WhatsApp vyráží do boje s fake news. Pomůže nová funkce na zpětné vyhledávání obrázků

fakenews1

Není pochyb o tom, že jedním z nejpalčivějších problémů dnešní informačně otevřené doby, jsou smyšlené informace, tzv. fake news. Tomuto trendu velmi nahrávají především sociální sítě a komunikační platformy, které umožňují v podstatě komukoliv ve zlomku vteřiny odeslat smyšlenou zprávu a vedomě tak ovlivnit velký okruh lidí. Twitter, Facebook, YouTube a desítky dalších služeb s tímto nelichotivým trendem bojují už léta a stávají se v podstatě nechtěně nástrojem politických a propagandistických bojů.

Oblíbená chatovací aplikace WhatsApp vlastněná právě Facebookem, nicméně nyní v rámci anti fake news kampaně připravuje novou funkci, která by ověření autentičnosti zpráv měla o něco zjednodušit. Dle uniklých screenshotů z betaverze aplikace pro telefony s operačním systémem Android, které zveřejnil server WeBetaInfo, bude totiž součástí nového WhatsAppu funkce, umožňující zpětné ověření původu obrázku, který uživateli dorazí ve zprávě.

WhatsApp pro toto ověření využije služby konkurenčního Googlu a po kliknutí na tlačítko „Search image“ obrázek porovná právě s podobnými výsledky z databáze největšího světového vyhledávače. Už dle popisu je tedy jasné, že novinka cílí především na nepříliš pokročilé internetové uživatele. Právě ti jsou ale často z pohledu fake news nejsnadněji ovlivnitelnou skupinou.

wh1

Uživatel tak bude moct jednoduchým způsobem zjistit skutečný původ obrázku a ověřit, zda se nejedná například o smyšlenou fotomontáž. Právě fotomontáže, které zasazují reálné fotky do úplně odlišného kontextu, jsou oblíbenou zbraní tvůrců propagandistických zpráv a tyto případy se samozřejmě dějí i v Česku.

Oblíbeným terčem je v poslední době například migrační krize, kdy se fotky skupiny lidí pořízené na druhém konci svět použijí v jiném kontextu, jak například ve svém rozboru ukazuje portál Manipulátoři.cz. Právě nová funkce WhatsAppu odhalení těchto případů udělá zase o něco jednodušší.

obcan

Zakladatel CzechCrunche, fanoušek technologií, cestování a architektury.