Hubert Palán z Productboardu: Dominovat budou firmy, které dokonale porozumí potřebám zákazníka

Hubert Palán, CEO Productboardu

Mezi nejnadějnější české startupy současnosti jednoznačně patří Productboard. Jeho šéf Hubert Palán dokázal najít díru na trhu, staví nástroj nejen pro produktové manažery a plán je jasný: stát se startupem, jehož hodnota překročí 1 miliardu dolarů. Na investicích už Productboard nabral téměř 20 milionů dolarů a Hubert Palán nyní pro CzechCrunch na následujících řádcích popisuje, proč si myslí, že v budoucnu budou dominovat firmy, které dokonale porozumí potřebám zákazníka.

Technologie se staly tak přirozenou součástí našich životů, že už si jejich přítomnost mnohdy ani neuvědomujeme. Přitom kdo by si před třiceti lety vsadil na to, že si zanedlouho budeme moci jediným poklepáním na telefon přivolat odvoz, nakoupit jídlo nebo najít hlídání pro psa? To však neznamená, že se na trhu najde místo pro každou novou firmu či službu. Právě naopak – v záplavě možností je stále těžší vydobýt si pozornost a důvěru zákazníka.

V průběhu let na to šly technologické firmy různě. Zažili jsme dobu, kdy fungovaly v režimech engineering-driven a sales-driven product developmentu. V prvním případě engineering-driven firem uvádění produktů na trh řídili technologičtí profesionálové, kteří dobře rozumí dostupným technologiím, ale nemají hlubokou empatii pro potřeby zákazníků.

Příkladem budiž Google Glass, které před sebou měly zářnou budoucnost do chvíle, než je i lidé v Googlu v tichosti odložili do zásuvek svých stolů – v životech zákazníků pro ně nebylo místo, což inženýři bohužel zjistili až po oficiálním představení.

Na prahu evolučního kroku

V druhém případě sales-driven společností nešlo tolik o produkt jako o jeho obchodní potenciál. Do dnešního dne přežívají robustní nástroje, které vám místo týdenního dema zdarma nabídnou tříhodinovou prezentaci vedenou obchodním ředitelem, jejich implementace do firemní IT struktury trvá týdny a potřebujete na ni pět specialistů, které pochopitelně zaplatíte nad rámec samotného produktu. Stále se najdou firemní zákazníci, kteří si náročnost spuštění a astronomickou cenu spojují s vysokou kvalitou produktu, ale i tento argument už ve světle služeb založených na nízkém měsíčním předplatném vyklízí pole.

hubhub-na-prikopech-productboard

Kanceláře Productboardu v pražském HubHubu

Osobně věřím, že stojíme na prahu evolučního kroku, jehož hlavním znakem bude maximální zaměření na produkt v kontextu každodenního života zákazníků založeném na dokonalém porozumění jejich potřeb.

Vysvětlím.

V digitálním světě můžeme vyvinout produkt prakticky bez omezení; nové funkce můžeme přidávat donekonečna. Kde neexistují mantinely „reálného“ světa, je snadné podlehnout dojmu, že čím komplexnější náš produkt bude, tím víc zákazníků uspokojí. Ne vždy to ale platí. Podívejme se například na Evernote.

Kdysi svižná a přímočará poznámková aplikace a průkopník v synchronizaci mezi zařízeními v průběhu let nabobtnala do proporcí, kvůli kterým ji mnoho lidí opouští a hledá jednodušší alternativu – produkt, který je svým designem, funkcionalitou i pricingem nastavený tak dobře, že jim stojí minimálně za stažení zkušební verze. Jakmile jej najdou, pravděpodobně u něj zůstanou.

yemi-ad1

Přečtěte si takéYemi A.D.: Od začátku jdu za svým snem. Jsem hrdý, že můžu ve světě reprezentovat Českou republiku

Takzvané product-driven firmy si uvědomují, že nové produkty je třeba vyvíjet nejen s ohledem na technologické možnosti a obchodní příležitosti, ale především s notnou dávkou empatie k zákazníkovi. Jedině takové produkty nabídnou skvělou uživatelskou zkušenost při vynaložení minimálního úsilí a ještě u toho vyřeší reálný problém, který zákazníka pálí.

Produktový šéf na scénu

Jedním příkladem za všechny je kanadská aplikace pro správu hesel 1Password. Ta řeší věčný problém zapomínání hesel a jejich „recyklování“ napříč různými službami, k tomu uživateli celou agendu kolem hesel maximálně usnadňuje a řekne si za to o peníze, které si většina z nás bez problémů dovolí obětovat. Aby takové produkty mohly vznikat, přichází na scénu profesionálové, kteří se vyznají v technologické stránce věci a dokáží se vcítit do situace zákazníka na druhé straně.

hubert-palan-productboard

Hubert Palán, CEO Productboardu

Pozice Chief Product Officer (CPO), kterou zastávají, dnes patří mezi nejdůležitější role ve firmě a poptávka po těchto talentech raketově roste. Získat do týmu člověka, který přinese znalost technikálií doplněnou o pochopení trhu, jeho segmentaci a vhled do přání a potřeb zákazníků, bude stále významnějším faktorem úspěchu.

Svého CPO už mají prakticky všechny moderní digitální společnosti jako Facebook či Slack, ale i společnosti, které byste nečekali, například vydavatelství The Atlantic nebo ministerstvo zdravotnictví a sociálních služeb USA. Budete další?

Hubert je zakladatel a CEO productboard.com, uživatelsky přívětivé Software-as-a-Service (SaaS) platformy pro strategický vývoj a řízení produktů, která umožňuje účinně definovat a strukturovat trh, analyzovat konkurenci a zákazníky a následně odhalovat jejich skutečné potřeby. productboard má centrálu v San Franciscu a pobočku v Praze a stojí za ním investoři ze špičkových VC fondů jako Kleiner Perkins, Index, Credo, Reflex, a Rockaway. productboard byl veřejně spuštěn na pódiu nejprestižnější startup soutěže TechCrunch Disrupt Startup Battlefield v San Franciscu v roce 2016. Hubert je ženatý a žije se svojí ženou Jennou a malým synkem Hubertem pátým v San Francisco Bay area, v Kalifornii.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.