Nejdřív zákazník, pak investor. Rockaway chce z gastromarketu Manifesto vybudovat digitální kulturní hub
, /

Nejdřív zákazník, pak investor. Rockaway chce z gastromarketu Manifesto vybudovat digitální kulturní hub

Nejdřív zákazník, pak investor. Rockaway chce z gastromarketu Manifesto vybudovat digitální kulturní hub

Město ve městě. Tak by se dal trochu nadneseně popsat prostor mezi pražským Masarykovým nádražím a Florencí, v němž se před rokem otevřel Manifesto Market. Místo, kde se nedá platit hotově, kde se snoubí chutě a vůně těch nejvyhlášenějších podniků nejen v Praze a kam se lidé rychle naučili chodit za zábavou. A letos čekají Manifesto velké věci. Nové finanční prostředky totiž do populárního projektu vlili tuzemští investoři z Rockaway Capital.

První Manifesto Market vyrostl loni v létě na nevyužitém prostoru kousek od autobusového nádraží Florenc, kde chce v budoucnu stavět obří kancelářský a obchodní komplex Penta. Nicméně do té do doby by zel prázdnotou, čehož se rozhodl využít americký architekt Martin Barry, jenž dlouhodobě žije v Praze a dal dohromady koncept gastronomického a kulturního marketu, které by v centru města oslovovalo domácí i turisty.

Unikátní koncept pouze pro Manifesto

Dnes v Manifestu najdete 27 kontejnerů, protože právě v nich prodejci a kuchaři, z nichž mnozí provozují i vyhlášené a Michelinem oceněné kamenné restaurace jinde po Praze nebo i v jiných koutech republiky, vaří a prodávají. Celkem je v Manifestu přes dvacet restaurací, které nabízejí asijskou, středomořskou, jihoamerickou nebo vegetariánskou kuchyni a chybět pochopitelně nemohou ani burgery nebo dezerty. Na své si přijdou všichni, včetně milovníků kávy. Každý z nájemců přitom musí vyhovět požadavkům kurátorů marketu a vymyslet unikátní koncept pouze pro Manifesto.

Jen v loňském roce se do Manifesta podívalo 650 tisíc lidí a start letošní sezony naznačil, že by mohla být nová sezóna ještě lepší. K tomu se ale ještě dostaneme. Mezi stovkami tisíc tisíc návštěvníků totiž často byli také lidé z české investiční skupiny Rockaway. Na tom by nebylo nic zvláštního, ale dravým investorům se nakonec v gastronomické oáze zalíbilo ještě o něco více než ostatním.

„Nejdříve jsme byli zákazníky Manifesta a až poté přišla investiční příležitost, což je v našem odvětví sice netypické, ale tady do sebe všechno o to lépe zapadlo. Celý projekt se nám od začátku líbil a pak to začalo dávat smysl i byznysově, tak jsme do toho šli,“ vysvětluje pro CzechCrunch investiční manažer Martin Konop, který v Rockaway vede přes rok divizi Ventures a právě investice do nadějných projektů a startupů má na starosti.

Nouzové přístřešky Iglou z Moravy mají úspěch a míří do Evropy. V zimě pomohly desítkám lidí bez domova

Začalo to v obýváku jako nenápadný projekt pro pomoc lidem bez domova. Když Pavla Klečková a Mani Chilaud před...

Byť na náš dotaz odmítá Martin Konop prozradit, kolik peněz Rockaway, kterému šéfuje Jakub Havrlant, do Manifesta vložilo, prý je to dost na to, aby se mohl celý koncept rozletět do světa. V Manifestu získalo Rockaway 45 procent, zbytek nadále drží Američan Martin Barry, který zůstává i šéfem celého projektu. Všichni jsou prý nicméně s ohledem na další rozvoj Manifesta na jedné lodi. „V rámci synergií mezi Rockaway a Martinem Barrym si velmi rozumíme a intenzivně pracujeme na dalších krocích,“ naznačuje Konop.

Rockaway do nového partnerství nepřináší zdaleka jen peníze, ale také velké know-how a zázemí spousta úspěšných firem a zkušených lidí, které může i v Manifestu využít. „V Rockaway se vždy snažíme kombinovat online a offline svět a klasický retail dnes začíná být disruptovaný právě různými novými koncepty, jako je Manifesto,“ míní Konop, který se v investičním světě pohybuje od studií a do Rockaway přinesl i své zkušenosti nabyté nejen z tuzemského fondu Hartenberg Capital, ale i z pozice CFO ve startupu Keastone, v němž se pohyboval mezi Českou republikou, Indií a Spojenými státy.

Digitalizovat, vylepšovat, škálovat

Přestože Manifesto není úplně typickým startupem, v Rockaway k němu nepřistupují nijak zvlášť jinak než k ostatním zainvestovaným projektům, mezi nimiž je například Productboard, Brand Embassy nebo Storyous, který byl prvním krůčkem Rockaway v gastronomickém světě. Zatímco Manifesto dosud fungovalo především offline, chce Martin Konop se svým týmem zapracovat na digitální platformě a následně i již zmíněné expanzi do zahraničí. Zkrátka klasický startupový scénář: digitalizovat, vylepšovat a škálovat.

„Chceme zákazníkovi přinést digitální platformu, která zajistí personalizovaný zážitek a vedle informací o dění v Manifestu nabídne také například vlastní profil, věrnostní program nebo rezervace iglú, které jsou hodně využívané,“ popisuje Konop nejbližší plány. Druhá část bude rovněž napojená na zmíněnou digitální platformu a zároveň reaguje na v Praze velmi se rozvíjející trend, a tím je food delivery.

Od loňska sice v Praze vedle Dáme jídla působí také Wolt a Uber Eats a jejich kurýry potkáte prakticky všude, ale podle Konopa má Manifesto v rukávu něco navíc. „Když si budete chtít objednat třeba pizzu a burger, současná food delivery scéna to neumožní, protože stávající hráči nedokáží kombinovat do jedné objednávky jídlo z více restaurací. Proto chceme využít, že je v Manifestu vedle sebe přes 20 gastropodniků, a spojovat do jedné objednávky široké portfólio jídel,“ prozrazuje Konop.

Gastronomicky-kulturní hub

V Manifestu je nicméně Rockaway zatím jen pár týdnů, a tak je i možnost rozvozu jídel teprve v přípravě. Jasné už teď však je, že Manifesto již brzy nebude jen jedno. Ve druhé polovině roku je v plánu otevřít druhou pobočku v Praze, pravděpodobně na Smíchově, a během následujících dvanácti měsíců by se mělo Manifesto objevit také někde v západní Evropě. Cílem nebudou nutně ta největší velkoměsta, ale především metropole se správným kulturním zázemím a kde bude příležitost využít podobného místa jako na Florenci, které by mohlo Manifesto zrevitalizovat a pomoci tak nejen svému byznysu, ale i městu jako takovému.

„Manifesto pro nás není jen gastronomická záležitost, vidíme v celém konceptu i jiný přístup k zábavě a obecně ke způsobu, jak dnes lidé konzumují nejen jídlo. Chceme z Manifesta udělat gastronomicky-kulturní hub jak pro domácí zákazníky, tak pro turisty, kteří do Prahy přijíždějí. Vidím pro to na trhu velký prostor,“ hlásí Martin Konop, který sice odmítá prozradit i to, jak se daří samotnému Manifestu, nicméně dává k dobru alespoň jednu statistiku z prvních dnů letošní sezony, která byla zahájena v polovině března.

„Dva dny po otevření bylo krásně, nejteplejší první jarní den, a my jsme měli pro nejsilnější letní měsíce naplánovaný nějaký předpoklad vypitých piv. Už během té první neděle byl reálný počet téměř dvojnásobný oproti našemu očekávání, takže to je pro nás rozhodně dobrý start,“ usmívá se Konop. Manifesto tak má i díky nové investici od Rockaway našlápnuto slušně a bude zajímavé sledovat, jak se mu bude dařit i v dalších nových destinacích.