Není farmářská potravina jako farmářská potravina. Košík.cz ukazuje, jak se pěstují produkty, které prodává

V internetovém supermarketu Košík.cz si mohou zákazníci v Praze a středních Čechách, na Plzeňsku, Liberecku, Ústecku, v Hradci Králové a na Pardubicku a také v okolí Teplic, Mostu a Chomutova vybírat z více než 15 tisíc položek od pečiva přes mléčné výrobky a maso až po ovoce a zeleninu. Stále větší důraz pak mnoho lidí klade na původ a kvalitu jednotlivých potravin a pomoci v orientaci jim chce i samotný Košík.

Mnoho produktů je dnes označováno jako „farmářské potraviny“, pod kterými si mnozí představí kvalitní zboží, o něhož se pečuje na menších farmách, nejde o velkovýrobu a splňuje vyšší standardy. Jenže samotné označení nemusí splňovat žádné konkrétní normy, na rozdíl například od bio nebo IPZ produktů, a tak často zmíněné předpoklady neplatí.

„Velice si zakládáme na otevřenosti vůči našim zákazníkům. Proto jim chceme sérií reportáží předat nezkreslené informace o tom, jak potraviny, které mohou na Košíku koupit, vznikají a kdo za nimi stojí,“ uvádí Tomáš Jeřábek, CEO Košík.cz. Jeho tým se tak vydává ke svým dodavatelům a na blogu přináší reportáže například o tom, odkud je a jak se pěstuje chřest z farmy Český chřest nebo jak řezníci z Maso Klouda nakládají s masem na své farmě v Lysicích.

tomas-jerabek-kosik3

Tomáš Jeřábek, CEO Košík.cz

Na Košíku plánují postupně odkrývat další potraviny, které standard, jaký bychom očekávali od tzv. farmářských či řemeslných produktů, splňují. Zájem o ně totiž nejen na tuzemském potravinovém e-shopu neustále roste a podle jeho šéfa Tomáše Jeřábka se je Košík snaží nabídnout všude, kde je to možné. Zároveň ale chce předejít nadužívání tohoto pojmu, a proto si dodavatele pečlivě vybírá.

Nejvíc se prodává farmářské ovoce a zelenina

„Farmářské produkty se pro spotřebitele staly synonymem pro kvalitní potraviny a za ně je ochotno připlatit si stále více lidí. A rozhodně už se nejedná takřka výhradně o vysokopříjmové domácnosti, jak to bylo v minulosti. Opačnou stranou mince pak je skutečnost, že ne každá potravina s nálepkou ‚farmářské‘ je kvalitnější než běžná velkoprodukce. Což je jedna z věcí, proti které na trhu chceme hodně bojovat a zamezovat matení spotřebitelů,“ prozrazuje pro CzechCrunch Jeřábek.

mapy.cz-android2

Přečtěte si takéMapy.cz spojují síly s Windy.com miliardáře Lukačoviče. Nově nabídnou lokální předpověď počasí

Na Košíku si proto stanovili standard, co farmářská potravina znamená, a posuzovací proces nyní chtějí představit i zákazníkům. Aktuálně podle Jeřábka představují všechny BIO výrobky, řemeslné výrobky a produkty od maloproducentů zhruba osminu celého portfolia, což je necelých dva tisíce položek. Košík navíc plánuje tento sortiment dále rozšiřovat.

chrest-kosik

Pěstování chřestu na farmě Český chřest

„Nejvíc na odbyt jde ovoce a zelenina, tady se hodně mění přístup i samotných dodavatelů, kteří dokáží chytrým přístupem obhájit často opodstatněnou vyšší cenu. Dále maso a tradičně připravované uzeniny a samozřejmě mléčné výrobky často podle znovuobjevených starých receptů a procedur,“ doplňuje Jeřábek, podle kterého je při výběru klíčové především to, že za vznikem potraviny stojí buď jednotlivec nebo malá výroba, která ctí řemeslný a zodpovědný přístup k potravinám.

Vedle farmářských potravin mohou zákazníci na Košíku, který na českém online supermarketovém trhu bojuje spolu s Tescem o pozici dvojky za vedoucím Rohlik.cz Tomáše Čupra, od března nakupovat také potraviny z britského řetězce Iceland a úspěch slaví rovněž bezobalové řešení, které v Košíku představili začátkem roku. Za šest týdnů si lidé na váhu do sáčků, které nahrazují plastové obaly, nakoupili už tři tuny potravin.

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.