Google naplno vstupuje do herního světa. Online herní platforma Stadia se obejde bez drahého hardwaru
, /

Google naplno vstupuje do herního světa. Online herní platforma Stadia se obejde bez drahého hardwaru

Google naplno vstupuje do herního světa. Online herní platforma Stadia se obejde bez drahého hardwaru

Jisté náznaky již proběhly v minulém roce, kdy se projekt Yeti, který Google již delší dobu v utajení připravoval, změnil na pracovní název Project Steam a internetový gigant tím tak potvrdil svůj vstup na herní pole. Nějakou dobu se mimo střípků informací a testování s jednou z předních herních společností nic nedělo, až během včerejšího dne na konferenci GDC v San Francisku Google představil finální podobu nové služby.

Jmenovat se bude Google Stadia a půjde o online herní platformu, díky které bude možné do takřka jakéhokoliv zařízení streamovat množství her a ovládat je za pomocí speciálního ovladače. To vše bez obrovských nároků na hardware, přemrštěných investic a samostatné herní konzole. Přes Stadia se hry budou streamovat přímo ze serverů Googlu až do libovolného zařízení hráče s prohlížečem Google Chrome či systémem ChromeOS nebo dokonce televizní službou Chromecast Ultra. Navázat na hru půjde navíc bez pauzy z jakéhokoliv zařízení.

Google k tomu dodal, že služba bude skvěle fungovat všude tam, kde funguje běžné YouTube. Samotné hry pak aktuálně mají podporovat rozlišení 1080p při rychlosti 60 snímků za sekundu, později letos pak i 4K rozlišení a UHD. Výkon vzdálených počítačů by měl dosáhnout celkem 10,7 teraflops, což znamená vyšší výkon, než mají běžně dostupné konzole PlayStation 4 Pro a Xbox One X dohromady.

Díky podstatě herní služby tak bude možné libovolně přepínat například mezi streamovanými videi na YouTube a samotnou hrou, stejně jako bude možné poslat odkaz ke vstupu do hry kamarádovi. Jedna z možností využití je například vstup do hry po přehrání jejího traileru. Hrát bude možné kompletně bez externího zařízení, ale pokud jste přeci jen zvyklí na klasický ovladač, Google k tomu vytvořil své vlastní zařízení. Jeho bezdrátový ovladač se navíc připojí přímo k serveru, což má zajistit nulovou latenci při odezvě.

Cílem Googlu je přivést na platformu množství áčkových titulů. Firma se domluvila například s legendární společností iD Software, která speciálně pro Stadii vytvořila konverzi hry Doom Eternal, potenciál spolupráce je také s Ubisoftem, který stojí za sériemi her jako Far Cry, For Honor nebo Assassin’s Creed. Právě s jedním z titulů poslední zmíněné série experimentoval Google už v testovací fázi služby. Mezi dalšími tituly pak bude například i NBA 2K19 od 2K Games, hned několik novinek pak bude představeno kolem letošního léta.

Co víc, Google dokonce pro hry na své platformě zakládá i nové herní studio pod názvem Stadia Games and Entertainment, které se bude soustředit jak na vlastní produkci, tak na pomoc s portováním her na novou platformu. Google Stadia se má objevit na trhu ještě v průběhu letošního roku, konkrétně ve Spojených státech, Kanadě, Velké Británii a také většině dalších evropských zemích, doufejme i v Česku.

Největším problémem podobných služeb, jako například již několik let fungující OnLive, je především samotná odezva a výkon, který je závislý na mnoha faktorech, jako je kupříkladu rychlost vlastního připojení k internetu. Oproti klasickým konzolím tak nepůjde hru hrát dál, protože neběží lokálně. Pokud ovšem Google bude schopen tyto problémy eliminovat, půjde o rozumnou konkurenci klasickým konzolím i PC. Mnoho důležitých informací včetně data oficiálního spuštění nebo ceny se ale od Googlu teprve dozvíme.