Tesla mezi elektromotocykly uvádí nový model. Zero SR/F jede až 200 km/h a má digitální palubovku
, /

Tesla mezi elektromotocykly uvádí nový model. Zero SR/F jede až 200 km/h a má digitální palubovku

Tesla mezi elektromotocykly uvádí nový model. Zero SR/F jede až 200 km/h a má digitální palubovku

Stejně jako automobily, i motorky v posledních letech zažívají proměnu, která se definuje zejména přechodem z běžných spalovacích motorů na elektrické. Na tento trend, jenž se promítá i například do oblasti letecké nebo lodní přepravy, začínají vedle startupů nasedat i zaběhlí hráči jako Harley-Davidson se svou LifeWire nebo Piaggio s elektrickou Vespou Eletricca. Na trhu nicméně figurují i společnosti, které elektrifikované motorky produkují od svých prvních dní. Mezi ně patří i kalifornský výrobce Zero.

Výhradně elektrické motorky vyrábějící firmu založil v roce 2006 bývalý inženýr NASA Neal Saiki a během 13 se mu podařilo Zero vypracovat z malé firmy na lídra ve své oblasti, jenž svět zásobuje celou řadou zajímavě provedených modelů. Celým světem se myslí i Česko, kde je možné tyto mašiny – často označované jako „Tesly mezi elektromotorkami“ – sehnat jak u autorizovaných prodejců, tak například na Alze. A právě česká e-shopová jednička letos nabídne i nejnovější model, který Zero před pár dny v New Yorku představilo.

Jedná se o variantu pod označením SR/F, která má dle slov samotné firmy být „první chytrou motorkou na trhu“. Jestli svého přesvědčení dostojí, se ukáže v dubnu, kdy by se měla oficiálně začít prodávat. Momentálně je možné se odvíjet pouze od papírových specifikací, jež slibují mnoho zajímavého. Klíčovým prvkem je výkon, o který se stará zcela redesignovaný bezúdržbový motor Z-Force s výkonem 81 kW. Díky němu má být SR/F schopna vytáhnout maximální rychlosti až 200 km/h.

Vzhledem k tomu, že má jít zejména o stroj do městského provozu, Zero se soustředilo i na spotřebu. Ta by logicky měla být co nejnižší (navíc v situacích, kdy je vyžadováno časté rozjíždění a brzdění). Na jedno nabití má SR/F během jízdy ve městě vydržet přibližně 260 kilometrů, přičemž by se měla dát do 100 % dobít za zhruba 4,5 hodiny. Zero na druhou stranu vyrukuje i s prémiovou obdobou tohoto modelu, která má slibovat stoprocentní dobití o 2 hodiny rychleji, a to díky 6kW nabíječce.

Vedle těchto technických parametrů, do kterých patří i vylepšené brzdy (ABS) a pohodlnější řazení, se Zero soustředilo také na ryzí uživatelský komfort. Tam na to šlo v několika směrech. Pravděpodobně tím nejvýraznějším je nový palubní systém definovaný displejovým rozhraním, jež má zobrazovat řadu potřebných informací (rychlost, stav baterie a tak podobně).

S digitální palubovkou se však pojí i mobilní aplikace, díky níž budou moci majitelé zjistit, jestli jim motorka nebyla na parkovišti odcizena nebo jestli s ní někdo nějak nemanipuluje. Součástí mají být samozřejmě i údaje o baterce, ujetých kilometrech nebo také všech jízdách.

Tradiční, fungující vzhled

Zero si standardně nechává velmi záležet i na designových provedeních svých motorek. Není tomu jinak ani u SR/F, která opět působí poněkud industriálním pojetím a lze na první pohled vidět jednotlivé vnitřnosti. Možnou výhodou pro některé potenciální majitele je také fakt, že nepůsobí přehnaným futuristickým dojmem (jako tomu bývá i jiných elektrických motocyklů). Sází tak na jasný a přímočarý vzhled, který bude dostupný v červené a bledě zelené barvě.

Rozhodujícím aspektem pro koupi nicméně stále zůstává cena. A ta u kalifornského výrobce není zrovna nízká. Za standardní verzi SR/F si bude účtovat 18 995 dolarů (cca 430 tisíc korun), přičemž prémiová varianta, nabízející například vyhřívané gripy na řidítkách nebo modernější displej na palubovce, přijde na 20 995 dolarů (470 tisíc korun). Oficiální české ceny nicméně veřejné ještě nejsou. České zastoupení na dotaz CzechCrunch zatím neodpovědělo a cenu na svém e-shopu prozatím nemá ani Alza.

Foto: Zero