Tesla chce zrychlit nabíjení svých elektromobilů. Za 218 milionů dolarů kupuje výrobce superkapacitorů

Tesla Model 3

Po dvou velmi úspěšných čtvrtletích, ve kterých Tesla poprvé v historii dvakrát po sobě skončila v černých číslech, se kalifornská automobilka chystá urychlit svou další expanzi a výrobu s pomocí nové akvizice. Za celkem 218 milionů dolarů, tedy téměř 5 miliard korun, kupuje společnost Maxwell Technologies, díky jejímž zkušenostem v oblasti superkapacitorů by se v budoucnu mohlo značně urychlit nabíjení jejích elektromobilů. Tesla má za firmu zaplatit celou částku ve formě akcií při 55% bonusu oproti stávající ceně.

Zatímco Tesla má s technologií velké plány, samotný Maxwell měl se vstupem na automobilový trh dlouhá léta potíže a nedokázal se mezi velké hráče protlačit. Důkazem toho je i fakt, že ještě před přelomem tisíciletí se obchodovaly akcie Maxwellu na hranici 40 dolarů, při oznámení akvizice to už byly ovšem pouhé 3 dolary. Aktuální cena na burze stoupla o téměř 50 procent na 4,59 dolaru na akcii.

Tesla samozřejmě neutrácí nadarmo, jelikož má ve svých hotovostních rezervách pouze 3,7 miliardy dolarů a musí začátkem března zaplatit splátku dluhu konvertibilní půjčky ve výši 920 milionů dolarů. Za poslední roky ostatně firma na akvizicích příliš neutratila, Maxwell je teprve pátá akvizice od roku 2015 – převážně na poli technologií a talentů, ale také solární energie v podobě firmy SolarCity. To byla také největší akvizice, když za firmu šéf Tesly Elon Musk nabídl 2,8 miliardy dolarů a nakonec ji koupil za 2,6 miliardy.

elonmusk

CEO Tesly Elon Musk

Hra o čas

Na první pohled se může zdát, že jsou podobné akvizice po jejich dokončení v rámci firem jako Tesla téměř neviditelné, ale opak je pravdou. Každá maličkost, která může vést ke zvýšení kapacity baterií, může hrát zásadní roli v konkurenčním boji. Ostatně letos se na pole elektromobilů dostanou silní konkurenti v podobě Audi a jeho e-tronu nebo Porsche, které slibuje, že bude schopné svůj chystaný Taycan dobít na téměř 100 kilometrů dojezdu během pouhých 4 minut.

Není to ovšem díky samotným bateriím, ale především nabíjecí technologií, která dodává vyšší výkon a tedy rychleji elektromobil dobíjí. Maxwell se věnuje především tzv. superkapacitorům (rovněž nazývaných jako superkondenzátory či ultrakapacitory). Ty podobně jako klasické baterie skladují energii, ale dokáží se mnohem rychleji dobít a vybít, a sám Elon Musk je jejich velkým příznivcem, protože by nejen podle něj mohly představovat budoucnost elektromobilového průmyslu.

voyagestop

Přečtěte si takéPodívejte se na nové vizualizace interiérů výletní lodi Virgin Voyages miliardáře Richarda Bransona

V minulém roce vědci ze společnosti Maxwell publikovali studii o bateriové technologii s takzvanými suchými elektrodami, která by měla například lithium-iontovým bateriím, které dnes Tesla běžně do svých vozů nasazuje, zvýšit životnost i energetickou hustotu. Navíc se při uplatnění této technologie má snížit výrobní cena baterií, které nyní Tesle dodává Panasonic, a i to je důležitý parametr, který nejen Teslu, ale i ostatní automobilky zajímá. Výsledkem tak může být levnější cena a vyšší dojezd, nebo alespoň nižší hmotnost při stejném dojezdu vzhledem k vyšší energetické hustotě baterií se suchými elektrodami.

tesla-model3-red1

Tesla Model 3

Pokud k tomu všemu do budoucna připočítáme ještě propojení s technologií superkapacitorů, která by mohla především zrychlit samotné dobíjení, může to být pro Teslu v blízké budoucnosti zásadní želízko v ohni. Superkapacitory totiž umožňují na rozdíl od klasických baterií, jež využívají elektrochemické reakce, uložit energii pomocí statického náboje. Díky tomu lze krátkodobě získat další výkon mnohem rychleji než u tradičních baterií a zároveň se lépe dobíjejí při brzdění. Jakou bude mít akvizice a integrace technologie a talentů na Teslu vliv, na to si budeme muset počkat.

Spoluzakladatel CzechCrunche, nadšenec do byznysu, designu, kryptoměn, cestování a nejrůznějších technologií.