Airbnb kupuje ve své největší akvizici za stovky milionů dolarů startup na rezervaci hotelů HotelTonight

Alternativa k běžnému ubytování v hotelech, Airbnb, se pouští s novou akvizicí právě do hotelů. Jakkoliv zvláštně to zní, Airbnb kupuje americký startup HotelTonight, který nabízí převážně rezervaci ubytování v hotelech na poslední chvíli, jak už jeho název napovídá. HotelTonight mělo po poslední investici hodnotu kolem 465 milionů dolarů, respektive 10,6 miliardy korun. Cena transakce nicméně oznámena nebyla, byť se odhaduje na více, než byla zmíněná hodnota startupu.

Hotelový startup, který vznikl v roce 2010, za loňský rok utržil lehce přes 200 milionů dolarů, oproti tomu Airbnb obřích 3,5 miliardy dolarů. Od roku 2016 byl dle svých slov zároveň v černých číslech. V případě Airbnb se podle všeho jedná o jeho vůbec největší akvizici, dříve totiž kalifornský startup koupil ve stamilionových řádech pouze Luxury Retreats, za který zaplatil 200 milionů dolarů. HotelTonight ale velmi pravděpodobně stálo ještě více.

Proč se ovšem Airbnb rozhodlo koupit firmu, která na první pohled nabízí relativně odlišný produkt? Ubytování v domácnostech nebo často spíše komplexech, které připomínají tradiční byty, ale slouží primárně pro krátkodobé pronájmy, roste konkurence. Například původem holandská služba Booking.com ve třetím čtvrtletí loňského roku protočila v podobných místech přes 1 miliardu dolarů.

hoteltonightweb

Webová verze HotelTonight

Největším rozdílem mezi hotelovými platformami a Airbnb je ovšem fakt, že Airbnb si často uživatelé plánují delší dobu dopředu, tedy i týdny nebo měsíce před svou dovolenou nebo víkendovým výletem. Kdežto například na HotelTonight vznikají převážně spontánní rozhodnutí a ubytování se v aktuálním místě během několika krátkých minut. V souvislosti s tím nabízí HotelTonight i různé kategorie cen, které jsou založeny nejen na předchozích nákupech nebo takzvaných Tierech, v nichž uživatelé s nákupy postupují výše, ale také na lokaci.

V případě, že se uživatel nachází v úplné blízkosti hotelu, bude mít trochu odlišnou cenu, než když bude v daném městě teprve na letišti nebo když bude dokonce v jiné lokaci. Jde o relativně komplexní systém, který HotelTonight umožňuje prodávat jeden pokoj za velmi rozdílné ceny a vyvolat v potenciálních kupujících jistý pocit urgence. Relativně nedávno navíc začal startup nabízet funkci, která ve výsledcích neukazuje jméno pokoje až do protažení prstem, poté nabídne hotel s výraznou slevou.

strv-semerad-zeifart-smid-stava

Přečtěte si takéAccolade, STRV a Zoot patří mezi nejrychleji rostoucí firmy v Evropě, za tři roky vyrostly o stovky procent

Dnes již HotelTonight funguje v nespočtu měst po celém světě, a to i včetně České republiky, konkrétně v Praze, Brně, Ostravě nebo třeba Českém Krumlově. Ve svých začátcích nabízelo HotelTonight ubytování pouze ten samý den, později rozšířilo booking i na několik dní dopředu a dnes je možné provádět rezervace až na 14 dní předem.

Airbnb tak velmi pravděpodobně integruje podobnou technologii, která bude lépe doporučovat a nabízet ubytování na poslední chvíli. S tím souvisí i rozvoj takzvaných zážitků, kdy si lze ubytování na Airbnb vybírat například podle koncertu v lokalitě, různých památek nebo si rovnou rezervovat zážitky v podobě výšlapu do hor s ubytováním v karavanu či prohlídky města se spolubydlením v místní domácnosti. Miliardový startup dokonce zvažuje i zapojení leteckých spojů, aby bylo možné naplánovat kompletně celou cestu.

Pomalejší růst i interní problémy

I gigant jako Airbnb ovšem jednou musí narazit na hranici maxima, při které už se mu těžko bude růst dál podobným tempem jako v minulosti. Proto Airbnb hledá nejrůznější kanály, kterými může své služby rozšiřovat, a přestože bylo často kritizováno za svůj tlak směrem k hotelovému byznysu ve městěch a problémy spojené s rezidenty nemovitostí s krátkodobě pronajímanými byty, hotely jednoduše s cestováním souvisí. Dříve či později se tak musí obě možnosti alespoň částečně propojit.

samshank

Šéf startupu HotelTonight Sam Shank

Ostatně to pochopil i zmíněný Booking.com, který vedle hotelů nabízí podobné pronájmy také, jen tradičně nejde o sdílená ubytování, ale spíše o celé bytové jednotky, a velmi často se jedná pouze o takzvané aparthotely nebo jednoduše celá patra plná krátkodobě pronajímaných jednotek. Airbnb ovšem mělo v případě předchozích akvizic často problém s integrací technologií a také lidí dovnitř firmy.

Například nákup Luxury Retreats v roce 2017 za 200 milionů dolarů nebyl interně příliš velký úspěch. Obě firmy jednoduše byly natolik odlišné, že se firemní kultura, stejně jako jejich základy, jednoduše nepotkávaly dohromady. Ne, že by to nakonec nešlo, ale byl to pro Airbnb náročný proces. Podobně končily i akvizice startupu Lyric, který mění celé budovy na ubytování ve stylu Airbnb, nebo startupu Wing. Uvidíme, jaký vliv nyní bude mít na obří platformu pro alternativu krátkodobého ubytování HotelTonight.

Foto: TechCrunch / Flickr

Spoluzakladatel CzechCrunche, nadšenec do byznysu, designu, kryptoměn, cestování a nejrůznějších technologií.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.