18 let, milion prodaných her a tržby 140 milionů korun. Jak se z rodinné firmy Xzone stal úspěšný herní byznys
, /

18 let, milion prodaných her a tržby 140 milionů korun. Jak se z rodinné firmy Xzone stal úspěšný herní byznys

18 let, milion prodaných her a tržby 140 milionů korun. Jak se z rodinné firmy Xzone stal úspěšný herní byznys

Prodej krabicových počítačových a konzolových her má v Česku velkou tradici a nic nenasvědčuje tomu, že by mělo i přes rostoucí vliv digitálních distribucí v dohledné době dojít k nějaké radikální změně. Potvrzuje to například i aktuální stav české tuzemské herní dvojky, e-shopu Xzone. Ten za letošní, prozatím neukončený hospodářský rok očekává tržby atakující 140 milionů korun a navíc slaví jeden významný milník. Na domácím trhu už totiž působí dlouhých osmnáct let, tedy od doby, kdy hitparádám dominovaly tituly jako Diablo 2, Max Payne, Operace Flashpoint nebo GTA 3.

Za tu dobu se leccos změnilo a herní trh prošel velkými změnami. Čeští hráči však i po letech potvrzují, že hry mají stále rádi a navíc jsou za ně ochotni legálně platit. To ostatně potvrzuje i fakt, že za dobu svého provozu Xzone utržil přes 1,2 miliardy korun a prodal 1 milionu her, tyto hodnoty navíc neustále rostou.

I přes existenci kamenných poboček ve velkých městech, kterými Xzone disponuje, je v tomto směru patrný stále větší vliv internetového nakupování. Jak potvrzuje zakladatel obchodu Martin Schovanec, většinu prodejů má dnes na svědomí právě internetový obchod, který za dobu své existence expedoval přes 700 tisíc zásilek.

Z pohledu vývoje trhu je pak zajímavé sledovat měnící se vliv jednotlivých platforem. Zatímco na počátku nového tisíciletí tvořila 99 procent všech prodejů her platforma PC, dnes je se 49 procenty nejvýznamnější Playstation 4. „Když jsme začínali, tak 99 procent všech prodaných her bylo na platformu PC, dneska je to necelých 39 procent a nejvíce her, kolem 45 procent, se prodá na videoherní platformu PlayStation 4. Na celém trhu bude ten poměr ještě větší ve prospěch konzolových her a to je také jedna z velkých změn za předchozí dvě dekády a přiblížení se k západní trendům,“ říká Martin Schovanec

Budoucnost herního byznysu

Svoji budoucnost tým okolo Xzone vidí dobře. Herní trh sice svoji podstatou patří k nejvíce dynamickým, těžko předvídatelným a toto tempo se navíc neustále zrychluje, právě to ale Schovancovi a spol. dodává energii do žil. Úspěch velký nadšenec počítačových her vidí především v tom, že Xzone i po letech zůstalo rodinnou firmou, která je schopná každoročně dynamicky reagovat na aktuální trendy a celý byznys dle potřeby měnit. To vše bez investorů a s vlastním technologickým řešením, které umožňuje pružně reagovat na nové příležitosti.

Disney dokončilo miliardovou akvizici 21st Century Fox. Nově mu patří i Simpsonovi, Deadpool nebo X-Men

Souboj mezi stávajícími streamingovými platformami jako Netflix či Hulu a tradičními hráči nabírá na obrátkách....

Právě Schovanec má jakožto zakladatel a šéf Xzone ve firmě stále 30% podíl. Po dalších 20 procentech vlastní Jan Hanuš a Jiří Pospíšil a po 15 procentech Bohuslav Schovanec a Ladislav Hadač. Jistým problémem pro Česko je přebytek menších prodejců a podle Schovance bude potřeba určitá konsolidace. Ostatně i Xzone se kdysi spojil s konkurencí, když odkoupil veškerý byznys tehdejšího GameExpresu. Největším hráčem v Česku je na tomto poli ovšem stále JRC, které za předchozí fiskální rok utržilo přes 530 milionů korun.

Foto: Xzone/Martin Kubíček