Parašutistou ve vesmíru. Zážitky.cz v Praze vytvořily unikátní virtuální realitu ve větrném tunelu

Nasadí vám kombinézu, dají špunty do uší, na hlavu helmu a na oči brýle pro virtuální realitu. A pak s vámi skočí. Řeč je o větrném tunelu v pražské Hurricane Factory, kde se až dosud tradičně létalo vzduchem, ale pak přišel zážitkový portál Zážitky.cz a rozhodl se, že mu to nestačí. Přestože je pro mnoho lidí už jen třeba simulace volného pádu jako z letadla zážitkem sám o sobě, co když vám nabídnou, že můžete být parašutistou rovnou ve vesmíru?

Větrný tunel se v Česku stává stále větší atrakcí. Je mnoho lidí, kteří by si chtěli vyzkoušet skok padákem, ale strach jim nedovolí nasednout do letadla, nechat se vynést do nebes a pak udělat krok do prázdna. Jan Hájek z českého zážitkového portálu Zážitky.cz to sám zažil a ví, jak moc velký adrenalin to je. Ostatně v jeho životě sehrál jeden takový seskok osudovou roli.

„Mám za sebou paravýcvik a tři samostatné seskoky. Bál jsem se jako čert,“ vzpomíná na zážitek zhruba před patnácti lety, který vede k tomu, proč jsme se vlastně v pražských Letňanech v prvním a dosud jediném větrném tunelu v České republice sešli. Od zmíněného seskoku a paravýcviku Jana Hájka totiž vše směřovalo k tomu, že vám jednou nasadí na hlavu brýle pro virtuální realitu a nechá vás zažít něco podobného, co okusil sám na vlastní kůži.

jan-hajek-zazitky.cz

Šéf Zážitky.cz Jan Hájek

„Bál jsem se, protože člověk přeci jen dělá něco, co není úplně normální. Když jsem ale úspěšně přistál do kukuřice a přežil to, vystříkly mi všechny ty endorfiny a nadšení, a když jsem šel zpátky na letiště, měl jsem pocit, že v tu chvíli dokážu cokoliv. Tehdy jsem si řekl, že právě to chci lidem lidem prodávat a založil díky tomu Zážitky,“ popisuje Hájek start zážitkového portálu, který na tuzemském trhu jako jeden z mála přežil předchozí turbulentní roky a dnes je producentem podobných netradičních zážitků.

Dlouho to byla nuda

Kolem roku 2012, kdy tuzemský trh se zážitky a slevami zažil dramatické změny a mnoho projektů skončilo, přežily Zážitky.cz klinickou smrt a nyní jsou opět na slušné růstové trajektorii. „Loni jsme prodali 16 tisíc zážitků s tržbami ve výši 35 milionů korun. Letos chceme atakovat 50 milionů,“ hlásí Hájek, jehož hlavním trumfem pro letošní sezonu je právě létání ve větrném tunelu doplněné o virtuální realitu.

Větrný tunel už sám o sobě patřil k nejžádanějším zážitkům, ale Hájkovi a jeho kolegům to nestačilo. Ve virtuální realitě už tvoří například některé únikové hry, které jsou rovněž stále více vyhledávané, a virtuální realita ve vzduchu je další krok ve strategii, kdy si Zážitky.cz vytváří vlastní zážitky, aby se na trhu co nejvíce odlišily a zákazníkům nabídly zase něco jiného.

zazitky-hurricane-factory3

„Zážitkový trh byl dlouhou dobu nudný. Začali jsme generovat atypické zážitky, které si vytváříme sami. Jsme například jediní, kdo skáče padákem z balónu, dokonce jsme si na to i dva balóny koupili. Další z projektů bylo propojení VR a větrného tunelu. Oproti skoku z letadla je to naprosto bezpečné, přičemž virtuální realita zážitek hodně přiblíží,“ popisuje 41letý Jan Hájek, který je už dvě dekády vášnivým hráčem Dračího doupěte a představa, že si ho jednou zahraje s kamarády ve virtuální realitě, ho prý nepřestává lákat a fascinovat.

invent-2

Přečtěte si takéČeský startup Invent Medical získal za své 3D tištěné zdravotní pomůcky hned dva designové Oscary

Proto si vybral virtuální realitu i pro populární větrný tunel, v němž chtěl klientům co nejvěrněji nasimulovat, jak seskok padákem z letadla vypadá. Tím se vracíme na samotný začátek příběhu, kdy jsem se oblékl do kombinézy, nasadil přilbu a na ní brýle Oculus Go, které nepotřebují žádný kabel, a naskočil do víru větrného tunelu.

Projekt za miliony korun

Jelikož s brýlemi na očích nic kolem sebe v reálném světě nevidíte, jste odkázán na instruktora, který „letí“ s vámi. Mezitím se vám již před očima objeví silueta letadla, odpočet, otevřené dveře a pod nimi v dálce země. Nikdy předtím jsem ve větrném tunelu nebyl, ale vše mi přišlo přirozené a zážitek to byl zajímavý. A strach jsem vůbec neměl. Jelikož jste podvědomě přenesení právě do virtuální reality, vlastně ani nevnímáte, co se děje kolem vás, tedy ani že se zrovna vznášíte kdesi v prostoru – to všechno jen dokresluje sílu zážitku, že letíte z nebes směrem dolů.

I proto se prý lidé, kteří jdou do tunelu vůbec poprvé a mají hned virtuální brýle na hlavě, pohybují ve vzduchu mnohem přirozeněji. I když je s nimi neustále instruktor, který je v případě potřeby postrčí nebo řekne, jak držet tělo, jsou většinou jejich lety ve VR mnohem plynulejší. Mozek zkrátka vnímá, jako by byl skutečně ve vzduchu, a tělo na to reaguje přirozeně. Když si pak zkoušíme do větrného tunelu naskočit i bez virtuální reality, je koordinace celého těla opravdu složitější, když si naplno uvědomíte, že jste ve vzduchu a vznášíte se nebo padáte. Byť je to v tunelu vlastně jen na oko.

zazitky-hurricane-factory2

Ve větrném tunelu se využívají VR brýle Oculus Go

Komu by navíc klasický výskok z letadla neskočil, vytvořily Zážitky.cz v Hurricane Factory také vesmírné prostředí, kdy člověk padá mezi hvězdami a planetami a na rozdíl od přibližující se země se objekty míhají těsně kolem něho. Je to opět trochu jiný zážitek, který je umožněn především díky unikátnímu propojení stand-alone VR headsetu a integrální parašutistické helmy, které zatím podle Jana Hájka nemá světě obdoby.

„Vývoj nám trval osm měsíců. Řešili jsme spoustu různých úprav a přizpůsobení, protože současné VR systémy nejsou připravené na to, že jste s nimi hlavou dolů. Řešili jsme také ovládání a přenos obrazu z brýlí v reálném čase na televizi, aby i instruktor a diváci viděli, co zrovna letec s brýlemi na hlavě vidí. Máme v tomto ohledu nejmodernější řešení na světě, stálo nás to miliony korun,“ vypočítává Hájek. V některých zahraničních větrných tunelech si již s VR taktéž hrají, ale zatím mají celé řešení postavené na mobilním telefonu, který uchycují do speciálního držáku, a zážitek není tak silný.

Dvě minuty ve větrném tunelu s virtuální realitou stojí v Hurricane Factory 1 999 korun. Standardní návštěva větrného tunelu nicméně není o moc levnější a přesto se podle Jana Hájka jedná o nejprodávanější zážitek na trhu, takže se o úspěch nebojí. Jde především o unikátní zážitek, který jinde u nás a zatím patrně ani za hranicemi nedostanete. A lidé o něj mají zájem.

„Už když jsme si v prosinci ověřovali, zda o to lidé vůbec mají zájem, stal se větrný tunel s VR během pár týdnů druhým nejprodávanější zážitkem,“ přitakává spokojený Hájek, který už vymýšlí, kam se se Zážitky.cz a virtuální realitou nebo jinou novou technologií vydají příště.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.