Škoda Auto v Ženevě překvapila elektrokolem budoucnosti. Plyn i brzdu má v pedálech a ujede 60 kilometrů

Segment mikromobility je jedním ze zjevení poslední doby. Provoz ve městech je čím dál hustší a to s sebou nese celou řadu výzev. Města jsou ucpaná, plná smogu a minimálně ve špičkách je pohyb po nich utrpením. Právě na to prostředky mikromobility reagují a přinášejí pohodlnou a dostupnou možnost, jak se po městě na kratší vzdálenosti pohybovat. Typickými prostředky pak jsou zejména elektrické koloběžky, kola a elektrokola.

Tento trend neuniká ani velkým automobilkám a na autosalonu v Ženevě tak naskočila na tento trend i mladoboleslavská Škoda Auto, která představila koncept elektrického dvoustopého vozidla Klement. Byť koncept na první pohled připomíná elektrokolo, tak úplně jím však není. Kombinuje sice pneumatiky a rám typický pro kola, ale Klement se jinak ovládá za pomoci plynového a brzdového pedálu, nikoliv řidítek, což zase připomíná spíše elektromobil.

skoda-elektrokolo-klement2

Vozidlo je osazeno 4kW motorem, který je schopen vyvinout vysoký výkon. Rychlost je ovšem limitována na maximálních 45 km/h, což do města plně postačí. Uživatel navíc díky tomu nebude potřebovat řidičský průkaz. Klement je poháněn dvěma bateriemi o kapacitě 1,25 kWh, což zajišťuje dojezd lehce přes 60 kilometrů.

Jak již bylo řečeno, o akceleraci a brzdění se řidič stará pomocí pedálů. Na řidítkách tedy není ani ruční brzda, ani žádná páčka pro akceleraci. Pedály ovšem nefungují jako v autě, ale spíše jako třeba na hoverboardu. Pro zrychlení je potřeba oba pedály sešlápnout dopředu, pro brzdění je naopak zapotřebí provést oběma nohama opačný pohyb. Dostatečnou brzdnou sílu zajišťuje hydraulická kotoučová brzda na předním kole a motorové brzdění s elektronickým ABS vzadu. Přímo do rámu jsou pak integrována LED světla.

skoda-vision-e

Přečtěte si takéŠkoda Auto chce mít do čtyř let 10 elektrických modelů, první bude Citigo. Do vývoje investuje přes 50 miliard korun

Představením konceptu Škodovka, patřící pod německý koncern Volkswagen, ukazuje, že se nových trendů nebojí a umí držet krok, zároveň se jedná o prostředek, jak oslovit mladé technologické nadšence. Se svým novým vozítkem nicméně Škoda demonstruje také jistý návrat ke kořenům. Prvopočátky automobilky jsou totiž spojené se vznikem značky Laurin a Klement, která se před 124 lety pustila právě do výroby jízdních kol.

skoda-elektrokolo-klement3

Zatímco Škodovka vyrukovala se svým konceptem Klement, aktivity na poli mikromobility podnikají i další hráči na trhu. Automobilka Seat, koncernová sestra české značky, představila vlastní elektrickou koloběžku. S vlastními elektrickými koly přišel americký koncern General Motors a Ford si za 100 milionů dolarů koupil celý koloběžkový startup Spin.

Lídry udržitelné městské mobility bychom ale zatím hledali spíše jinde. Ve velkém expandují především americké startupy Bird a Lime, přičemž druhá jmenovaná společnost od září působí i v Praze. Minimálně v Evropě mají pak ambice také sdílené koloběžky Bolt estonského Taxify, které by se měly letos objevit i v Praze. Ostatně podle českého šéfa startupu Lime Ondřeje Širokého je apetit pro sdílené elektrické koloběžky v Česku velký.

skoda-elektrokolo-klement4
skoda-elektrokolo-klement5
skoda-elektrokolo-klement6

Absolvent Mediálních studií na FSV UK. Baví mě technologie, mobilita, udržitelnost, fintech a cestování.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.