Češi vzali půl milionu dílků LEGO a postavili další sporťák. Takto vypadá McLaren Senna z kostiček z Kladna

Psal se srpen minulého roku, kdy se Česká republika opět proslavila po celém světě. Tehdy však nešlo o návštěvu prezidenta v zahraničí nebo množství vypitých piv, ale o pojízdný model supersportu Bugatti Chiron, který čeští inženýři a designéři postavili kompletně z kostiček LEGO přímo v továrně na Kladně. Jednalo se o světový unikát, který fascinoval zejména svým detailním a maximálně věrohodným zpracováním. Nehledě na to, že díky motorům se dokázal skutečně rozjet.

Týmu šéfdesignéra Lubora Zelinky to nicméně nestačilo. Chtěli přijít s dalším takovým modelem, který by skvost v podobě stavebnicového Chirona svým provedením minimálně srovnal. A protože má LEGO uzavřenou spolupráci také s ikonickou sportovní automobilkou McLaren, se kterou pracuje na řadě Speed Champions, rozhodnutí už nebylo tak složité. České ručičky se opět sešly ve svých kladenských dílnách a začaly pracovat na LEGO variaci dva roky starého sporťáku McLaren Senna.

Hlavní role se znovu chopil Lubor Zelinka. Logicky však nebyl sám. Jeho kreativní tým čítal dalších 41 lidí, od projektových manažerů, konstruktérů, výrobních technologů a modelářů po specialisty na kvalitu a bezpečnost. Pracovní synergie musela být naprosto dokonalá. Už tak měli nastavenou laťku velmi vysoko. A soudě podle finálního vzhledu, je nutné uznat, že dokonalou se opravdu stala.

zelinka

Lubor Zelinka

Po 210 dnech, přesněji řečeno 4 935 hodinách promýšlení, vývoje a reálné práce, se uvnitř továrny největšího středočeského města zjevil další unikátní kousek, na který byly z drtivé části použity pouze kostičky LEGO. Konkrétně šlo o 467 854 dílků, které díky svému specifickému zbarvení a zakřivení vytvořily úctyhodnou repliku McLarenu Senna v šedo-černo-oranžové kombinaci.

„My rádi říkáme, že jediným limitem je vaše představivost,“ prozradil pro CzechCrunch Lubor Zelinka k prapůvodu těchto typů projektů. „Když si to umíte představit, dokážete to z elementů Lega také postavit. Chceme inspirovat děti i dospělé k tomu, aby se nebáli a stavěli, protože když my dokážeme postavit třeba McLaren, kdo ví, co dokážou oni.“

mclaren-lego

Zelinka a jeho tým dozajista vytvořili značnou inspiraci pro každého stavitele, nicméně preciznost celého modelu je na tak vysoké úrovni, že na světě patrně nebude tolik lidí s takovým zázemím, kteří by něco podobného dokázali napodobit. Stavebnicový Senna je totiž kromě kol, volantu, sportovní sedačky řidiče, pedálové skupiny a log, které pochází ze skutečného vozu, vytvořen pouze z kostek. A to navíc extrémně detailně.

lego-bugatti-chiron

Přečtěte si takéLEGO v Česku postavilo z více než milionu dílků stavebnice Technic pojízdné superauto Bugatti Chiron

Patrné to je hlavně na zadním křídle, na jehož výrobu mělo padnout přibližně 20 tisíc dílků, a také na výklopných dveřích, které jsou funkční a slouží jako brána pro usednutí nejen před volant, ale i plnohodnotný dotykový displej uvnitř kabiny.

„Na míru našemu modelu pak moji kolegové navrhli rám, zavěšení kol, řízení a brzdy, aby bylo možné s modelem při přepravě manipulovat jako s běžným autem. Dále je v modelu relativně hodně elektroniky a kabeláže, protože řada ovládacích prvků v kabině je funkční,“ dodává Zelinka.

mclaren-lego8
mclaren-lego3

Lepidlo bylo třeba. Hlavně pro bezpečnost

Je nutné podotknout, že kostičky nedrží pouze samy o sobě: jsou zpevňovány i lepidlem, které má být u podobných projektů základem. „Modely jsou díky lepidlu mnohem pevnější a bezpečnější. Nehrozí, že by se část ulomila při přepravě. Nebo ještě hůř, pod rukou návštěvníka. Vzhledem k tomu, že celý model jsme od začátku navrhovali právě s ohledem na možnost nastoupit do interiéru, pracovali jsme s předpokladem vysokého namáhání a nechtěli jsme v tomto směru nijak experimentovat,“ objasňuje Zelinka.

I díky lepidlu celý stavebnicový sporťák drží pohromadě a váží neuvěřitelných 1 700 kilogramů, což je paradoxně ještě o necelých 400 kilogramů více, než kolik váží skutečný originál McLaren Senna.

mclaren-lego6

Vlevo LEGO model, vpravo originál McLaren Senna

Projekt jako takový zahrnoval i celou řadu výzev, s nimiž si inženýři museli poradit. Každá odchylka by totiž výsledek mohla zásadně znehodnotit, čehož se tvůrci logicky chtěli vyvarovat. „Jeden detail nám dal obzvlášť zabrat, a to typické dveře otevírající se směrem nahoru. Reálné jsou z uhlíkových vláken a zvednete je jednou rukou. Variace z kostek ale i s výztuhou váží 70 kilogramů a bezpečně je upevnit byla docela výzva,“ popisuje Zelinka jednu z největších výzev.

Nyní bez motorů

McLaren Senna musel být ze své podstaty vzhledově zcela odlišný od zmíněného Bugatti Chiron, který se na Kladně narodil před více než půl rokem. Výraznou změnou u nejnovějšího modelu je však absence jakýchkoliv mikromotorů. Senna totiž nejezdí a slouží především jako statický objekt na výstavy.

„Vždy, když stavíme podobně velký model, snažíme se zároveň o to, abychom přinesli i něco nového. Elektromotory už jsme si vyzkoušeli v Chironu, ale když jsme ho pak vystavovali, největší zájem stejně byl o to, zda je možné se do něj zkusit posadit. Oproti tomu model Senna je od začátku postavený právě na zprostředkování tohoto zážitku,“ vysvětluje Zelinka.

mclaren-lego5

O ikonický jekot tohoto hypersportu se však nepřichází. Tvůrci mysleli na to, že fajnšmekři nebudou chtít jen ryze vizuální zážitek, ale i ten zvukový. Proto model vybavili dvojicí reproduktorů, ze kterých se agresivní zvuk dostane ven při sešlápnutí pedálů.

Dílo ocenil i Bruno Senna

Jak už samotné označení vozu indikuje, McLaren Senna byl pojmenován po Ayrtonu Sennovi, který v kokpitech formulí McLaren vyhrál v minulém století tři mistrovské tituly F1. Jeho úspěšné závodní tempo se mu však v roce 1994 stalo osudným a na dráze v San Marinu zahynul. Příjmení tohoto Brazilce však nezůstalo v zapomnění a jistým způsobem na něm staví i jeho synovec Bruno Senna, kterému byl tento model v britském Wokingu slavnostně představen.

tesla-model-s

Přečtěte si takéTesla jde vstříc plně autonomní jízdě. Na dálnici už umí jet její elektromobily bez zásahu řidiče

„Byl naprosto nadšený,“ vzpomíná Zelinka. Před slavnostní premiérou strávil s modelem hodně času a prohlížel si všechny detaily jak v exteriéru, tak v kokpitu. Všiml si třeba i takové drobnosti, že náš model má zásluhou našeho elektroinženýra nakonec plynulejší animaci předního blinkru než originál. Chválil také samotné ovládaní, které je stejné jako předloha. Nemuseli jsme ho ani nic učit, hned věděl, kam sáhnout pro ovládací prvky.“

Senna si navíc model v měřítku 1:1 bude moci užívat i dále. Zůstal totiž v sídle McLarenu ve Wokingu, nicméně v červenci by měl vyrazit i za účastníky festivalu Goodwood Festival of Speed. Zelinka dodává, že v budoucnu přibudou i další lokality, kde bude toto – dá se říct – umělecké dílo z českých dílen vystavováno.

mclaren-lego7
mclaren-lego4

Foto: McLaren

Redaktor CzechCrunch, šéfredaktor AppleCrunch, fanoušek minimalismu, designu a technologií, Olomouc