Google naplno vstupuje do herního světa. Online herní platforma Stadia se obejde bez drahého hardwaru

Jisté náznaky již proběhly v minulém roce, kdy se projekt Yeti, který Google již delší dobu v utajení připravoval, změnil na pracovní název Project Steam a internetový gigant tím tak potvrdil svůj vstup na herní pole. Nějakou dobu se mimo střípků informací a testování s jednou z předních herních společností nic nedělo, až během včerejšího dne na konferenci GDC v San Francisku Google představil finální podobu nové služby.

Jmenovat se bude Google Stadia a půjde o online herní platformu, díky které bude možné do takřka jakéhokoliv zařízení streamovat množství her a ovládat je za pomocí speciálního ovladače. To vše bez obrovských nároků na hardware, přemrštěných investic a samostatné herní konzole. Přes Stadia se hry budou streamovat přímo ze serverů Googlu až do libovolného zařízení hráče s prohlížečem Google Chrome či systémem ChromeOS nebo dokonce televizní službou Chromecast Ultra. Navázat na hru půjde navíc bez pauzy z jakéhokoliv zařízení.

Google k tomu dodal, že služba bude skvěle fungovat všude tam, kde funguje běžné YouTube. Samotné hry pak aktuálně mají podporovat rozlišení 1080p při rychlosti 60 snímků za sekundu, později letos pak i 4K rozlišení a UHD. Výkon vzdálených počítačů by měl dosáhnout celkem 10,7 teraflops, což znamená vyšší výkon, než mají běžně dostupné konzole PlayStation 4 Pro a Xbox One X dohromady.

stadiapc

Google Stadia na notebooku

Díky podstatě herní služby tak bude možné libovolně přepínat například mezi streamovanými videi na YouTube a samotnou hrou, stejně jako bude možné poslat odkaz ke vstupu do hry kamarádovi. Jedna z možností využití je například vstup do hry po přehrání jejího traileru. Hrát bude možné kompletně bez externího zařízení, ale pokud jste přeci jen zvyklí na klasický ovladač, Google k tomu vytvořil své vlastní zařízení. Jeho bezdrátový ovladač se navíc připojí přímo k serveru, což má zajistit nulovou latenci při odezvě.

Cílem Googlu je přivést na platformu množství áčkových titulů. Firma se domluvila například s legendární společností iD Software, která speciálně pro Stadii vytvořila konverzi hry Doom Eternal, potenciál spolupráce je také s Ubisoftem, který stojí za sériemi her jako Far Cry, For Honor nebo Assassin’s Creed. Právě s jedním z titulů poslední zmíněné série experimentoval Google už v testovací fázi služby. Mezi dalšími tituly pak bude například i NBA 2K19 od 2K Games, hned několik novinek pak bude představeno kolem letošního léta.

Co víc, Google dokonce pro hry na své platformě zakládá i nové herní studio pod názvem Stadia Games and Entertainment, které se bude soustředit jak na vlastní produkci, tak na pomoc s portováním her na novou platformu. Google Stadia se má objevit na trhu ještě v průběhu letošního roku, konkrétně ve Spojených státech, Kanadě, Velké Británii a také většině dalších evropských zemích, doufejme i v Česku.

Největším problémem podobných služeb, jako například již několik let fungující OnLive, je především samotná odezva a výkon, který je závislý na mnoha faktorech, jako je kupříkladu rychlost vlastního připojení k internetu. Oproti klasickým konzolím tak nepůjde hru hrát dál, protože neběží lokálně. Pokud ovšem Google bude schopen tyto problémy eliminovat, půjde o rozumnou konkurenci klasickým konzolím i PC. Mnoho důležitých informací včetně data oficiálního spuštění nebo ceny se ale od Googlu teprve dozvíme.

Spoluzakladatel CzechCrunche, nadšenec do byznysu, designu, kryptoměn, cestování a nejrůznějších technologií.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.