Konec plastových lahví na maratonech. Běžci v Londýně se občerstvovali jedlými kapslemi z mořských řas

Ekologie je v poslední době stále skloňovanějším tématem a v důsledku toho vzniká nejen spousta nových organizací bojujících za lepší životní prostředí, ale ekologickou stopu se snaží snížit i ty existující. Týká se to i všemožných běžeckých závodů, které za sebou každoročně nechávají desítky tisíc kilogramů plastového odpadu, a to zejména kvůli plastovým lahvím s vodou, jež se v průběhu závodů rozdávají běžcům. Při nedělním londýnském maratonu se proto organizátoři rozhodli, že některé plastové lahve nahradí ekologickými kapslemi z mořských řas, které se během několika málo týdnů zcela rozloží.

Nové inovativní kapsle nesou název Ooho a za jejich vývojem stojí londýnský startup Skipping Rocks Lab vedený absolventy umělecké školy Royal College of Art Rodrigem Garciou Gonzalezem a Pierrem Paslierem. Jde o rozložitelné váčky, které mohou být naplněné vodou nebo jakoukoliv jinou tekutinou. Jejich obal je tvořen speciální látkou vyrobenou z mořských řas, proto je 100% ekologický a přirozeně se rozloží do čtyř až šesti týdnů, tedy za zhruba stejnou dobu jako ovoce. Člověk obal buď rozkousne a vypije jeho obsah, nebo ho muže klidně sníst celý, je totiž zdravotně nezávadný.

ooho-capsule1

Pořadatelé slavného londýnského maratonu se pro inovativní kapsle rozhodli především proto, že cílem letošního ročníku bylo uspořádat nejekologičtější závod vůbec. Loňský maraton v Londýně po sobě totiž zanechal zhruba 760 tisíc plastových lahví poházených po ulicích hlavního města, a tak se pořadatelé letos zaměřili na snížení tohoto čísla alespoň o 215 tisíc kusů.

Základem obalu jsou mořské řasy

Rodrigo Garcia Gonzalez a Pierre Paslier začali na vývoji technologie kapslí Ooho pracovat již v roce 2013. Díky tomu vytvořili materiál s názvem Notpla, jehož základ tvoří hnědá mořská tráva. Ta se v přírodě rozloží ještě rychleji než syntetické vlákno PLA vyrobené z rostlinných materiálů, které se často používá jako náhražka plastu. Výhodou obalu Notpla je i to, že může být využit jako ochrana proti vodě a mastnotě při výrobě různých obalových materiálů. Výrobu kapslí zajišťuje sama společnost Skipping Rocks Lab přímo v Anglii.

Ačkoliv jsou kapsle přírodní, nemusí obsahovat pouze vodu. Naopak je možné je naplnit jakoukoliv tekutou složkou od nápojů až po různé omáčky a dipy, proto také firma ve velké míře spolupracuje s různými značkami. Již v minulosti se spojila s několika vybranými, skrze které nabízela například kečup a jiné omáčky pro distributory rychlého občerstvení či dodávala koktejly v ekologickém balení na hudebních festivalech.

ooho-maraton2

Pro účely londýnského maratonu se firma již poněkolikáté spojila s výrobcem energetických nápojů Lucozade. Kapsle, které byly naplněny nápojem Lucozade Sport Orange, byly běžcům rozdávány v průběhu běhu na několika stanicích a celkem se jich nakonec rozdalo více než 30 tisíc. Zcela poprvé se tyto dvě firmy spojily loni na podzim při příležitosti zářijového maratonu v Richmondu. Od té doby se kapsle objevily již na několika dalších sportovních událostech, ale žádná z nich nenabízela možnost představit novinku tolika lidem jako právě na londýnském maratonu, kterého se každoročně účastní více než 40 tisíc běžců.

future-port-prague2018_1

Přečtěte si takéNejvětší futuristická akce ve střední Evropě bude opět v Praze. Future Port se letos přesouvá na Výstaviště

Při závodu byl letos celkový počet stanic s nápoji snížen z 26 na 19 včetně toho, který nabízel kapsle Ooho. Dva ze stánků dokonce rozdávaly nápoje v rozložitelných kelímcích. Ačkoliv se i letos rozdaly tisíce plastových lahví, značka Lucozade Sport je slíbila vyrobit z recyklovatelného plastu pro menší zatížení životního prostředí. Lahve tak budou nyní odvezeny do zařízení, kde budou recyklovány a následně se z nich vyrobí nové pro další využití.

„Jsme pyšní na to, že naše lahve vyrobené pro příležitosti různých sportovních událostí jsou vyrobeny ze 100% recyklovatelného plastu. Tyto ambiciózní kampaně pro nás znamenají, že můžeme pokračovat v boji proti plastům a minimalizovat náš dopad na životní prostředí,“ sdělila pro magazín Dezeen Michelle Normanová, ředitelka vnějších záležitostí a udržitelnosti Lucozade Ribena Suntory, pod níž jednotlivé značky Lucozade spadají.

ooho-capsule2

V CzechCrunch se věnuje především tématu byznysu, startupů a inovací. Fanoušek nejen Applu, ale i cestování a dobré kávy.

CzechCrunch News

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.