platforma sama o sobě představuje velký potenciál – oproti streamovacím službám jako SoundCloud a Spotify totiž TikTok umožňuje oboustrannou interakci, kdy fanoušci nahrávají vlastní videa na skladby svého oblíbeného umělce.

Své by tom mohl vyprávět Montero „Lil Nas X“ Hill, devatenáctiletý raper, který svou hudební kariéru zkoušel začít právě na službách jako SoundCloud a Spotify. Když ale svou skladbu s názvem Old Time Road dal zadarmo k dispozici na TikTok, stal se z ní hit a díky tomu získal i 74 milionů přehrání na Spotify, ze kterého mu už začaly plynout finance.

lil-nas-tiktok

Devatenáctiletý raper Montero „Lil Nas X“ Hill

Hill v rozhovoru pro magazín Time prozradil, že svou skladbu dlouho promoval přes hashtag #yeehaw. Do videoklipu pak zahrnul výhradně záběry z populární hry Red Dead Redemption 2 a celou skladbu tedy točil okolo kovbojského motivu. Že se však od počátku jednalo o výtvor pro sociální sítě, značí i netypická délka skladby – má pouze minutu a padesát tři sekund.

Vycházející hvězda mezi sociálními sítěmi

TikTok se už zařadil mezi největší značky internetu, a to i přesto, že velké části populace zejména v na západě mohl doposud unikat. Jedná se však o aplikaci, která podle analytické firmy Sensor Tower překonala jednu miliardu stažení. Dvě třetiny z nich přitom pochází z minulého roku, což znamená, že v tempu nových stažení předběhla i Instagram.

V roce 2018 se jednalo celkově o čtvrtou nejstahovanější mobilní aplikaci, hned za WhatsAppem, Messengerem a Facebookem. V Česku ji podle odhadů CzechCrunche aktivně používá 400 až 600 tisíc lidí. Na TikToku se tak vytváří zcela nové komunity, s novými idoly a novými influencery, jejichž publikum většinou tvoří nejmladší generace, která už útlého věku žije internetem.

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.