V Praze začne jezdit první hybridní autobus Volvo. Má ušetřit až třetinu paliva oproti dieselům
, /

V Praze začne jezdit první hybridní autobus Volvo. Má ušetřit až třetinu paliva oproti dieselům

V Praze začne jezdit první hybridní autobus Volvo. Má ušetřit až třetinu paliva oproti dieselům

Cestující využívající městskou hromadnou dopravu v Praze budou moci v následujících měsících narazit na hybridní autobus značky Volvo, který od 6. února začíná testovat pražský Dopravní podnik (DPP). Na první pohled se od klasických autobusu příliš neliší, ale uvnitř skrývá vedle naftového motoru také elektromotor, díky kterému se má ušetřit až 30 % paliva ve srovnání s klasickým autobusem pouze s dieselovým motorem.

S evidenčním číslem 6000 bude od 6. února do konce května vyjíždět z garáže Hostivař na vybrané spoje nízkopodlažní kloubový hybridní autobus Volvo 7900 LAH, který má v sobě technologii tzv. paralelního hybridu. Princip hybridu spočívá v rekuperaci brzdné energie a funguje tak, že v hnacím řetězci je za naftovým motorem vřazen elektromotor, který pracuje buď v režimu motor, nebo generátor. Získaná energie se pak ukládá v trakčních bateriích na střeše a je používána zejména při rozjezdu nebo akceleraci.

„Hybridní autobus přispívá ke zlepšení životního prostředí hned třikrát: jde o úsporu paliva, s tím související nižší emise a třetím významným prvkem je snížení hlučnosti zejména při rozjezdu, kdy je aktivován tichý elektropohon,“ říká Jan Lebeda, vedoucí jednotky Správa Vozidel a Autobusů.

Důležité je, že na tento typ hybridního pohonu není potřeba žádná nabíjecí infrastruktura, protože se baterie dobíjejí při jízdě. Podle Lebedy tak může představovat Volvo 7900 LAH mezistupeň při přechodu z klasických autobusů s naftovými motory na elektrobusy nebo bateriové trolejbusy, o nichž se dnes často hovoří jako o autobusové dopravě budoucnosti. Ostatně v Ostravě loni začaly jezdit elektrobusy s rychlým dobíjením.

Kloubový hybridní autobus, který je přes 18 metrů dlouhý, jede maximálně 100 kilometrů v hodině a pojme 136 cestujících, má DPP zapůjčený na testování od švédské Volvo Bus Corporation. Praha si chce nyní v několikaměsíčním provozu ověřit a porovnat provozní, ekonomické a ekologické parametry a následně se rozhodne, zda již dnes taková technologie dává smysl.