Bývalý tenista Radek Štěpánek věří, že se dá auto mýt i bez vody. Vstupuje do společnosti No-H2O

Bývalý tenista Radek Štěpánek věří, že se dá auto mýt i bez vody. Vstupuje do společnosti No-H2O

Bývalý tenista Radek Štěpánek věří, že se dá auto mýt i bez vody. Vstupuje do společnosti No-H2O

Radek Štěpánek je jeden z nejúspěšnějších českých tenistů, který se dokázal probojovat až na 4. místo světového žebříčku ATP. Má za sebou takové úspěchy jako vítězství ve čtyřhře na Australian Open či US Open nebo zisk bronzové medaile ve smíšené čtyřhře na letních olympijských hrách v Riu de Janeiru. Konec profesionální kariéry ohlásil v roce 2017 a od té doby se věnuje nejrůznějším projektům, které se zaměřují na ochranu životního prostředí a obnovitelné zdroje.

Posledním takovým projektem je i No-H2O, do kterého Štěpánek vstupuje jako akcionář české franšízy této značky. Společnost No-H2O byla založena v roce 2007 irským automobilovým závodníkem Emmetem O’Brianem a specializuje se na výrobu autokosmetiky, která umožňuje čištění laku vozu bez použití vody.

„Věnuji se především ekologickým projektům a jedním z nich je No-H2O. Dokážeme nabídnout zákazníkům mytí automobilu bez použití vody, což znamená, že v průměru ušetříme 135 litrů vody za jedno umyté auto. Každý ušetřený litr se počítá,“ říká sám čtyřicetiletý Štěpánek.

Technologie funguje na bázi nanočástic, které vytváří okolo nečistot a na povrchu celého vozu tenký film a ten je následně speciální utěrkou roztírán, čímž je nečistota odstraňována. Zároveň se na povrchu laku vytváří polymerová vrstva, která jej chrání před poškrábáním, ulpíváním nečistot a propůjčuje mu vysoký lesk. Takto lze mýt lak automobilů, motocyklů, jízdních kol, ale třeba i golfového vybavení bez jediné kapky vody. V praxi to znamená, že ošetření laku lze tímto způsobem provádět v podstatě kdekoliv a šetrně vůči životnímu prostředí.

Zásoby vody se tenčí

„V Česku přibývá víc a víc zodpovědných spotřebitelů, kteří mají zájem opustit zaběhnuté postupy a vydat se šetrnější cestou. A to je i jeden z hlavních potenciálů podnikání v ekologických projektech, jako je No-H2O. Již brzy se můžeme dočkat okamžiku, od kdy budou postupy šetrnější k přírodě zákazníky přímo vyžadovány, a tak proč tomu nejít naproti,“ dodává Štěpánek, který se kromě No-H2O věnuje i regulaci palivových aditiv a dalším ekologicky zaměřeným projektům.

Karel Janeček: Fungování společnosti se musí změnit. Klíčovou roli sehrají startupy i technologie

Karel Janeček je všude, kde se něco děje. Ať už s vlastním projektem, jako investor, mecenáš nebo člověk,...

Pro CzechCrunch jeho zástupci prozradili, že detaily Štěpánkova vstupu do české franšízy No-H2O se teprve finalizují, takže prozatím není jasné, za kolik a jaké procento v ní bývalý tenista získá. Vše by nicméně mělo být doladěno v následujících týdnech.

Na jedno umytí automobilu spotřebuje člověk přibližně 100 až 200 litrů vody, přičemž denně v rámci běžných činností, jako je hygiena či mytí nádobí, spotřebujeme podle Českého statistického úřadu průměrně 90 litrů vody. Podobné projekty by mohly pomoci s omezováním její spotřeby v jednotlivých domácnostech. Ta sice v průměru meziročně klesá, přesto se však zásoby podzemní vody povážlivě ztenčují a někteří již dnes označují vodu za ropu budoucnosti.