Airbus chce s letadlem Vahana změnit vzdušnou přepravu. Má za sebou už 50 testovacích letů
, /

Airbus chce s letadlem Vahana změnit vzdušnou přepravu. Má za sebou už 50 testovacích letů

Airbus chce s letadlem Vahana změnit vzdušnou přepravu. Má za sebou už 50 testovacích letů

V městském vzdušném prostoru dochází v posledních několika měsících k zajímavým bojům. Nejde však o ozbrojené střety, nýbrž o testování, která z firem dokáže světu jednoho dne doručit to nejlepší elektrické letadlo s vertikálním vzletem a přistáním (označované jako eVTOL). Snaží se o to jak ambiciózní startupy včetně českého projektu Zuri Michala Illicha nebo německého Lilia, tak například Uber prostřednictvím iniciativy uberAIR nebo velké letecké společnosti. Jednou z nich je i Airbus, jenž testuje řešení pod označením Vahana.

Vedlejší projekt obřího evropského výrobce letadel měl od samotného založení pod hlavičkou pobočky Airbus A³, operující v Silicon Valley, poměrně zajímavý průběh. Ve srovnání se svou případnou konkurencí totiž přišel relativně pozdě (přibližně před třemi lety), nicméně i tak se dokázal z prvních náčrtů futuristického prostředku proměnit za tuto poměrně krátkou dobu v realitu a za sebou již má 50 testovacích letů. A právě ten padesátý patří mezi ty zatím nejatraktivnější a nejzajímavější.

Multirotorové autonomní letadlo Vahana, které by v ideálním světě mělo fungovat jako modul pro létání na střechy výškových budov ve městech, se znovu postavilo na ranvej v americkém Pendletonu, z ní vertikálně vzlétlo do výšky okolo 63 metrů, odkud se po chvíli naklonilo dopředu (o cca 30 stupňů) a zahájilo svůj let. Ten trval necelých 5 minut, během nichž takzvané Vahana Alpha Two dosáhlo rychlosti až 91 km/h a provedlo sérii zajímavých manévrů, které připomínaly i lety klasických dronů.

Důležitou součástí tohoto testu byl i zisk relevantních dat z celého procesu, aby mohl Airbus svůj eVTOL dron nadále pilovat. A ačkoliv video nemusí působit dojmem, že jde o nějaký přelom v letectví, je tomu právě naopak. Tyto malé kroky jsou klíčové k dalšímu vývoji a pokud se k tomu připočte i fakt, že v rámci celého letu nebylo potřeba žádného lidského zásahu (pouze toho systémového), lze hovořit o zajímavém úspěchu.


Jako o jedné z největších výzev se v případě letadel s kolmým vzletem a přistáním hovoří právě o momentu, kdy letadlo vystoupá do potřebné výšky a musí změnit směr letu na horizontální. Různé firmy k tomu přistupují odlišnými způsoby, ať už nakloněním celého osobního dronu, přidáním vrtulí nebo jejich otáčením, a právě takové pokroky jako v případě Airbusu mohou velmi dobře sloužit jak pro rozvoj celé technologie, tak v boji s konkurencí.

V případě Airbusu jde zejména o souboj s odvěkým rivalem Boeing, který autonomní elektrická letadla s vertikálním vzletem a přistáním taktéž testuje. Konkrétně se tomu tak děje v jeho divizi Boeing NeXt, která koncem ledna přivezla svůj první funkční prototyp založený na velmi obdobném principu jako Vahana.