Nová doba v levném cestování letadlem. Italové představili sedačky připomínající let na stojáka

Když se dnes ve frontě na letišti zeptáte náhodného člověka na jeho pocity z letecké přepravy, příliš pozitivních dojmů se s velkou pravděpodobností nedočkáte. Kvůli narůstajícím regulím a požadavkům na bezpečnost se totiž z létání stala v posledních letech záležitost, která je všechno, jen ne pohodlná a rychlá.

Svoji roli v tom samozřejmě hraje i neustále se zvyšující cenová dostupnost, protože zatímco ještě v minulém století bylo létání spíše záležitostí minimálně vyšší střední třídy, dnes je díky dostupným cenám letenek létání masovou záležitostí.

Tomuto faktu letecké společnosti přizpůsobují i svoji nabídku a neustále hledají způsoby, jak v tomto ohledu snížit náklady letů na minimum – a díky tomu ještě více vydělat. Už léta se tak například mluví o noční můře všech leteckých cestujících v podobě zavedení „létání na stojáka“. Jinými slovy, letecké společnosti by některé lety operovaly bez sedaček a lidé by v jejich průběhu stáli. To by společnostem umožnilo na palubu dostat větší počet pasažérů a každý let tak udělat více ziskový.

sedacky-1

Třetí verze sedaček Skyrider

Jakkoliv utopicky se může tato myšlenka na první pohled zdát, dost možná nejsme daleko od doby, kdy ji v různém provedení začneme vídat v praxi. Ostatně nahrávají tomu nejen letecké společnosti, ale také výrobci leteckého vybavení. Italská společnost Aviointeriors specializující se právě na výrobu sedaček do letadel totiž na leteckém veletrhu v německém Hamburku představila nový model své speciální sedačky Skyrider 3.0, která let na stojáka takřka dokonale imituje.

Sedačky pro více lidí, ale na kratší lety

Důvodem je její úzká, vertikální konstrukce s úzkým, vyvýšeným sedlem připomínajícím spíše to koňské, díky čemuž by se pasažéři přepravovali v poloze připomínající více stání než sezení.

Italští výrobci se pak chlubí, že jejich produkt dokáže u průměrného letadla navýšit kapacitu přepravených pasažérů o 20 procent a navíc váží o 50 procent méně než standardní sedačky, které se nachází v ekonomické třídě. Díky menšímu množství komponentů by navíc byly levnější na výrobu i údržbu.

skyrider-3

Ačkoliv pro letecké společnosti by podobný produkt představoval zajímavou byznysovou příležitost, cestující už by jistě tak nadšení nebyli. Díky konstrukci Skyrideru 3 by se totiž prostor na nohy pohybující se v ekonomické třídě v průměru okolo 71 centimetrů zmenšil na 58 centimetrů, což by se samozřejmě výrazně projevilo na cestovním pohodlí. I z těchto důvodů italská společnost dodává, že její produkt byl byl vhodný pouze na kratší cesty do 3 hodin letu.

Foto: Aviointeriors

Zakladatel CzechCrunche, velký fanoušek technologií, cestování a architektury.

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.