Inzertní portál jako sociální síť. Slovenské Offero má přes 100 tisíc uživatelů a může být v Česku náhradou za Letgo
, /

Inzertní portál jako sociální síť. Slovenské Offero má přes 100 tisíc uživatelů a může být v Česku náhradou za Letgo

Inzertní portál jako sociální síť. Slovenské Offero má přes 100 tisíc uživatelů a může být v Česku náhradou za Letgo

Nákup a prodej zboží všeho druhu probíhá na internetu od nepaměti. Prodávají jednak internetoví obchodníci, ale také sami lidé na různých bazarech, aby se například zbavili nepotřebných věcí. Ve světě internetu zveřejněním inzerátu okamžitě oslovují desítky, stovky, ne-li tisíce lidí a prodej je tak jednoduchý a rychlý. Stále větším trendem je pak i tzv. sousedský prodej, kdy je vaše zboží nabízeno zejména lidem v okolí, kdy je pak ještě jednodušší jeho předávka.

V Česku tento koncept začal prokopávat globální hráč Letgo, jehož situace je však po posledních trochu podivných týdnech značně nejistá. Navíc to není pouze Letgo, kde mohou Češi velmi snadno, rychle a především zdarma nabízet zboží všeho druhu. Alternativu k věhlasnějšímu konkurentovi představuje slovenské Offero, které svou inzertní platformu rozvíjí na Slovensku a v České republice poslední dva roky.

Sousedský prodej na Facebooku

Do Česka sice Offero přišlo až po Letgo, ale jak vzpomíná jeden z jeho zakladatelů Peter Feranc, nešlo jen o nějakou lokální kopii – nápad totiž vznikl úplně jinak. „S kamarádem jsme tehdy provozovali několik velkých facebookových skupin, které sloužily pro sousedský prodej, a mezi lidmi byly obrovsky populární a rychle se šířily,“ vzpomíná Feranc, který začal s dalšími kolegy celou myšlenku rozvíjet, až z toho vznikl nápad na větší platformu, která by právě tyto skupiny na Facebooku nahradila, respektive sjednotila.

„Když jsme Offero spouštěli, fungovalo několik webových inzertních portálů, ale jen málo z nich mělo i mobilní aplikaci,“ vzpomíná na dobu před více než dvěma lety Feranc, kdy se u nás teprve začalo rozvíjet Letgo a i tuzemští velcí hráči jako Sbazar nebo Bazoš kvůli tomu zpozorněli. Poslední jmenovaný například právě vývoj mobilní aplikace urychlil, aby mu neujel vlak. Offero zase zejména na začátku čerpalo inspiraci z velkého amerického hráče Offerup, který jinde nefunguje, a začalo pronikat mezi slovenské i české zákazníky.

Od svého startu Offero kontinuálně roste, meziroční přírůstek nových uživatelů činil více než 100 procent a aktuálně jich na slovenské platformě obchoduje v Česku a na Slovensku přes 100 tisíc. Potenciál na trhu je nicméně mnohem větší a když se před několika týdny objevila informace o tom, že z tuzemska odchází právě zmíněné Letgo, v bratislavských kancelářích zbystřili.

Nikam neodcházíme

Přestože to možná nakonec bude s odchodem původem amerického konkurenta trochu jinak, v Offeru mají dobrý důvod se o situaci zajímat. Uživatelům totiž mohou nabídnout podobný produkt a – slovy svých zakladatelů – také jednu důležitou výhodu. „Jsme slovenský startup, který chce působit především v Česku a na Slovensku. Uživatelé se tak nemusí bát, že bychom někam odcházeli,“ říká Feranc v reakci na dění kolem Letgo, které působí na mnoha trzích po celém světě. Jeho budoucnost nejen na českém trhu je nadále velmi nejistá.

Petr Kováčik: Jak stavět tým od nuly aneb dilema mezi startupovými nadšenci a áčkovými profíky

Ke konci loňského roku opustil Petr Kováčik po osmi letech pozici CEO v největším vyhledávači slev v Česku...

Vzhledem k tomu, že původní myšlenka vznikala na Facebooku, je i samotné Offero od začátku budováno jako sociální síť. Můžete na něm sledovat své oblíbené prodejce a nechat si zasílat notifikace, když vystaví něco nového. I komunikace probíhá formou tradičního chatu přímo v aplikaci, což jsou atributy, které fungovaly už ve zmíněných skupinách na Facebooku. Offero pak navíc nabízí zajímavý prostor i pro ty, kteří chtějí prodávat větší množství zboží.

„Od začátku dáváme prostor také malým individuálním prodejcům, kteří nemají energii, finance nebo schopnosti na vytvoření vlastního e-shopu. Na Offero mohou přidávat, kolik věcí chtějí, nemají žádná omezení a ve výsledku také oni dělají bazar zajímavý a přitahují další kupující,“ popisuje Feranc s tím, že právě neomezený počet inzerátů je jedna z věcí, která Offero od některých konkurentů odlišuje.

Nejprve uživatelé, až pak peníze

Důležitou propozicí slovenské inzertní platformy je pak i to, že je pro uživatele zcela zdarma. Za vložení libovolného počtu inzerátů se nic neplatí, čímž právě bodovalo i Letgo. Zároveň to ale podle mnohých může být důvod jeho ohlášeného (a pak alespoň dočasně odvolaného) odchodu z mnoha zemí ve střední Evropě, protože prostě nevydělával. Logicky tak vyvstává otázka, jaká budoucnost čeká Offero. Tým, který za projektem stojí, je ale zatím v klidu.

„Nejprve chceme vybudovat značku, povědomí a důvěru, že přes Offero lidé rychle prodají i koupí to, co potřebují. Nechceme jim zatím stavět žádné překážky a odrazovat je poplatky,“ hlásí Feranc s tím, provoz portálu aktuálně financuje nejmenovaný investor, který do slovenského projektu vložil několik stovek tisíc eur. „Časem přibudou placené funkce a promýšlíme několik monetizačních modelů, ale inzerce jako taková bude na Offero vždy zdarma,“ dodává Feranc.

Kdy ani jak začne Offero vydělávat, tedy zatím není jisté. Feranc chce se svými kolegy aktuálně především nabírat nové uživatele a placené funkce přidat, až bude uživatelská báze dostatečně velká. Zda v tom budou Slováci úspěšnější než Letgo, které obvykle volí podobnou strategii, ukážou až následující měsíce či roky.