Největší rival Uberu v USA vstupuje na burzu. První investoři Lyftu zhodnotí své peníze i tisícinásobně

Letošní rok bude jedním z nejzásadnějších, co se týče vstupu amerických miliardových startupů na burzu. Za výsledek to má mít vytvoření nespočtu nových milionářů, ale i další pozitivní prostředí pro růst nových firem a jejich financování. Mezi nejžhavějšími kandidáty pro takzvané IPO, tedy první veřejnou nabídku akcií, jsou letos Uber, Airbnb, Slack, sociální síť Pinterest, síť coworkingů WeWork nebo největší konkurent Uberu na americkém trhu – Lyft.

Právě na něj se nyní upnuly zraky nových investorů i stávajících akcionářů, kteří se konečně dočkají své sladké odměny v podobě zalistování Lyftu na burzu a jeho veřejného obchodování. Stalo se tak dnes při otevření známé americké burzy NASDAQ, kde se akcie začaly obchodovat pod symbolem „LYFT“ s počáteční cenou 72 dolarů za akcii. Primární veřejná nabídka akcií Lyft ohodnotila na 24,3 miliardy dolarů (560 miliard korun). Samotné firmě vyneslo IPO 2,34 miliardy dolarů.

Má jít o jednu z prvních vlaštovek nové generace startupů, která v technologickém odvětví opět překročí zásadní milníky, udělá ze zaměstnanců a těch, kteří věřili, finančně nezávislejší jedince a utvoří tak prostředí pro realizaci dalších zajímavých nápadů. Krok Lyftu přichází poté, co za minulý rok ohlásil ztrátu ve výši zhruba jedné miliardy dolarů. Zapříčiněna byla rapidním růstem a bojem s konkurencí v podobě Uberu, který se na burzu letos chystá také, byť s mnohem vyšší valuací.

Lyft_PressKit_03

Vlastně právě fakt, že nejsou podobné společnosti stále v černých číslech, dává investorům jistý varovný signál. Ti, kteří jsou zvyklí na neustálý tlak na profit a jeho zvyšování, se zdráhají investovat úplně, což může potenciálně i v případě Lyftu vyřadit množství velkých hráčů ze hry. Lyft se ovšem o svou budoucnost nebojí, minulý rok navíc za 250 milionů dolarů koupil největší firmu na sdílená kola na americkém trhu, Motivate, a chce tak postupně, stejně jako konkurence, zapojit multimodální přepravu.

Jistý si je startup dokonce natolik, že i na základě žádostí od největších investorů navýšil spekulovanou cenu z rozmezí 62 až 68 dolarů na 70 dolarů a později pak na 72 dolarů, za kterou se začne obchodovat dnes. A na buben nepřijdou ani samotní řidiči. Těm, kdo odjeli již více než 10 tisíc jízd, nabídne Lyft bonus 1 tisíc dolarů v hotovosti nebo ve formě akcií. Naopak řidiči s více než 20 tisíci úspěšně dokončenými jízdami získají bonus ve výši 10 tisíc dolarů se stejnými podmínkami.

Obrovské zhodnocení prvotních investorů

Největší radost samozřejmě aktuální kroky startupu dělají investorům, kteří se nebáli investovat brzy a vyčkali až dodnes. Skvělým příkladem je například Sean Aggarwal, který dříve pracoval na vedoucích pozicích v eBay nebo PayPalu a který do Lyftu investoval již roce 2007. Přesněji, tehdy se ještě firma nejmenovala Lyft, ale Zimride a zaměřovala se pouze na sdílení přepravy na větší vzdálenosti. Tehdy do ní Aggarwal vložil pouhých 30 tisíc dolarů. Jeho 1,41 milionu akcií má mít po vstupu Lyftu na burzu hodnotu kolem 100 milionů dolarů.

logangreen

Šéf a spoluzakladatel Lyftu Logan Green

Pokud vezmeme míru zhodnocení, je právě Aggarwal na pomyslném stupni vítězů. Do hry se v průběhu sedmi let vložilo i množství velkých institucionálních investorů a obřích společností, včetně Alphabetu, pod který patří Google, automobilového gigantu General Motors či prestižních kalifornských investičních společností Andreessen Horowitz a Founders Fund.

Jedním z prvních venture kapitálových fondů, které do firmy (ještě před změnou názvu na Lyft) zpočátku investovaly, byl například i fond Floodgate Ventures. Ten do startupu vložil v seed kole 750 tisíc dolarů, v dalších kolech pak postupně ještě zhruba 400 tisíc dolarů. Za devět let tak zhodnotí milionovou investici o 9 500 procent na více než 110 milionů dolarů.

revolut-litacka

Přečtěte si takéLítačka si nově rozumí s Revolutem. Můžete s ním kupovat jízdenky i nahrávat na jeho kartu kupóny

Další z fondů, F9 Ventures, za 9 let zhodnotí 350 tisíc dolarů na přibližně 36 milionů. Jednou z nejzajímavějších investic byl ovšem Lyft především pro VC fond Mayfield, který zpočátku investoval zhruba 5,5 milionů dolarů a dalších přibližně 9 milionů dolarů ve třech navazujících kolech. O několik let později prodal 1,7 milionu kusů akcií, což představovalo asi třetinu, s profitem kolem 50 milionů dolarů. Dnes bude mít zbývající část akcií Mayfieldu hodnotu ohromných 600 milionů dolarů. Během osmi let tak jde o 4260% zhodnocení.

Špatně na tom dle serveru The Information nejsou ani další velké investiční společnosti:

  • Andreessen Horowitz – zhodnocení o 1 030 % (5–6 let) ze 100 milionů na 1,1 miliardy dolarů
  • Rakuten – zhodnocení o 183 % (4 roky) z 800 milionů na 2,26 miliardy dolarů
  • General Motors – zhodnocení o 169 % (4 roky) z 500 milionů na 1,34 miliardy dolarů
  • Saúdskoarabský Kingdom Holding Co. – zhodnocení o 188 % (3,5 roku) z 275 milionů na 792 milionů dolarů
  • Fidelity – zhodnocení o 65 % (15 měsíců) z 808 milionů na 1,3 miliardy dolarů
  • Alphabet – zhodnocení o 80 % (1,5 roku) z 500 milionů na 921 milionů dolarů

Všechna tato čísla samozřejmě platí pouze v případě, že se jednotlivé firmy rozhodnou svůj podíl prodat, a podaří se jim to minimálně za cenu, na které se po dnešním IPO začnou akcie Lyftu obchodovat na burze. Nutno dodat, že jsou standardně předchozí investoři nuceni vyčkat s prodejem akcií minimálně po dobu 6 měsíců, tedy po takzvanou lockout period.

Foto: TechCrunch / Flickr

Spoluzakladatel CzechCrunche, nadšenec do byznysu, designu, kryptoměn, cestování a nejrůznějších technologií.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.