Více než sedm let provozu a miliony pasažérů ročně. Nízkonákladová aerolinka WOW Air nadobro končí

wowairceo

Foto: WOW Air

Bývalý šéf zkrachovalé aerolinky WOW Air Skúli Mogensen

0Zobrazit komentáře

Delší dobu se o tom spekulovalo, dlouho měla zároveň aerolinka WOW Air zásadní potíže s financemi a začala utahovat opasky, ale tak strmý pád asi čekal málokdo – minimálně z pohledu zákazníků. Původem islandská nízkonákladová společnost během včerejšího dne oznámila kompletní ukončení provozu a nechala tak po celém světě nespočet zákazníků v nejistotě. V Evropě jde o již dvanáctý krach letecké společnosti za poslední rok.

Při krachu aerolinky totiž nemusí společnost zajišťovat poškozeným náhradní spoj, ti ji naopak nemohou zpětně žalovat, alespoň ve většině případů. Ukončení provozu následovalo poté, co se WOW Air nedokázalo finálně dohodnout se společnostmi Icelandair a Indogo Partners, které měly do aerolinky investovat dostatečné množství prostředků na pokrytí problémů a dalšího provozu.

Nejzásadnější chybou bylo dle šéfa WOW Air, Skúliho Mogensena (na úvodní fotce), rozhodnutí stát se tradičnější aerolinkou místo toho, aby si WOW Air zachoval pozici nízkonákladovky, uvedl pro server Business Insider. Přispěl tomu i lednový nákup nových letadel Airbus A330. Ještě ve čtvrtek ráno přitom aerolinka o potenciální investici vyjednávala a chtěla plnit veškeré své závazky.

55158fff96bfd1f1482d3e67_5-wowairrkv-cr-bergsveinn-norddahl

Už v průběhu prosince jsme informovali o tom, že aerolinka, jež proslula svými supernízkými cenami letenek i přes oceán, bez investice do 12 měsíců skončí. Nakonec vše přišlo ještě dříve, jelikož vyjednávání s investičními partnery probíhala dlouhou dobu a aerolinka tak po odmítnutí obou z nich nechtěla riskovat další možné komplikace. Indigo Partners měli do firmy investovat až 9,4 miliardy islandských korun, tedy kolem 1,7 miliardy korun.

Mezitím WOW Air rušilo množství spojů a se začátkem letošního roku operovalo s 11 letadly, přičemž v průběhu minulého roku odbavilo přes 3,5 milionu cestujících. Na Indigo Partners se upínala všechna pozornost aerolinky, jelikož investiční firma v roce 2006 koupila krachující americkou aerolinku Spirit Airlines a během let z ní dokázala udělat jeden z nejvýnosnějších byznysů mezi nízkonákladovými aerolinkami vůbec, s příjmy ve stovkách milionů dolarů ročně.

livvr

Přečtěte si takéPražští LIV získali v nové investici 16 milionů korun od zakladatele Oculusu i českých Credo VenturesPražští LIV získali v nové investici 16 milionů korun od zakladatele Oculusu i českých Credo Ventures

Nutno dodat, že až do začátku předminulého roku WOW Air operovalo pravidelně s profitem, pak se ale něco zlomilo. Za prvních devět měsíců roku 2018 se ztráta aerolinky zdvojnásobila oproti stejnému období z 13,5 milionu na 33,6 milionu dolarů. Příjmy v té době spadly o více než 30 procent na 501 milionů dolarů. S tím bylo spojeno i hromadné propouštění zaměstnanců.

woair

Letadlo nízkonákladové aerolinky WOW Air

Abychom však neskončili u negativních věcí – WOW Air byla jedna z prvních aerolinek vedle Norwegian, která nabídla jedny z nejzajímavějších tarifů pro lety z Evropy do Spojených států. Konkrétně v roce 2015 začala na trase Reykjavík–Los Angeles/San Francisco nabízet lety za 99 dolarů, tedy pouhých 2 275 korun. Byť se stejně jako u jiných nízkonákladovek jednalo o cenu bez občerstvení a odbavených kufrů.

To vše je nicméně nenávratně pryč. Zákazníci se nyní musí popasovat se vzniklými problémy, mohou dokonce využít několika nabídek konkurenčních aerolinek, které pro ně nabízí takzvané záchranné tarify s lepší cenou. Jednou ze zajímavých možností může být i takzvaný chargeback u banky. Pokud jste platili některou z letenek přímo na stránkách WOW Air, banka by mohla na základě žádosti u vydavatele karet ověřit, zda by ještě bylo možné stáhnout platbu zpět a zákazníkům ji vrátit.

Diskuze (0)

Novinka

Anonym